کد خبر: ۲۹۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۰
در روز جهانی «خط بریل» درباره سرگرمی‌های افراد کم‌بینا یا نابینا بیشتر بدانیم.
ناطقان: شب‌های بلند زمستان را اگر با سرگرمی بگذرانیم سریع‌تر سپری می‌شوند؛ همان‌طور که روز‌های بلند تابستان را باید به شکلی پُر کرد و به شب رساند. همه‌گیری کووید-۱۹، نیاز به این سرگرمی را دو چندان کرده‌است؛ زیرا بیرون رفتن از منزل، دورهمی، گشت‌زدن در کوچه و بازار، دشوارتر از پیش شده‌است. در افراد کم‌توان یا ناتوان جسمی، نیاز به سرگرم‌شدن، به همان اندازه افرادی است که دچار ناتوانی یا کم‌توانی نیستند؛ ولی شاید گاهی پیداکردن سرگرمی مناسب، کمی دشوار باشد. امروز چهاردهم دی، روز جهانی خط بریل است؛ مناسبتی برای آشنایی عمومی با سرگرمی‌های مناسب نابینایان.

آمار تولیدات فرهنگی برای افراد نابینا و کم‌بینا زیاد نیست، اما فعالیت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته‌است که با کمک آن‌ها می‌توان روز‌ها و ساعت‌ها را به‌خوبی طی کرد.

با فرهنگ دوست باشید

۱- ورق‌های بریل: کتاب‌های برگردان شده به خط بریل، نخستین گزینه هستند. آمار دقیقی درباره این کتاب‌ها در دسترس نیست، اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر بعضی از ناشران در این زمینه فعالیت‌هایی انجام داده‌اند. این کتاب‌ها به‌ویژه برای رده کودک و نوجوان گزینه بسیار خوبی است.

۲- با قصه‌گو: در انتخاب کتاب‌های صوتی، محدودیت انتخاب بسیار کمتر از کتاب‌ها با خط بریل است؛ بنابراین اگر امکان دسترسی به کتاب‌ها با خطر بریل امکان‌پذیر نبود، کتاب‌های صوتی با تنوع بیشتر به لحاظ موضوع و رده سنی، در دسترس شما قرار دارند.

۳- فیلم‌های گویا: درسال‌های اخیر، گروهی از هنرمندان اقدام به دوبله بسیاری از فیلم‌ها، برای افراد نابینا و کم‌بینا کرده‌اند. گزینه دوم، تماشای این فیلم‌هاست. در این بخش، فیلم‌های مناسب کودکان و نوجوانان نیز وجود دارد.

۴- آرامش با نُت‌ها: موسیقی ملایم و زیبا، آرامش‌بخش است؛ بنابراین ساعتی از روز را به شنیدن موسیقی اختصاص دهید. این کار به کسب آرامش جسم و روان شما کمک خواهدکرد. در ساعت‌های پایانی شب، گوش کردن به موسیقی ملایم می‌تواند خواب آرام را به همراه داشته‌باشد.

بازی‌ها همراه شما هستند
بالاخره بعد از چند ساعت مطالعه کتاب و فیلم و... نیاز به تغییر ذائقه وجود دارد. بازی‌ها ـ چه انفرادی باشند و چه گروهی ـ می‌توانند ذائقه شما را تغییر دهند.

۱- شطرنج: کافی است با همراهی همپایی خوب، مهره‌های شطرنج را به بازی بگیرید. این ورزش، جسم و روان را به راحتی به بازی و ورزش وا می‌دارد.

۲- بازی‌های رومیزی: در سال‌های اخیر، بازی‌های گروهی بسیاری برای سرگرمی بزرگ‌تر‌ها طراحی شده‌است. اساس طراحی این بازی‌ها به شکل گروهی است. با رعایت نکته‌های ایمنی، امکان این بازی‌ها در منزل یا در بعضی از مراکز تفریحی وجود دارد. از جمله این بازی‌ها می‌توان به «اونو»، «دومینو»، «چکرز»، «مونوپُلی»، «بازی با کارت‌های بازی حاوی تصویر» و... اشاره کرد. این بازی‌ها، برای استفاده افراد کم‌بینا یا نابینا هم طراحی شده‌است.

۳- پازل: لذتی که در ساخت و خلق یک اثر هنری است، در کار‌های دیگر کمتر یافت می‌شود. ساخت پازل، یکی از همین کارهاست. با ساخت پازل‌های مناسب افراد نابینا یا کم‌بینا، ساعت‌ها با نشاط و سرعت سپری شده و در پایان نیز اثری هنری خلق شده‌است.

بیرون از مرز‌ها بروید

فقط به فکر روان و تقویت ذهن و فکر نباشید. به جسم هم رحم کنید؛ بنابراین علاوه بر سرگرمی‌های نشستنی و خانگی به فکر تحرک بدنی هم باشید. پیشنهاد‌ها را ببینید.

۱- ثابت در خانه: درحال حاضر با توجه به همه‌گیری کووید-۱۹ باشگاه‌ها امن نیستند؛ بنابراین بهتر است ورزش‌ها را به خانه بیاورید. ورزش‌های آرام‌تنی، دوچرخه ثابت، تردمیل، ورزش‌های کششی و با استفاده از وزنه (متناسب با وزن و توان بدن) از گزینه‌های خوب برای افزایش تحرک بدنی است. پس از پایان همه‌گیری کرونا، حضور در باشگاه ورزشی، اتفاق بسیار خوبی است. به این دلیل که حضور در جمع و ورزش به سلامت جسم و روان کمک خواهدکرد.

۲- پیاده‌روی: استرس و اضطراب، اضافه وزن، بی‌حوصلگی و هر آنچه ممکن است به سلامت جسم و روان آسیب برساند، با پیاده‎روی از بین می‌رود؛ بنابراین کافی است روزانه نیم تا یک ساعت، در فضای باز مانند پارک نزدیک منزل، پیاد‌ه‌روی کنید.

۳- شنا: پس از پایان همه‌گیری کرونا و عادی‌شدن شرایط، شنا نیز از ورزش‌های بسیار خوب برای حفظ سلامت جسم و روان است.

۴- ورزش‌های گروهی: همراهی همیشه اثربخش است. برای این‌که حوصله و توان ورزش داشته‌باشید، با چند نفر از دوستان خود، برای ورزش در پارک یا منزل ـ حداکثر سه نفر ـ قرار بگذارید. همراهی علاوه بر تشویق به ورزش، امکان صحبت‌کردن و گپ‌زدن و کسب آرامش بیشتر را فراهم می‌کند.

دست به قابلمه شوید
آشپزی هنر است. از طرفی کاری ذوقی است که در حین انجام و در نهایت اتمام آن، حس شادی و آرامش خواهیدداشت؛ بنابراین یک تا دو روز در هفته، همراه با یکی از اعضای خانواده، دوست یا همسرتان، آشپزی کنید. در همه مراحل آشپزی، فعال باشید تا حس بهتری نسبت به غذای آماده شده داشته‌باشید.

از هنر کمک بگیرید
کار‌های هنری، همیشه آرام‌بخش هستند. به این دلیل که با خلق و زیبایی در ارتباط است. اگر امکان و فرصت فراگیری کار‌های هنری را دارید، حتما این کار را انجام دهید. فراگیری سفال و بسیاری از هنر‌های دستی، موسیقی و... از جمله کار‌هایی است که علاوه بر تأمین سلامت روان، امکان فراگیری آن‌ها تا مراحل بالا و سپس کسب درآمد از آن‌ها نیز فراهم است.
برچسب ها: تفریح ، روان ، روشندلان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین