کد خبر: ۳۰۵۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
رئیس جمهوری سابق اوکراین تاکید کرد که ولادیمیر پوتین یک "جنایتکار جنگی" و مسبب این "وضعیت انسانی فاجعه‌بار" در اوکراین است و همچنین استدلال کرد از آن جایی که این درگیری یازده روزه امنیت جهانی را به خطر انداخته است، باید یک "جنگ مشترک" در نظر گرفته شود.
ناطقان: رئیس جمهوری سابق اوکراین تاکید کرد که ولادیمیر پوتین یک "جنایتکار جنگی" و مسبب این "وضعیت انسانی فاجعه‌بار" در اوکراین است و همچنین استدلال کرد از آن جایی که این درگیری یازده روزه امنیت جهانی را به خطر انداخته است، باید یک "جنگ مشترک" در نظر گرفته شود. وی گفت "وضعیت انسانی فاجعه‌باری" در چندین شهر اوکراین مشاهده می‌شود و علی‌رغم تلاش‌ها برای خروج غیرنظامیان، ده‌ها تن هر شب کشته می‌شوند.

  اوکراین,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل


پوروشنکو اظهار کرد: «ما قطعا به سربازان اوکراینی افتخار می‌کنیم؛ سربازانی که تمام سناریوها و نقشه‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را نابود کردند. پوتین اول قصد داشت طی ۴۸ ساعت اوکراین را بگیرد، سپس به ۷۲ ساعت تغییر داد، اما امروز یازدهمین روز از جنگ است.»پوروشنکو خاطرنشان کرد که چگونه شهرهای اصلی اوکراین در قرن ۲۱ مورد حمله و گلوله‌باران قرار گرفت. رئیس جمهوری سابق اوکراین گفت: «این یک "کشتار دسته‌جمعی" علیه مردم اوکراین است.»وی تاکید کرد که مردم اوکراین خواستار "آزادی" هستند و از بازآفرینی "نسخه دوم" اتحاد جماهیر شوروی متنفرند

 

زلنسکی خطاب به مردم روسیه: اعتراض کنید تا دیر نشده! اوکراین,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل  

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک برنامه تلویزیونی به روسی گفت: شهروندان روسیه! این تقلا و درگیری فقط برای صلح در اوکراین نیست! این جنگی است برای کشور شما.وی افزود: اگر شما در حال حاضر سکوت پیشه کنید، فقط فقر شماست که بعدا برای شما صحبت خواهد کرد و فقط سرکوب است که پاسخ دهنده خواهد بود.تمامی اعتراضات در هر شکل و قالبی در روسیه ممنوع اعلام شده و مقامات می‌گویند که این اقدامات از زمان شیوع کرونا انجام شده است.

 

زلنسکی گفت: همانند سایر مردم اوکراین، روسی‌ها در حال حاضر با یک انتخاب بین "زندگی و بردگی" مواجه هستند.وی افزود: در یازدهمین روز از حمله روسیه به اوکراین، نیروهای روسی همچنان به حمله خود ادامه می‌دهند.

 

ولودیمیر زلنسکی با انتشار یک ویدئو در توییتر اعلام کرد: گزارش‌هایی را مبنی بر حمله موشکی روسیه به شهر "وینیتسا" شنیده‌ام. این شهر توسط ارتش روسیه ۸ بار هدف حمله موشکی قرار گرفته و فرودگاه این شهر کاملا تخریب شده است؛ شهری که همیشه در صلح بوده و هرگز تهدیدی برای روسیه نداشته است.زلنسکی در این خصوص عنوان داشت: آن‌ها (نیروهای روسی) به تخریب کامل زیرساخت‌های ما و زندگی که توسط خودمان ساخته شده است و همچنین نابودی نسل‌های اوکراینی‌ها ادامه می‌دهند.

 

زلنسکی از جامعه بین‌المللی بار دیگر خواست تا کریدورهای هوایی بشردوستانه ایجاد کنند.رئیس‌جمهور اوکراین خطاب به جامعه بین‌المللی گفت: ما انسان هستیم و وظیفه شما است که از مردم محافظت کنید و می‌توانید این کار را انجام دهید. اگر شما این کار را انجام ندهید و یا حداقل به ما تجهیزات ندهید، ما نمی‌توانیم از خودمان محافظت کنیم و در نهایت نتیجه این می‌شود که شما همچنین از ما می‌خواهید که به تدریج کشته شویم.

 

۴۶۴۰ نفر در جریان تظاهرات ضد جنگ در روسیه بازداشت شدند
اوکراین,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

هزاران تن از معترضان به حمله روسیه به اوکراین در شهرهای مختلف روسیه روز یکشنبه ششم مارس با شعار "نه به جنگ" به خیابان‌ها رفتند. به گزارش سی ان ان در جریان اعتراضات روز یکشنبه ۴۶۴۰ نفر بازداشت شدند. بنابر این گزارش از هنگام تهاجم روسیه به اوکراین تا به حال ۱۳ هزار نفر در روسیه در مخالفت با این اقدام بازداشت ‌شده‌اند.

 

تاس، خبرگزاری دولتی روسیه گفته است که ۱۵۰۰ نفر در سن پترزبورگ دست به تظاهرات زده‌اند و ۷۵۰ نفر از آنان دستگیر شده‌اند.

 

زلنسکی:‌ نمی‌بخشیم و فراموش نمی‌کنیم

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین به روسیه هشدار داد که کشورش همه طرف‌های دخیل در این جنگ را مجازات می‌کند. زلنسکی با ادای احترام به هشت غیرنظامی کشته شده در جریان فرار از کی‌یف، پایتخت اوکراین گفت:‌ «نمی‌بخشیم و فراموش نمی‌کنیم.» زلنسکی بار دیگر خواستار اقدامات بیشتر غرب برای ایزوله کردن ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه شد. او گفت: «روشن است که تحریم‌ها کافی نیست، نمی‌توانید از واقعیت فرار کنید. نمی‌توانید از کشته شدگان جدید در اوکراین فرار کنید.»

   

اوکسانا مارکاروا، سفیر اوکراین در ایالات‌متحده، در گفت‌و‌گو با فاکس‌‌نیوز روسیه را «کشور تروریست» خطاب کرد و از غرب خواست فراتر از تحریم‌ها اقدامات بیشتری برای ایزوله مسکو از اقتصاد جهانی انجام دهد.


 

اوکراین: چین آماده میانجی‌گری است

اوکراین معتقد است که پکن خواستار توقف این جنگ با روسیه است، اما منتقدان درباره آن هشدار می‌دهند. این اطمینان خاطر دادن چین، بار دیگر تمرکز بر نقش بالقوه پکن در متقاعد کردن روسیه در عقب‌نشینی را تقویت کرد.

 

 روز شنبه دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین مبنی بر اینکه اطمینان خاطر یافته که "چین مایل به متوقف کردن این جنگ است" شدت یافت.او گفت: دیپلماسی چین، ابزارهای کافی برای تفاوت ایجاد کردن، در اختیار دارد و روی آن حساب می‌کنیم که تلاش‌های آنها موفقیت‌آمیز باشد.

 

اظهارات وزیر امور خارجه به دنبال گفت‌وگوی اول مارس او با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین مطرح شد و مشخص نیست که آیا آنها دوباره صحبت کرده‌اند یا خیر. پکن درباره تلاش‌های دیپلماتیکش اظهارنظری نکرده اما وانگ یی در تماس روز شنبه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر به انتقاد از ایالات متحده پرداخت.

 
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین