کد خبر: ۳۰۴۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
کارشناس تغذیه گفت: از آن جایی که زنبورها استریل‌ترین و تمیزترین موجودات زمین هستند هیچ‌کدام از محصولات انها فاسد نمی‌شوند؛ زنبورها برای درمان‌های طبی از حدود ۳ الی ۴ هزار سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
ناطقان: عباس رضایی،کارشناس تغذیه در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم،گفت:در قرآن در آیه ۶۸ و ۶۹ سوره نهر از زنبور یاد شده که می‌فرماید به زنبور وحی کرده‌ایم که در بلندی‌ها، درختان و کوه‌ها زندگی کن و از ثمرات ما بنوش.

وی ادامه داد: سپس در قرآن آمده زنبوران شیره‌ای تولید می‌کنند که برای انسان دوا است. اینجا باید دقت کنیم که چرا خداوند به زنبورها دستور داده تا در بلندی‌ها زندگی کنند. یکی از نقش‌های اصلی زنبورها گرد افشانی است. با حضور زنبور در بلندی‌ها و بارش باران پوشش‌های گیاهی جدید به وجود می‌آیند و گیاهان دیگر نیز حفظ می‌شوند.

رضایی افزود: انیشتین فرضیه‌ای دارد که می‌گوید اگر زنبورها از زمین حذف شوند تمامی موجودات کره زمین طی چهار سال از بین می‌روند. با توجه به این مسئله می‌فهمیم نقش زنبورها چقدر مهم به حساب می‌آید که در قرآن نیز به آن اشاره شده است.

کارشناس تغذیه یادآور شد:‌در آیه دیگر قرآن آمده از بطن زنبورها شراب‌هایی با رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. همان‌طور که می‌دانید ما عسل‌های مختلف از رنگ زرد تا مشکی داریم. بطن به عربی به معنای غده است و قرآن به آن اشاره می‌کند که عسل در غده‌های درونی زنبور تولید می‌شود.

وی متذکر شد: شاید بسیاری از مردم فکر کنند عسل تنها محصول زنبور است، اما افراد باید بدانند از زنبورها در بحث‌های زیبایی و طب نیز استفاده می‌شود.

رضایی افزود: در اینجا به محصولات مختلف زنبور عسل اشاره می‌کنیم که یکی از اولین و مهم‌ترین آن عسل است که در غده‌های بدن زنبور با آنزیم‌های مختلف ترکیب می‌شود و شکل می‌گیرد. محصول بعدی که توسط غدد دیگر تولید می‌شود ژل رویال است که در پشت چشم‌های زنبور عسل شکل می‌گیرد.

کارشناس تغذیه تصریح کرد:غده‌های دیگر زیر شکم زنبور قرار دارند که تولید موم را انجام می‌دهند. غده دیگر زنبور در نیش آن وجود دارد که خواص درمانی بسیاری دارد.

وی گفت: زنبورها برای درمان‌های طبی از حدود ۳ الی ۴ هزار سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفتند و در زمان گذشته از عسل برای درمان زخم و دیگر مسائل استفاده می‌شد. ژل رویال به صورت فریز شده نگهداری می‌شود و در کنار آن ما گرده گل داریم که در دمای طبیعی نگهداری می‌شود.

رضایی افزود:گرده گل همان بافت تولید مثل گل‌ها است که زنبور آنها را جمع می‌کند روی گل‌های ماده می‌نشیند و باعث شکل‌گیری گیاهان جدید و پدید آمدن میوه‌ها می‌شود. زنبور در کنار آن که گرده افشانی می‌کند، گرده گل را داخل کلونی خود نگه می‌دارد. این گرده‌های گل یک غذای کامل به حساب می‌آید؛چراکه گرده گل تمامی مواردی که بدن نیاز دارد را در خود جای داده است.

کارشناس تغذیه اظهار کرد: یکی از محصولات دیگر بره موم است. این محصول قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک دنیا به حساب می‌آید که توسط یک حشره به وجود می‌آید. اینجا باید به زندگی زنبورها و تاثیر بره موم در بقای آنها اشاره کنیم.

رضایی ابراز کرد: زنبورها در کندوهای مکعبی با جمعیت ۲۰ الی ۳۰ هزارتایی با دمای ۳۸ درجه و رطوبت ۶۰ درصد زندگی می‌کنند. علاوه بر زندگی روزمره زنبورها در این کندوها زاد و ولد، ذخیره‌سازی گرده گل و عسل صورت می‌گیرد. در شرایط عادی ما هر محصولی را در این شرایط قرار دهیم به سادگی و در مدت زمان کوتاه فاسد می‌شود و از بین می‌رود.

وی ادامه داد: از آنجایی که زنبور استریل‌ترین و تمیزترین موجودات زمین هستند هیچ‌کدام از آن محصولات فاسد نمی‌شوند؛ چراکه با استفاده از بره موم کلونی خود را محفوظ نگه می‌دارند. زمانی که زنبورها می‌خواهند وارد کندو‌ها شوند باید ابتدا دست و پای خود را با جدیدترین لایه بره موم بشورند، در غیر این صورت اجازه ورود به کندو را ندارند.

کارشناس تغذیه متذکر شد:بره موم در واقع ریشه و سم گیاهان یا به تفسیر بهتر ریشه سیستم دفاعی آنها است که زنبور آنها را جمع می‌کند و توسعه می‌دهد.

رضایی افزود: در فناوری نوین به روش استفاده از زنبور برای درمان بیماری‌ها آپی‌تراپی یا زنبوردرمانی گفته می‌شود. مردم باید بدانند موم زنبور عسل خواص درمانی آن چنانی ندارد. از آن‌جایی که دمای ذوب موم ۶۳ درجه و دمای بدن انسان ۳۸ درجه است این موم‌ها جذب بدن نمی‌شوند.

وی گفت: افراد باید بدانند آن چیزی که برای درمان‌های مختلف مانند گوارش استفاده می‌شود بره موم موجود در موم‌ها است که به صورت عصاره‌گیری شده در بازار قرار دارند.

کارشناس تغذیه گفت: بره موم یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است که برخلاف آنتی‌بیوتیک‌های شیمیایی سیستم دفاعی بدن را بعد از یک مدت تضعیف نمی‌کند و اتفاقاً آن را قوی‌تر می‌کند. عسل‌ها نیز میزانی از بره موم را در خود جای می‌دهند.

رضایی تصریح کرد: خواص عسل از شهد گل و گیاهان مختلف و همچنین بره موم فراهم می‌شود. ما در کل سه عسل داریم که شامل عسل طبیعی، عسل‌های تغذیه شده و عسل‌های ساختگی و غیر طبیعی داریم. عسل‌های طبیعی با فعالیت زنبور و جمع‌آوری شهد گل در بهار تولید شده‌اند و زنبوردار هیچ تاثیری در تغذیه زنبورها نداشته است.

وی ادامه داد: عسل تغذیه شده با ارائه آب و شکر به زنبورها تولید می‌شود و به همین دلیل عسل تغذیه شده نام دارد. زنبورها برای تولید نوع دوم عسل نیز از شهد گل‌های مختلف استفاده می‌کنند اما از آن‌جایی که این عسل‌ها بیشتر در فصل‌های کم گل تولید می‌شوند زنبورها به دلیل کمبود تغذیه از آب و شکر ارائه شده استفاده می‌کنند.

کارشناس تغذیه اظهار داشت:نوع سوم عسل‌های مصنوعی هستند که خطر بسیار بالایی دارند. این عسل‌ها به صورت دستی در دیگ با ترکیب شهد شکر، آنزیم و مواد شیمیایی تولید می‌شوند. مردم باید بدانند که نباید اصلاً از نوع سوم عسل استفاده کنند.

رضایی افزود: متاسفانه نوع عسل به هیچ‌وجه با مزه قابل تشخیص نیست و حتماً باید با آزمایش‌های دقیق بررسی شود. زنبور یکی از خارق‌العاده‌ترین موجودات دنیا است که حتی می‌تواند به بیماران دیابتی کمک کند.

وی یادآور شد: اگر فرد دیابتی عسل طبیعی استفاده کند و طبق نظر کارشناس پیش برود می‌تواند در روند بهبود خود شاهد پیشرفت باشد. ژل رویال نیز از محصولات ارزشمند و گران زنبور عسل است. ژل رویال ماده شیری رنگی است که در غدد پشت چشم زنبور تولید می‌شود. این ژل تنها به زنبورهای با سن سه روز تغذیه می‌شود و بعد از آن به زنبورها ارائه نمی‌شود.

کارشناس تغذیه اظهار کرد:جالب است بدانید جامعه زنبورها بسیار زنانه و فمنیستی است که ۹۵ درصد آنها ماده هستند. تمام کارها در کندو و انواع زنبورها از جمله سرباز و کارگرها همه ماده هستند. این زنبورها از لحاظ ژنتیکی دوقلو همسان هستند و علت تفاوت آنها ژل رویال است.

رضایی خاطرنشان کرد:ملکه تنها زنبور کندو است که همواره از تولد تا مرگ خود ژل رویال استفاده می‌کند و می‌تواند تا ۷ سال زنده بماند. ملکه می‌تواند در روز ۲ الی ۳ برابر بدن خود تولید مثل کند.

وی گفت: شما می‌توانید از محصولات زنبورها به عنوان مکمل‌های ورزشی استفاده کنید چرا که عسل، ژل رویال و گرده گل تمامی مواردی که بدن انسان می‌خواهد در خود جای می‌دهند.

کارشناس تغذیه افزود:بسیاری از افراد پس از رژیم دچار ریزش مو و یا چروک پوست می‌شوند چرا که بدن آنها نمی‌تواند تغذیه مناسبی داشته باشد اما با استفاده از عسل، ژل رویال و گرده گل می‌توانند جلوی این عوارض را بگیرند.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین