کد خبر: ۳۰۲۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
مذاکره کننده روسیه در گفت‌وگوهای چهار جانبه نرماندی گفت، سخت است که نگوییم اوکراین به دنبال راه حل نظامی برای مناقشه دونباس است.
ناطقان: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری کوزاک، مذاکره کننده روسیه در گفت‌وگوهای چهار جانبه نرماندی و معاون رئیس کارمندان کرملین همچنین به این نکته اشاره کرد که اوکراین در جریان گفت‌وگوهای روز پنجشنبه در برلین به لفاظی نظامی متوسل شده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که اوکراین در دونباس (مناطق جدایی طلب شرق اوکراین) دست به اقدامات خصمانه نزند و افزود:‌ مشاوران سیاسی در کشورهای عضو نرماندی در برلین درباره مسائل امنیتی مرتبط با استقرار سربازان اوکراینی و تسلیحات این کشور در خط تماس در دونباس صحبت نکردند.

این مذاکره کننده روس در گفت‌وگوهای چهار جانبه نرماندی همچنین ادامه داد، سازش در درگیری اوکراین یک بن بست است و سایر طرف‌های درگیر باید ایده‌های ویژه را برای حل این بن بست ارائه کنند.

وی افزود: متاسفانه اوضاع امروز در بن بست است. فرمت نرماندی تنها مکانیسم بین‌المللی موثر است که می‌تواند به سازش درگیری در منطقه منجر شود. ما امیدواریم که همتایان ما بر این مساله تمرکز کنند.

دیمیتری کوزاک همچنین با بیان اینکه طرف‌های مذاکره درباره امکان برگزاری نشست جدید سران نرماندی گفت‌وگو نکرده‌اند، افزود: این موضوع از سپتامبر ۲۰۲۱ مطرح نشده بود. فرانسه و آلمان برای متقاعد کردن اوکراین به منظور تحقق توافق‌های مینسک آمادگی ندارند.

وی گفت: برلین و پاریس با درک مواضع و خواسته‌هایی که ما امروز در جریان مذاکرات بیان کردیم، برخورد می‌کنند. روند سیاسی باید با رایزنی و گفت‌وگو با نمایندگان دونباس آغاز شود. با این حال، تا کنون این امر با مقاومت کامل اوکراین، حتی در برابر روند مذاکرات مواجه شده است.

مذاکره کننده روسی در نشست چهار جانبه نرماندی همچنین افزود، مذاکره کنندگان فرانسه، آلمان و اوکراین نمی‌دانستند که آیا روسیه طرف درگیری در دونباس است یا خیر و همچنین نمی‌دانستند که جمهوری‌های مردمی دونباس کدام مفاد توافقنامه مینسک را نقض می‌کنند.

این دیپلمات روسی همچنین به این مساله نیز اشاره کرد که اختلافات بین طرف‌های حاضر در نشست نرماندی تاثیری مخرب بر تحقق توافق‌های مینسک و سازش در دونباس دارد. مذاکرات روز پنجشنبه در برلین به دلیل موضع اوکراین که حتی از استناد به توافقات مینسک در بیانیه پایانی مذاکرات خودداری کرد، حدود هشت ساعت به طول انجامید.

وی خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهای مشاوران سیاسی کشورهای عضو فرمت نرماندی در برلین بدون نتایج رضایت بخشی پایان یافته است. در طول گفت‌وگوهایمان، تلاش کردیم بر اساس نشست قبلی که در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۲ در پاریس برگزار شد، بر سر بیانیه نهایی توافق کنیم اما امروز نتوانستیم بر این اختلافات غلبه کنیم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین