کد خبر: ۳۰۱۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
یک دیپلمات ارمنستانی گزارش‌ها در زمینه سفر آتی نخست وزیر ارمنستان به ترکیه را رد کرد.
ناطقان: وزارت امور خارجه ارمنستان  روز شنبه گزارش‌ها مبنی بر اینکه «نیکول پاشینیان» نخست وزیر این کشور ماه مارس برای شرکت در یک مجمع دیپلماتیک به ترکیه سفر می‌کند را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری «آرکا» «واهان هونانیان» سخنگوی این وزارتخانه در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد: «سفر نیکول پاشینیان به ترکیه برای شرکت در یک مجمع دیپلماتیک در آنتالیا در نظر گرفته نشده است.»

 روز جمعه «فوات اوکتای» معاون رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه ای گفت که احتمالاً پاشینیان برای شرکت در این مجمع به آنتالیا خواهد رفت.

پیش از این مشخص شد که آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان و روبن روبینیان فرستاده ویژه ارمنستان در گفتگو با ترکیه از سوی آنکارا برای شرکت در مجمع دیپلماتیک آنتالیا که قرار است در ۱۱ تا ۱۳ مارس ۲۰۲۲ برگزار شود دعوت شده بودند. به گفته میرزویان، تصمیم نهایی در مورد ارمنستان مشارکت نمایندگان هنوز انجام نشده است.

در دسامبر ۲۰۲۱ دو کشور فرستادگان ویژه ای را برای عادی سازی روابط منصوب کردند. اولین دیدار بین «روبن روبینیان»، معاون رئیس مجلس ارمنستان و سردار قلیچ، همتای وی، در مسکو برگزار و توسط هر دو طرف «مثبت و سازنده» توصیف شد.

چندی قبل پروازها بین ترکیه و ارمنستان از سر گرفته و نخستین پرواز از استانبول به سمت ایروان انجام شد. از سرگیری پروازهای بین دو کشور در واقع نخستین قدم در راستای عادی سازی روابط بین ترکیه و ارمنستان بود.

اگرچه ترکیه یکی از اولین کشورهایی بود که استقلال ارمنستان از اتحاد جماهیر شوروی سابق را به رسمیت شناخت، اما این  دوکشور هیچ روابط دیپلماتیکی ندارند و ترکیه مرزهای مشترک خود را در سال ۱۹۹۳ به منظور نشان دادن همبستگی با جمهوری آذربایجان که درگیر درگیری با ارمنستان بود، بست.

در سال ۲۰۰۹، آنکارا و ایروان در زوریخ به توافقی مبنی بر برقراری روابط دیپلماتیک و باز کردن مرز مشترک خود دست یافتند، اما ترکیه علام کرد که تا زمانی که ارمنستان از قره باغ کوهستانی خارج نشود، نمی‌تواند این توافق را تصویب کند.

در سال ۲۰۲۰، ترکیه به شدت از جمهوری آذربایجان در درگیری ۶ هفته‌ای با ارمنستان بر سر قره‌باغ کوهستانی حمایت کرد که با توافق صلح با میانجیگری روسیه به پایان رسید و آذربایجان کنترل بخش قابل توجهی از قره‌باغ کوهستانی را به دست آورد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین