کد خبر: ۳۰۴۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
عملیات نظامی روسیه در اوکراین وارد چهارمین روز خود شد و در حالی که اخبار از ورود نیروهای روس به شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین حکایت دارد رسانه‌های روسی از تصرف چند شهر دیگر این کشور توسط نیروهای روس خبر داده‌اند.
ناطقان:  نیروهای روسیه از ۲۴ فوریه حمله‌ای را به اوکراین آغاز کرده‌اند.


اوکراین در چهارمین روز حمله روسیه / ورود نیروهای روسی به خارکیف


روز سوم جنگ در اوکراین، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که عملیات تهاجمی از همه طرف «گسترده‌تر» خواهد شد.

چهارمین روز:

سفر هیات روسی به بلاروس برای مذاکره با اوکراین

کرملین امروز یکشنبه از سفر هیات روسی به بلاروس برای مذاکره با اوکراینی‌ها خبر داد.

گروه ۷ امروز درباره تحریم‌های روسیه تصمیم می‌گیرد

وزیر خارجه ژاپن امروز (یکشنبه) گفت که ژاپن با همتایان خود در گروه ۷ درخصوص اینکه آیا تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال کنند یا خیر، تصمیمات و هماهنگی‌هایی را انجام خواهد داد. وزرای خارجه کشورهای گروه هفت (G۷) امروز ۲۷ فوریه (هشتم اسفند ماه) در خصوص اوضاع اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه نشست برگزار خواهند کرد.

حریم هوایی اتحادیه اروپا به روی خطوط هوایی روسیه بسته می‌شود

ماتیاس دیس، خبرنگار شبکه آلمانی آ.ار.د در پیامی توییتری نوشت: کشورهای اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی خطوط هواپیمایی روسی می‌بندند. این را یک منبع موثق تایید کرده است. هنوز مشخص نیست که این ممنوعیت چه موقع اعمال خواهد شد.

در حال حاضر کشورهای انگلیس، بلغارستان، جمهوری چک، لهستان، رومانی، اسلوونی، لتونی، لیتوانی و استونی حریم هوایی خود را به روی خطوط هواپیمایی روسیه بسته‌اند. شرکت هواپیمایی لوفتهانزا هم پروازهای خود در حریم هوایی روسیه را به مدت یک هفته به حالت تعلیق در می‌آورد.  

افشای سندی از وزارت بهداشت روسیه درباره تدارک برای تلفات جنگ اوکراین

بر اساس گزارش آی.تی.وی نیوز، اسناد فاش شده نشان می‌دهند که روسیه در حال تدارک برای تلفات زیاد در نتیجه حمله به اوکراین است و در تدارک است تا پزشکان غیرنظامی را از سراسر این کشور برای این منظور به خدمت بگیرد. این اسناد که امضای معاون وزیر بهداشت روسیه پای آن‌هاست، از تیم‌های پزشکی می‌خواهد "به سرعت در فعالیت‌ها با هدف نجات جان و حفظ سلامت مردم در روسیه مشارکت کنند."

سردبیر آی.تی.وی نیوز نوشت که این "نشان می‌دهد روسیه به پیش‌بینی یک وضعیت اضطراری پزشکی گسترده پرداخته است و ممکن است مجبور شود پزشکان سازمان‌های بهداشتی را از سراسر این کشور به خدمت بگیرد."

یک مقام نظامی اوکراینی گفت، این سند نشان می دهد که روس‌ها "انتظار نداشتند با چنین سطحی از مقاومت و تلفات روبرو شوند" و آنها "از دستیابی به اهدافشان " یعنی رقم زدن یک حمله سریع و غافلگیرانه" فاصله زیادی دارند.

ورود نیروهای روسی به شهر خارکیف

بنابر اعلام مقام‌های وزارت کشور اوکراین، نیروهای روسی پس از ورود به شهر خارکیف با خودروهای نظامی، درگیری‌های سنگینی در داخل این شهر آغاز شده است.

از غیرنظامیان خواسته شده است که داخل خانه‌ها بمانند و از خانه و پنجره به‌سمت اشغالگران تیراندازی و کوکتل‌مولوتف پرتاب کنند.

رئیس ام‌آی۶ به "غیر قابل برد" بودن جنگ پوتین در اوکراین معتقد است

ریچارد مور، رئیس سرویس اطلاعات خارجی انگلیس موسوم به ام‌آی۶ معتقد است جنگ ولادیمیر پوتین در اوکراین احتمالاً "غیر قابل برد" خواهد بود، زیرا این رئیس‌جمهوری روسیه هرگز یک "پیروزی سیاسی گسترده‌تر" را تضمین نخواهد کرد.

مور همچنین گفت: جوامع اطلاعاتی آمریکا و انگلیس نقشه‌های پوتین برای اوکراین را فاش کردند.

استرالیا از طریق ناتو برای اوکراین تسلیحات ارسال می‌کند

چند روز پس از آنکه کانبرا اعلام کرده بود که برای کی‌یف تنها کمک‌های "غیرکشنده" فراهم می‌کند، اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا امروز (یکشنبه) گفت که کشورش از طریق شرکای ناتو در اروپا برای اوکراین تسلیحات ارسال خواهد کرد.

نبرد شدید در خارکیف/ انفجار خط لوله گاز و یک پایانه نفتی در دومین شهر بزرگ اوکراین

مقامات اوکراینی می‌گویند، نیروهای روسیه یک خط لوله گاز در شهر خارکیف (دومین شهر بزرگ اوکراین) را منفجر کرده‌اند؛ همچنین شهر واسیلکیف هدف موشک‌های روسیه قرار گرفته و یک پایانه نفتی در این شهر دچار حریق شده است.

دادستان ارشد اوکراین هم گفت که نیروهای روسی هنوز نتوانسته‌اند خارکیف را تصرف کنند  و نبرد شدیدی در این شهر در جریان است.

این شهر با ۱.۵ میلیون نفر جمعیت، در  ۴۰ کیلومتری مرز روسیه قرار دارد.

تلفات غیرنظامیان اوکراین: ۶۴ کشته و ۲۴۰ مجروح

به گفته سازمان ملل، در اوکراین دست کم ۲۴۰ غیرنظامی زخمی شده و ۶۴ تن کشته شده‌اند.

 سازمان ملل متحد اعلام کرد که باور دارد تعداد واقعی تلفات به شکل چشمگیری بیشتر باشد، چرا که بسیاری از گزارش‌ها در انتظار تایید هستند.

سوئیفت: آماده اجرای تحریم‌ها علیه روسیه هستیم

سیستم نقل و انتقال بین المللی بین بانکی "سوئیفت" اعلام کرد که آماده اجرای تصمیم کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه است.

ایلان ماسک استارلینک را در سراسر اوکراین در دسترس قرار داد

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا،‌ در توییتی خطاب به معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در سرتاسر اوکراین در دسترس است.

ماسک در پاسخ گفت: "سرویس استارلینک اکنون در اوکراین فعال است. پایانه‌های بیشتری در مسیر هستند."

انتهای پیام

شورای امنیت درباره نشست ویژه مجمع عمومی درخصوص اوکراین رای‌گیری می‌کند

 شورای امنیت امروز (یکشنبه) در اقدامی نادر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای برگزاری جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین به رای خواهد گذاشت.

از سال ۱۹۵۰ این یازدهمین بار است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد چنین جلسه اضطراری را تشکیل می‌دهد.

ترامپ: پوتین باهوش،زلنسکی شجاع و رهبر آمریکا ابله است

دونالد ترامپ دوباره ولادیمیر پوتین را شخصی "باهوش" توصیف کرد و گفت مشکل آمریکا در این نهفته است که "رهبری ابله و احمقی" دارد.

او با ستودن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، او را که در کی‌یف مانده است، "شجاع" توصیف کرد.

این رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت که پوتین از "ضعف" بایدن برای حمله به اوکراین استفاده کرد. او همچنین این حمله را به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا مرتبط کرد و گفت پیروزی بایدن با تقلب به دست آمد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هم شنبه در مصاحبه‌ای به سخنان ترامپ درباره "باهوش" بودن پوتین واکنش نشان داد و آن را به تمسخر گرفت. او گفت: همانقدر به حرف ترامپ که پوتین را "باهوش" میخواند، اطمینان دارم که خودش را "باهوش و باثبات" می‌نامد.

سازمان ملل، زلسنکی را جواب کرد

سخنگوی گوترش در پاسخ به درخواست رئیس جمهور اوکراین از دبیرکل این سازمان جهت اعلام عملیات نظامی روسیه در دونباس به‌عنوان "کشتار جمعی" گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد که یک اتفاق در هر مکانی از جهان کشتار جمعی است یا خیر.

تماس تلفنی ماکرون با لوکاشنکو/  لوکاشنکو احتمال استقرار تسلیحات اتمی در بلاروس را رد کرد
 امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی خود تاکید کرد تا به روسیه فشار بیاورد نیروهای خود را خیلی زود از اوکراین خارج کند.

ماکرون از لوکاشنکو خواست از اینکه "رعیت روسیه و شریک جرم دوفاکتوی آن در جنگ علیه اوکراین باشد"، خودداری کند و به او برادری بین مردم بلاروس و اوکراین را یادآور شد.

لوکاشنکو نیز احتمال استقرار تسلیحات اتمی در بلاروس را رد کرد و چنین گمانه‌زنی‌هایی را "جعلی" خواند.

جانسون: اولین قدم را در حذف روسیه از سیستم مالی جهانی برداشتیم

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفت: تصمیم محدود سازی دسترسی برخی بانک های روسی به سیستم بین المللی سوئیفت، اولین گام در جهت حذف کامل روسیه از سیستم مالی جهانی است.

رئیس کنست: عملیات نظامی روسیه "نقض آشکار مقررات جهانی" است
رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی در سخنانی عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین را "نقض آشکار مقررات جهانی" توصیف کرد.

درخواست اوکراین برای پیوستن اسرائیلی‌ها به جنگ با روسیه

سفارت اوکراین در تل‌آویو از شهروندان اسرائیلی حاضر در این کشور خواست به دفاع از اوکراین و مبارزه با روسیه بپیوندند.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز به نوبه خود اعلام کرد که "اتحادیه اروپا، آمریکا، انگلیس و کانادا در حال تفکیک برخی بانک‌های روسیه از سیستم سوئیفت و مسدود کردن دارایی‌های آنها هستند."

پیش از این، سخنگوی دولت آلمان گفت: آلمان، انگلیس، ایتالیا، کانادا، آمریکا، فرانسه و کمیسیون اروپا با تحریم‌های مالی جدید و شدید علیه روسیه از جمله قطع ارتباط برخی بانک‌های روسی از سیستم سوئیفت موافقت کرده‌اند.

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که با ایجاد «محدودیت هدفمند» برای مسکو در این زمینه موافق است.

در همین راستا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به کمیسیون اروپا و دیگر کشورهای غربی در جداسازی برخی بانک‌های روسیه از سیستم سوئیفت و اعمال تحریم‌های مالی جدید پیوسته است.

چین: خطر واقعی برای جهان آمریکا است

سفارت چین در روسیه با درخواست برای مطالعه لیست کشورهایی که آمریکا پس از جنگ جهانی دوم آنها را بمباران کرده، تاکید کرد که تهدید واقعی برای جهان ایالات متحده است.

آلمان "بالاخره" به اوکراین سلاح می‌فرستد

آلمان در چرخشی چشمگیر، تصمیم به ارسال ۱۰۰۰ قبضه سلاح ضدزره و ۵۰۰ موشک دوش‌پرتاب دفاع هوایی "استینگر" به اوکراین گرفته است.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در توییتر نوشت: حمله روسیه به اوکراین نشانگر یک نقطه عطف است. این وظیفه ماست که تمام تلاشمان را برای حمایت از اوکراین در دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه بکنیم.

بایدن: تنها جایگزین تحریم روسیه، جنگ جهانی سوم است

رئیس جمهور آمریکا گفت که تنها جایگزین تحریم‌های گسترده‌ واشنگتن علیه روسیه، «شروع جنگ جهانی سوم» است.

جو بایدن گفت: «شما دو راه دارید: وارد شدن جنگ با روسیه و شروع جنگ جهانی سوم یا مطمئن شوید که کشوری که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، بهای آن را بپردازد».

وی خاطرنشان کرد، هیچ تحریم فوری وجود ندارد، اما روسیه بهای سنگینی را برای اقدامات خود در کوتاه مدت و همچنین در دراز مدت خواهد پرداخت.

بیانیه ایکوموس درباره تهدید آثار تاریخی اوکراین

ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها) به دنبال تهاجم روسیه به خاک اوکراین بیانیه‌ای را درباره میراث فرهنگی اوکراین صادر کرد.

به گزارش ایسنا، ایکوموس در این بیانیه برای جان‌هایی که از دست رفته‌اند و یا به سمت وخامت اوضاع در اوکراین تهدید می‌شوند، ابراز تاسف و در عین حال، اعلام کرد که نگران است این تهدیدات جدی بر میراث اوکراین تاثیرگذار باشد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین