کد خبر: ۳۰۳۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
"اسکات موریسون" نخست وزیر استرالیا، تهاجم روسیه به اوکراین را "وحشیانه" و "بدون دلیل موجه" خواند و همزمان از تحریم های جدید کشورش علیه 25 فرد دیگر و چهار موسسه مالی روسیه خبر داد.
ناطقان: پوتین در سخنانی در بامداد روز پنج شنبه (5 اسفند 1400) دستور عملیات ویژه نیروهای روسیه در منطقه " دونباس" در شرق اوکراین را صادر کرد. او گفت: بر اساس مادۀ 51 منشور ملل متحد و در راستای دفع تهدیدات ناشی از اوکراین و ناتو علیه روسیه، تصمیم به مداخله نظامی و دفع تهدیدات گرفته است.


   رییس فدراسیون روسیه در سخنان خود با غیرقابل قبول خواندن حضور ناتو در اوکراین افزود: روسیه قصد اشغال خاک اوکراین را ندارد و در صورت مداخله خارجی، نیروهای نظامی ما به سرعت واکنش نشان خواهند داد. او از اوکراینی‌ها هم خواست تا در برابر ورود نیروهای روسیه به شرق این کشور مقاومت نکنند و مسؤولیت خون‌های ریخته‌شده احتمالی در اوکراین بر عهده آنهایی دانست که مقاومت می کنند.

   پوتین 3 روز پیش با صدور فرمانی استقلال دو استان شرقی" لوهانسک" و "دونتسک" از اوکراین را به رسمیت شناخت و در فرمانی که امضا کرد مجوز ورود نیروهای روسیه تحت عنوان "صلح بان" به دو استان جدا شده از اوکراین را نیز صادر کرد. این اقدام روسیه منجر به اعتراضات شدید کشورهای غربی و تحریم هایی علیه روسیه شده است.


   جو بایدن رییس جمهوری آمریکا دقایقی پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در مناطق شرقی اوکراین در سخنانی گفت اوضاع را به همراه تیم امنیت ملی خود از نزدیک زیر نظر دارد و  به زودی با رهبران گروه 7 کشور صنعتی دنیا درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین رایزنی خواهد کرد. او روسیه را به اعمال تحریم‌های شدیدتر اقتصادی تهدید کرد.


رییس جمهوری آمریکا افزود اقدام روسیه منجر به تلفات فاجعه‌بار و رنج انسانی خواهد شد و جهان باید مسکو را برای "مرگ و ویرانی" مسؤول بداند.

همزمان گزارش‌ها از وقوع انفجار در شهرهای مختلف اوکراین در بامداد امروز از جمله در شهر "خارکف" و "کی‌یف" (پایتخت) حکایت دارد.

روسیه اعلام کرده با عملیات نظامی قصدنابودی زیر ساخت های نظامی تهدیدآفرین اوکراین علیه خود را دارد. اوکراین در سال های گذشته با نزدیکی به ناتو، جنگ افزارهایی از کشورهای عضو ناتو و غرب خریداری کرده است.

شهرهایی از اوکراین که بامداد امروز صدای انفجار از آنها شنیده شده با دایره قرمز روی نقشه معلوم شده است./  سی ان ان

آغاز حمله روسیه به اوکراین به فرمان پوتین


ساعاتی پس از اعلام فرمان پوتین برای ورود ارتش روسیه به شرق اوکراین، بهای نفت در بازارهای جهانی از مرز 100 دلار برای هر بشکه گذشت. همچنین عمده بازارهای مالی دنیا در ساعات پس از اعلام خبر مداخله نظامی روسیه در اوکراین، ریزش کردند.

تصویر انفجار بامداد امروز در پایتخت اوکراین/ عکس: دفتر ریاست جمهوری اوکراین

آغاز حمله روسیه به اوکراین به فرمان پوتین

 

همزمان بر اساس گزارش سی ان ان بامداد امروز ستونی از نیروهای نظامی از مرز بلاروس عبور کرده و وارد خاک اوکراین شده اند.

خبرهای جدید:

- وزارت دفاع روسیه: زیرساخت های نیروی هوایی اوکراین، از کار خارج شد.

    وزارت دفاع اوکراین: 5 جنگنده و بالگرد دشمن سرنگون شدند / این خبر توسط روسیه تکذیب شد.

    - پروازها در فرودگاه پایتخت اوکراین، متوقف شدند.

    - استقلال طلبان در شرق اوکراین از سیطره بر 2 شهر و عقب راندن ارتش اوکراین خبر دادند.

    - حمله شدید به شهر لفیف / لویو در غرب اوکراین

    توییت وزیر خارجه اوکراین: "پوتین حمله کرد، اما هیچکس فرار نمی کند. ارتش، دیپلمات ها، همه کار می کنند. اوکراین می جنگد. اوکراین از خود دفاع خواهد کرد. اوکراین پیروز خواهد شد.

    - حمله هوایی روسیه به پایتخت اوکراین:ساختمان های ریاست جمهوری و برخی تاسیسات عمومی مورد حمله قرار گرفتند./ الجزیره

    - روسای شورا و کمیسیون اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای مشترک اقدام نظامی روسیه در اوکراین را «به شدیدترین وجه ممکن» محکوم کردند. "چارلز میشل"، رییس شورای اروپا و "اورسولا فون در لاین"، رییس کمیسیون اروپا در بیانیه ای اعلام کردند: «روسیه به شدت قوانین بین المللی را نقض کرده و امنیت و ثبات اروپا و جهانی را تضعیف می کند.
    در این بیانیه آمده است که نشست شورای اروپا  در روز پنجشنبه (امروز) برای بررسی بحران اوکراین و اقدامات تنبیهی احتمالی علیه روسیه،  برنامه ریزی شده است. / سی ان ان

    - سفارت چین در اوکراین: شهروندان چینی برای ایمنی پرچم چین را روی خودروها نصب کنند

    سفارت چین در اوکراین بامداد پنجشنبه با صدور بیانیه ای هشدارآمیز خطاب به اتباع چینی ساکن اوکراین، از آنها خواست برای ایمنی، پرچم چین را روی خودروهای خود نصب کنند.

    در بیانیه سفارت چین آمده است: "وضعیت در اوکراین به طرز چشمگیری بدتر شده است. در چندین شهر انفجارهایی رخ داده است و عملیات نظامی در حال انجام است.. در این شرایط شهروندان چینی در خانه باشند و از پنجره ها یا شیشه ها دور بمانند.. احتمال وقوع "شورش های جدی" در شهرهای اوکراین دور از انتظار نیست."

    -نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با رییس جمهوری اوکراین: غرب نظاره گر نخواهد بود

    بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با "ولادمیر زلنسکی" رییس جمهوری اوکراین گفت: غرب در حالی که پوتین کارزار خود را علیه مردم اوکراین به راه انداخته، کنار نخواهد ایستاد و نظاره گر نخواهد بود.

    بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس، جانسون به زلنسکی گفت:" از وقایع در حال وقوع در اوکراین وحشت زده شده و امیدوار است «اوکراین بتواند مقاومت کند» و بریتانیا «در این دوران تاریک» در کنار اوکراینی‌ها ایستاده است./ سی ان ان
    - ورود نیروهای زمینی روسیه به شهر "خارکف" اوکراین

    - حمله نیروهای روسی از جبهه کریمه به اوکراین


    - ترافیک سنگین خودرویی برای خروج از پایتخت اوکراین

    از ساعات آغازین بامداد امروز (پنج شنبه) و همزمان با اعلام خبر ورود ارتش روسیه از جبهه های مختلف به خاک اوکراین، ترافیک سنگین خودرویی برای خروج از شهر " کی یف" پایتخت اوکراین تشکیل شده است. تصویر زیر از این ترافیک سنگین برای خروج از پایتخت اوکراین است.


    - بیانیه وزارت دفاع اوکراین: با عزت از کشورمان دفاع می کنیم

    وزارت دفاع اوکراین با صدور بیانیه ای اعلام کرد نیروهای مسلح اوکراین در چارچوب ماده 51 منشور ملل متحد (دفاع مشروع) با عزت از کشورشان در برابر تجاوز نظامی روسیه دفاع می کنند و تاکنون موفق شده اند ضربات سختی را به نیروهای مهاجم وارد کنند./ رویترز

    - نخستین واکنش رسمی چین به حمله روسیه به اوکراین

    وزارت خارجه چین در نخستین واکنش رسمی به حمله روسیه به اوکراین خواستار خویشتنداری طرفین شد و تاکید کرد از نزدیک اوضاع اوکراین را تحت نظر دارد. در بیانیه وزارت خارجه چین تاکید شده بر خلاف آن چیزی که رسانه های غربی ادعا می کنند حضور نظامی روسیه در اوکراین اشغالگری نیست.

    - شبکه تلویزیونی المیادین: افزایش 35 درصدی بهای گاز مصرفی اروپا در پی حمله روسیه به اوکراین

    - نخست وزیر ژاپن: تهاجم روسیه به اوکراین  "پایه های نظم بین المللی را متزلزل می کند."

    - تصویری از وضعیت پروازهای بین المللی بر فراز روسیه و اوکراین

    آغاز حمله روسیه به اوکراین به فرمان پوتین / حمله از مرز بلاروس به اوکراین / تعطیلی فرودگاه کی یف/ بمباران زیرساخت های نیروی هوایی اوکراین

    همان طور که در عکس قابل مشاهده است آسمان بخش هایی ار روسیه و تمامی قلمرو هوایی اوکراین به دلیل تهدیدات امنیتی ناشی از جنگ، از پروازهای بین المللی خالی شده است.عکس: فلایت رادار24

    رییس جمهوری فرانسه: روسیه فورا به جنگ پایان دهد

    - "امانوئل ماکرون"، رییس‌جمهوری فرانسه گفت روسیه باید فورا به عملیات نظامی در اوکراین پایان دهد.

    ماکرون در توییتی نوشت:"  فرانسه تصمیم روسیه برای جنگ با اوکراین را به شدت محکوم می کند. روسیه باید فورا به عملیات نظامی خود پایان دهد. فرانسه در همبستگی با اوکراین می ایستد و با شرکا و متحدان خود برای پایان دادن به جنگ کار می کند."

    به گزارش کاخ الیزه، ماکرون صبح امروز نیز به صورت تلفنی با همتای اوکراینی خود گفتگو کرد.

    - اروپا: سخت ترین تحریم های تاریخ روسیه در راه است


    رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، با محکوم کردن "حمله وحشیانه" مسکو علیه اوکراین، قول داد، وعده اعمال "سخت ترین تحریم های اقتصادی تاریخ روسیه " از سوی اتحادیه اروپا به منظور " تضعیف پایه های اقتصادی روسیه" را داد.

    "اورسولا فون در لاین"، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، روز پنج شنبه (امروز) به خبرنگاران گفت: "ما دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا را مسدود خواهیم کرد و دسترسی بانک‌های روسی به بازارهای مالی اروپا را متوقف خواهیم کرد."

    او افزود:" ما این حمله وحشیانه و استدلال های بدبینانه ای را که برای توجیه آن استفاده می شود، محکوم می کنیم.."

    رییس کمیسیون اتحادیه اروپا تاکید کرد، او اواخر امروز (پنج شنبه) بسته تحریمی" عظیم و استراتژیک" را برای تصویب ارایه خواهد کرد:" این تحریم ها به گونه ای طراحی شده اند که خسارات سنگینی بر منافع کرملین و توانایی آنها برای تامین مالی جنگ وارد کنند. و ما می دانیم که میلیون ها روس خواهان جنگ نیستند. ما اجازه نخواهیم داد، ولادیمیر پوتین حاکمیت قانون را با حاکمیت زور و بی‌رحمی جایگزین کند، اوکراین پیروز خواهد شد."/ سی ان ان

    - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: روسیه با انزوایی بی سابقه روبرو خواهد شد

    "جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت رهبران این اتحادیه بر سر "شدیدترین بسته تحریمی که تاکنون اجرا کرده ایم" گفتگو خواهند کرد.

    او تهدید کرد رهبران روسیه با انزوایی بی سابقه روبرو خواهند شد. بورل  همچنین به اوکراین وعده ارایه یک بسته کمکی تازه از سوی اتحادیه اروپا را داد.  

    -نخست وزیر استرالیا: حمله روسیه به اوکراین "وحشیانه و بدون دلیل" است

    "اسکات موریسون" نخست وزیر استرالیا، تهاجم روسیه به اوکراین را "وحشیانه" و "بدون دلیل موجه" خواند و همزمان از تحریم های جدید کشورش علیه 25 فرد دیگر و چهار موسسه مالی روسیه خبر داد.

    او در یک نشست خبری گفت:"ما اقدامات خصمانه یکجانبه در اوکراین را محکوم می کنیم. روسیه آشکارا قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل را نقض می کند. روسیه جنگ را انتخاب کرده است."

    موریسون گفت: "ما همراه با جامعه بین‌الملل با هم متحد می‌شویم تا این اقدامات ظالمانه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کنیم."

    - رییس جمهوری اوکراین:

    هر شهروند اوکراینی که می تواند اسلحه به دست بگیرد به مراکز آموزشی مراجعه کند

    روابط با روسیه را قطع کردیم

    ارتش اوکراین با قدرت به حملات روسیه جواب می دهد

    زخمی های حمله روسیه بسیارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین