کد خبر: ۲۹۷۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، تغییرات ژئوپولتیک در سال ۲۰۲۱ تشدید شد و سیاستهای کسب قدرت، بارها اتحادیه اروپا و ارزش‌های آن را به چالش کشید.
ناطقان: به نقل از خبرگزاری آناتولی، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه در پیامی سال ۲۰۲۱ را به عنوان سال تحول و گذار توصیف کرد.

بورل با اشاره به پاندمی کرونا گفت، این بحران بیش از آنچه یک سال پیش تصور می‌شد، ادامه یافت و سویه جدید موسوم به اومیکرون محدودیت‌های خاصی را ایجاب می‌کند و همزمان تهدیدی برای بهبود است.

این مسوول ارشد اتحادیه اروپا ادامه داد، این نهاد از هدفش برای تامین ۲۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا به دیگر کشورها گذشته است و هدف این است که تا اواسط سال ۲۰۲۲ مجموعا ۷۰۰ میلیون دوز اهدا شود.

جوزف بورل علاوه بر این مساله گفت که بحران‌ها در بلاروس، اوکراین، مالی، سودان، افغانستان، اتیوپی، ونزوئلا و بوسنی و هرزگوین دستورکار سال ۲۰۲۱ جامعه بین‌المللی و اتحادیه اروپا را پر کرد.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: اینکه همواره در حالت مدیریت بحران باشیم، چیزی است که قابلیت ما را برای رسیدگی به مسائل بلندمدت که باید در کانون سیاست خارجی ما باشد، تضعیف می‌کند. از جمله آن مسائل احیای کثرت‌گرایی یا مدیریت مهاجران به شکلی متوازن است یا در حوزه انرژی و بحران‌های اقلیمی یا قوانین انتقال دیجیتال.

او با اشاره به دستاوردهای مثبت در ۲۰۲۱، گفت "اتحادیه اروپا در نظر دارد تا قطب‌نمای استراتژیک را به کشورهای عضو ارائه دهد و هدف آن تقویت نقش اتحادیه اروپا به عنوان یک تامین‌کننده امنیت است."

بورل همچنین تصمیمات دولت آمریکا در خصوص افغانستان و پیمان امنیتی آکوس را "مایه تاسف" خواند و گفت "۲۰۲۱ همچنین آغاز دوباره مناسبات اتحادیه اروپا – آمریکا تحت ریاست جمهوری جو بایدن بود."

او با بیان اینکه اتحادیه اروپا به تنوع شراکت‌ها در سراسر هند – اقیانوسیه اهمیت می‌دهد، گفت این نهاد همچنین بیشتر با آسیای میانه تعامل داشت و ارتقای همکاری‌ خودش با کشورهای حوزه خلیج فارس را آغاز کرد.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین درخواست‌های روسیه را برای گرفتن تضمین‌های امنیتی و اینکه می‌خواهد گسترش اتحادیه اروپا و ناتو به سمت شرق متوقف شود، "غیر قابل قبول" دانست.  

او در مصاحبه با روزنامه آلمانی دی ولت تاکید کرد: درخواست‌ها برای تضمین‌های امنیتی و توقف گسترش ناتو و اتحادیه اروپا به سمت شرق، عملا دستورکار روسیه با شرایط کاملا غیر قابل قبول است، خصوصا درباره اوکراین. 
منبع: ایسنا
برچسب ها: بورل ، سال تحول ، گذرا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین