کد خبر: ۲۹۶۸۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
پس از آنکه رئیس‌جمهوری ترکیه از برنامه حفاظت از ارز ملی این کشور در برابر نوسانات بازار رونمایی کرد، ارزش لیر در برابر دلار آمریکا ۳۴ درصد رشد کرد.
ناطقان: خبرگزاری رویترز نوشت که رجب طیب اردوغان در جریان سخنرانی شبانگاه دوشنبه (۲۹ آذر) اعلام کرد که اقدام‌هایی برای کاهش فشار از لیر و ترغیب شهروندان این کشور برای عدم تبدیل پس‌اندازهای خود به دلار اتخاذ خواهد شد. وی به جزئیات این برنامه اشاره‌ای نکرد.

معجزه اردوغان ارزش لیر را بالا برد


پیش از سخنرانی وی، هر دلار آمریکا با ثبت رکوردی جدید در برابر ۱۸.۴ لیر معامله شده بود.

رویترز به نقل از انجمن بانک‌های ترکیه نوشت که پس از نطق اردوغان، حدود یک میلیارد دلار آمریکا در بازارها به فروش رفت. طبق محاسبات سه تن از بانکدارها، دوشنبه‌شب حدود یک تا ۱.۵ میلیارد دلار آمریکا از ذخایر ارزی این کشور به لیر تبدیل شد.

اصرار اردوغان برای کاهش نرخ سود بانکی موجب شده بود تا لیر تنها در ماه دسامبر ۴۰ درصد و ظرف سال میلادی جاری ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست دهد.

گر چه آنکارا بهبود ارزش لیر را موفقیتی برای خود می‌داند، اقتصاددانان بر این باورند که برنامه اقتصادی مبتنی بر کاهش نرخ سود بانکی متهورانه بوده و تورم ۲۱ درصدی فعلی در سال میلادی آتی به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین