کد خبر: ۲۹۹۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱
نشست شورای ناتو و روسیه که در مقر این سازمان در بروکسل برگزار شده بود، هم اکنون پایان یافت.
ناطقان: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نشست شورای ناتو و روسیه که برای نخستین بار پس از سال ۲۰۱۹ میلادی در بروکسل برگزار شده بود، هم اکنون به پایان رسید.

به گزارش اسپوتنیک، هیأت نمایندگی آمریکا در ناتو پس از پیان نشست مذکور در این باره ادعا کرد: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باب گفتگوهای دیپلماتیک با روسیه را باز می داند.

نشست شورای ناتو-روسیه امروز چهارشنبه به میزبانی بروکسل به عنوان مقر پیمان آتلانتیک شمالی برگزار شد.

این نخستین نشست شورای ناتو- روسیه از سال ۲۰۱۹ به این سو تلقی می شود و قرار بود بر تبادل دغدغه های امنیتی طرفین متمرکز باشد.

ریاست شورا را «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو بر عهده داشت و سرپرستی هیئت های آمریکا و روسیه نیز به ترتیب با «وندی شرمن» و «سرگئی ریابکوف» معاونین وزارت خانه های خارجه طرفین بود.

در دسامبر ۲۰۲۱، روسیه پیش نویس تضمین های امنیتی در اروپا را به آمریکا و ناتو ارائه داد. این تضمین ها به ویژه شامل تعهد ناتو مبنی بر عدم گسترش به شرق و اجتناب از پذیرش اعضای جدید از میان کشورهای استقلال یافته شوروی سابق ازجمله اوکراین و گرجستان است.

در همین راستا، آمریکا دو روز پیش در ژنو نشستی را با روسیه برگزار کرد. به گفته کاخ کرملین، هنوز زود است که درباره نتایج این نشست اظهارنظری انجام شود.

فعلاً شفاف سازی هایی درباره مطالبات متقابل طرفین انجام شده اما هیچ یک حاضر به عقب نشینی از خواسته های خود نیستند.

در این میان، واشنگتن مدعی شده که آماده است تا به طور متقابل در مورد امکان محدود کردن رزمایش‌های نظامی و استقرار موشکی در منطقه، با روسیه گفتگو کند. با این حال، محدودیت‌های استقرار نیروهای آمریکایی یا وضعیت توزیع آنها در کشورهای عضو ناتو مطرح نیست.

از سوی دیگر، ناتو هم مدعی شده که درباره اصل عضویت گیری خود مصالحه نخواهد کرد.

روسیه اما می گوید عضویت اوکراین در ناتو و استقرار نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی را در مرزهای خود برنمی تابد و اجازه نمی دهد که مذاکرات هم به دور باطل کشیده شود.

اتحادیه اروپا اما شاکی است که چرا در مذاکراتی که در ارتباط مستقیم با منافع امنیتی قاره سبز است، مشارکتی ندارد.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین