کد خبر: ۲۹۸۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان یکشنبه شب به دلیل تنش‌های روز افزون سیاسی در کشورش استعفای خود را اعلام کرد.
ناطقان:  به نقل از خبرگزاری رسمی سودان "سونا"، حمدوک در یک سخنرانی که خبرگزاری کشورش آن را "الهام بخش" توصیف کرد، استعفای خود را اعلام و خطاب به مردم سودان عنوان کرد: "تصمیم گرفتم اعتمادتان را به شما بازگردانم. برای همین استعفای خود را از سمت نخست وزیری اعلام و راه را برای پسران و دختران کشورم جهت ادامه رهبری مردم عزیزمان به سوی دولتی دموکراتیک باز می‌کنم."

نخست وزیر سودان استعفا کرد/ آمریکا: کنار مردم سودان هستیم



وی در این اظهارات که پس از تظاهرات میلیونی یکشنبه ایراد شد، گفت: "تضاد بین شرکای حاکم در سودان در عملکرد و اثربخشی دولت و در همه سطوح منعکس شده است. ما چندین طرح ارائه کردیم، اما گوش شنوایی پیدا نشد. اختلاف و تفرقه بین بخش نظامی و غیر نظامی روز به روز بیشتر شد و خطرناک‌ترین چیز این است که پیامدهای این تفرقه‌ها به جامعه و مولفه‌های مختلف آن رسید و به شکل سخنان نفرت‌انگیز، خیانت و عدم پذیرش طرف دیگر ظاهر شد و افق گفت‌وگو بین همه مسدود و در نهایت باعث شد روند گذار شکننده و پر از موانع و چالش باشد."

حمدوک با اشاره به اینکه بحران در سودان یک "بحران سیاسی" است، خاطرنشان کرد: بحران بزرگ امروز در درجه اول یک بحران سیاسی است، اما به تدریج در حال تغییر ماهیت و چرخش است و همه جنبه‌های زندگی اقتصادی و اجتماعی را در بر می گیرد و در مسیر تبدیل شدن به یک بحران فراگیر است.

نخست وزیر سودان عنوان داشت: تنها راه حل بحران کشور گفتگو برای توافق بر سر منشور ملی است.

وی افزود که حتی پس از کودتای ۲۵ اکتبر، در تلاش برای بازگرداندن مسیر دموکراسی و پایان کشتار معترضان، آزادی زندانیان، حفظ دستاوردهای دو سال گذشته و پایبندی به تعهدات نظامی، توافقی را با بخش نظامی امضا کرد.

حمدوک با اذعان به شکست در برخی از پرونده‌ها گفت: من تلاش کردم تا سودان را از خطر سقوط به سمت فاجعه در امان نگه دارم. ما تلاش کرده‌ایم آزادی‌ها را گسترش دهیم و نام کشورمان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کنیم. ما تلاش کردیم کشور را از انزوای بین‌المللی خارج کنیم و دوباره  آن را به جامعه بین‌المللی بازگردانیم.

وی تصریح کرد: دولت انتقالی با چالش‌های عمده‌ای مواجه بود که مهمترین آنها عبارت از رکود اقتصادی، انزوای بین‌المللی، فساد و بدهی‌های بیش از ۶۰ میلیارد دلاری، نابسامانی خدمات اجتماعی، آموزشی و بهداشتی و مشکلات در بافت اجتماعی است که در جنگ در دارفور، کردفان جنوبی، نیل آبی و سایر مشکلات ظاهر شد.

واکنش آمریکا
از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که رهبران سودان باید اختلافات را کنار گذاشته و به اجماع دست یابند و از تداوم حکومت غیرنظامی اطمینان حاصل کنند.

وزیر خارجه آمریکا گفت که باید نخست وزیری جدید تعیین شود و دولت بعدی سودان مطابق با اعلامیه قانون اساسی باشد.

وی افزود: ما در نبرد مردم سودان برای تحقق دموکراسی کنار مردم هستیم و خشونت علیه تظاهرکنندگان باید متوقف شود و رهبران سودان باید با یکدیگر توافق و بر اختلافات غلبه و تداوم حکومت غیرنظامی را تضمین کنند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین