کد خبر: ۳۰۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
رشته ورزشی شطرنج که به بازی فکر هم شهرت دارد، در دل خود دانستنی‌هایی را نهفته است که پی بردن به آن‌ها خالی از لطف نیست.
ناطقان: خیلی‌ها با شطرنج آشنایی داشته و کم و بیش بازی کردن با آن را بلدند. شطرنج از جمله بازی‌های فکری است که به تمرکز احتیاج داشته و قدمت آن به قرن ۶ میلادی در شرق هند باز می‌گردد. نوع اولیه شطرنج در زمان حکومت خسرو انوشیروان به ایران معرفی شد و در اواخر قرن نوزدهم بود که رقابت‌های شطرنج به طور رسمی در دنیا انجام شد. در ادامه با دانستنی‌هایی در مورد شطرنج با ما همراه باشید.

۱. اوسیپ برنشتاین یک استاد بزرگ شطرنج بود که در سال ۱۹۱۸ توسط بلشویک‌ها محکوم به اعدام شد. وقتی‌که پیش روی جوخه اعدام بود، یک افسر روسی که اسمش را شنیده بود به او پیشنهاد داد که خودش را در بازی شطرنج ثابت کند. او افسر را شکست داد و آزاد شد.

۲. کمپانی‌ای وجود دارد که تخصصش ایجاد اتاق‌های مخفی در خانه است. برای باز شدن یکی از این اتاق مخفی‌ها باید مهره‌های خاص را بر صفحه شطرنج حرکت دهید.

۳. گامبیت در اصل یک اصطلاح در شطرنج است (شروع بازی شطرنج)، اما بعد‌ها معنای فداکاری برای منفعت هم پیدا کرد (البته در انگلیسی).

۴. در سال ۱۷۷۰ مردی ماشینی اختراع کرد که می‌توانست با حریف انسانی شطرنج بازی کند. اسم این ماشین به مانند خواستگاهش، ترک نام داشت. اما تا سال ۱۸۵۷ متوجه نشده بودند که این یک حقه است و یک استاد شطرنج در ماشین پنهان شده.

۵. قوانین شطرنج در قرن ۱۵ تغییر یافت تا منعکس‌کننده دستاورد‌های ملکه ایزابلا باشد.

۶. شطرنج در مدارس ارمنستان یک درس اجباری است.

۷. قبل از سده ۱۶۰۰ بازی شطرنج به این صورت بود که باید تمام مهره‌های حریف را به جز شاه می‌زدید تا می‌بردید. این سبک از بازی "نابودی” نام داشت.

۸. مات کردن حریف در شطرنج تنها با ۲ حرکت هم امکان‌پذیر است.

۹. Magnus Carlson در حالی که پشتش به صفحات شطرنج بود ۱۰ بازی را به طور همزمان بازی کرد و ۷ تای آن‌ها را برد.

۱۰. اگر گوشی موبایل‌تان حین بازی شطرنج حرفه‌ای زنگ بخورد، ممکن است به قیمت باختن بازی برایتان تمام شود.

۱۱. در مسابقات استاندارد شطرنج، شانس بردن مهره‌های سفید بیشتر از سیاه است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین