کد خبر: ۲۹۶۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
در میان تنش‌های شدید مرزی روسیه و اوکراین، کرملین اعلام کرد که روسیه پیش‌نویس اسنادی را ارائه کرده است که در آن "تدابیر امنیتی" را که می‌خواهد با آمریکا و ناتو درباره آنها مذاکره کند، تعیین کرده است.
ناطقان: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که یک فرستاده ارشد روسیه آماده است تا فورا برای مذاکره درخصوص این پیشنهاد به یک کشور بی‌طرف سفر کند.

پسکوف به خبرنگاران گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ممکن است پیش از سال جدید میلادی با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تماس دیگری پیرامون مسائل امنیتی داشته باشد اما وی گفت که هنوز با چنین چیزی موافقت نشده است.

در نشست مجازی که روسای جمهور هر دو کشور در تاریخ ۷ دسامبر برگزار کردند، بایدن درخصوص افزایش سربازان روسیه در نزدیکی مرز اوکراین ابراز نگرانی کرد و به پوتین هشدار داد که اگر مسکو به همسایه‌اش (اوکراین) حمله کند، روسیه با "پیامدهای سنگینی" مواجه خواهد شد.

پوتین چنین برنامه‌هایی را رد کرده است و گفت‌وگویش با بایدن را با تشویق رهبران غربی به ارائه ضمانت‌هایی درخصوص امنیت جهت جلوگیری از گسترش ناتو به اوکراین و استقرار تسلیحات این ائتلاف در آن‌جا، ادامه داد؛ وی همچنین چنین اقداماتی را "خط قرمز" برای مسکو خواند.

آمریکا و متحدانش از دادن چنین تعهداتی خودداری کرده‌اند اما بایدن و پوتین توافق کردند که گفت‌وگوهای بیشتری را در زمینه نگرانی روسیه انجام دهند.

اواخر روز پنجشنبه، ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به‌شدت نگران استقرار نظامی قابل توجه و غیرموجه روسیه در مرزهای اوکراین در ماه‌های اخیر هستیم و "ادعاهای نادرست" روسیه مبنی بر تحریکات اوکراین و ناتو را رد می‌کنیم. ما از روسیه می‌خواهیم که فورا تنش زدایی کرده، کانال‌های دیپلماتیک را دنبال کند و به تعهدات بین‌المللی خود درخصوص "شفافیت" فعالیت‌های نظامی پایبند بماند. موضع ما روشن است که هرگونه گفت‌وگو با روسیه باید براساس "رفتار متقابل" پیش برود، نگرانی‌های ناتو را پیرامون اقدامات روسیه برطرف کند، براساس اصول بنیادی و اسناد اساسی امنیت اروپا باشد و با مشورت شرکای اروپایی ناتو انجام شود. اگر روسیه "اقدامات ملموسی" درخصوص کاهش تنش‌ها اتخاذ کند، ما آماده‌ایم تا بر روی تقویت "اقدامات اعتماد ساز" همکاری کنیم.

پسکوف گفت که روسیه پیش‌نویس‌هایی از یک معاهده و یک توافقنامه را به آمریکا ارائه کرده است اما وی از مشخص کردن اینکه این پیش‌نویس‌ها چه تدابیر خاصی را شامل می‌شود و چه کسانی می‌توانند امضا کننده باشند، خودداری کرد.

پسکوف افزود که روز چهارشنبه یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی کاخ کرملین طی یک تماس تلفنی با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا درخصوص پیش‌نویس‌های روسیه گفت‌وگو کرد و مسکو آماده است تا مذاکرات را آغاز کند.

پیشنهادات مسکو به کارن دانفرید، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا که روز چهارشنبه به مسکو سفر کرد و با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه دیداری داشت، ارسال شد.

پسکوف بدون ذکر جزئیات اعلام کرد که ریابکوف آماده خواهد بود تا جهت مذاکرات به یک کشور "بی‌طرف" سفر کند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند روسیه ۷۰ هزار سرباز را به مرز خود با اوکراین منتقل کرده و برای "حمله احتمالی" در اوایل سال آینده آماده می‌شود. مسکو چنین چیزی را تکذیب کرده است و مقامات اوکراینی را به "برنامه ریزی" برای حمله‌ای جهت بازپس گیری کنترل شرق اوکراین تحت کنترل شورشیان متهم کرده است؛ ادعایی که اوکراین آن را رد کرده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین