کد خبر: ۲۹۷۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران افزود: بر اساس آماری که سازمان آمار اعلام کرده حدود ۹۱ درصد باسواد داریم و امیدواریم روزی برسد که آمار بی سوادی در کشور به عدد صفر برسد‌.
ناطقان: فرشته اکبریان، رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران ظهر امروز در مراسم تجلیل از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی قرچک، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند نهضت سوادآموزی بر بخش عظیمی از مردم کشور ما حق حیات دارند بخاطر اینکه سواد به آنها کلید تفکر و فراگیری بخشیده است.

وی گفت: طبق قوانین و تعاریف بیشتر کشورهای دنیا، هرکسی که خواندن و نوشتن اولیه را نداشته باشد به عنوان فرد بی سواد در جامعه محسوب می شود، در سال های قبل و بعد از انفلاب برای شمارش آمار بی سوادان معمولا سرشماری انجام می شده و بر اساس آن آمارها جمع آوری می شده است که طبق آمار آن سالها از تعداد ۲۷ میلیون جمعیت کشور حدود ۱۴ میلیون و ۲۰۰ نفر بی سواد بودند یعنی ۵۲.۵ درصد جمعیت کشور در آن زمان از سواد بی بهره بودند که بعد گذشت آن سالها زحمات و تلاش های زیادی کشیده شده که به دلیل تغییر نظام ساختاری کشورهای همسایه مثل افعانستان و پاکستان باری بر کشور اضافه کرد که نهادهای بین الملی هم همکاری های خوبی در این خصوص داشتند.

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران افزود: بر اساس آماری که سازمان آمار اعلام کرده حدود ۹۱ درصد باسواد داریم و یک بخشی هنوز باقی مانده که از سواد بی بهره هستند و امیدواریم روزی برسد که آمار بی سوادی در کشور به عدد صفر برسد‌.

وی گفت: امام راحل در ابتدای انقلاب اسلامی فرمودند سواد از جمله حوائج اولیه و حتی مهم تر از بهداشت و مسکن است یعنی کسی که سواد داشته باشد قطعا آگاهانه نیز زندگی می کند و سازمان یونسکو هم این جمله امام را پس از گذشت بیش از ۳۰ سال با بررسی هایی که انجام داده ثبت کرده است.

اکبریان بیان کرد: تحقیقات بین المللی نشان می‌دهد سواد اولیه که همان دوره ابتدایی است، فقر را به مقدار زیادی کاهش می دهد و دومین مزیت باسواد شدن این است که فرد مایحتاج زندگی خودش را آگاهانه تامین می‌کند و اینکه در کاهش بیماری و بزهکاری هم موثر است.

وی گفت: سوادآموزی در کشور سه کار عمده انجام داده است یکی اینکه نهضت سوادآموزی تلاش کرده بر روی گروه های خاص جامعه متمرکز باشد که همه ما با آن سر و کار داریم از جمله قشر کارگران، کشاورزان، زنان، مادران، روستاییان و عشایر و سایر گروه های مورد توجه که قطعا مشارکت و هم افزایی دستگاه ها مؤثر بوده و بالغ بر ۳۰ تفاهم‌نامه منعقد شده که بتوانند کمک کار نهضت سوادآموزی باشند و اینکه متون سواد آموزی به سمت تقویت گفتمان انقلاب اسلامی پیش رفته است.

این مقام مسؤول گفت: سومین دست آورد نهضت سوادآموزی، قرآن آموزی است که جزو مهم ترین کار نهضت سوادآموزی بوده یعنی اگر کسی خواندن و نوشتن را بیاموزد اما قرآن خواندن را نیاموزد در واقع آن هدف ما برآورده نشده است و به هر حال باید برای تقویت بعد معنوی سوادآموزان نیز گام برداشت و تلاش کرد.

اکبریان تصریح کرد: با وجود همه زحماتی که انجام شده، متأسفانه اراده محکم و کامل برای ریشه کنی بی سوادی در جامعه اتفاق نیافتاده و نیاز به همگرایی و هم افزایی بیشتر است و زیبنده نیست که پس از گذشت ۴۲ سال هنوز این حجم بی سوادی را در کشور داریم و امیدواریم برنامه هایی رخ دهد که با کاهش هرچه سریع تر بی سوادی در جامعه مواجه باشیم.

وی گفت: امسال حدود ۱۸ هزار حجم به استان ابلاغ شده که در سه گروه تقسیم بندی شده و تا این لحظه ۹ هزار نفر پوشش داده شده که کار شناسایی مقداری سخت است که پالایش اسمی برخی افراد به دلیل مخدوش شدن کد ملی کار سختی شده است.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین