کد خبر: ۳۰۵۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
منابع خبری اعلام کردند که رئیس جمهوری مصر وارد عربستان شده و مورد استقبال ولیعهد سعودی قرار گرفته است.
ناطقان: به نقل از واس، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر وارد ریاض شد.

براساس این گزارش، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در فرودگاه از رئیس جمهوری مصر استقبال کرد.

این سفر که چند ساعت به طول می‌انجامد، در شرایطی انجام می‌شود که مصر با بحران اقتصادی شدیدی دست به گریبان است که قبل از وقوع عملیات روسیه در اوکراین آغاز شده بود و به صورت گسترده به دلیل پیامدهای این جنگ دو چندان شده است.

رئیس جمهور مصر بسیار روی عربستان برای کسب بسته کمک‌های اقتصادی و محموله‌های بیشتری از نفت عربستان جهت تامین نیازهای بازار مصر در سایه افزایش بی سابقه قیمت‌ها پس از عملیات روسیه در اوکراین حساب باز می‌کند. نتایج سفر اخیر السیسی به کویت در سطح مورد انتظار از نظر حمایت اقتصادی نبود که السیسی به خاطر آن به این کشور سفر کرده بود.

این درحالی است که وضعیت در مصر در آستانه انفجار است و بر همگان و در رأس آن، برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ممکن است دشوار باشد که پیامدهای این انفجار را کنترل کنند. تصمیم گیرندگان مصری بر این باورند از آنجا که کشورهای نفت خیز حوزه خلیج فارس به دلیل افزایش قیمت نفت در وضعیت بهتری به سر می‌برند می توانند به مصر کمک کنند. السیسی بعد از سفر به عربستان، طی روزهای آتی به سلطان نشین عمان نیز سفر می‌کند و قرار است طی آن سفر با هیثم بن طارق، سلطان عمان درمورد امکان حمایت اقتصادی مسقط از مصر در شرایط کنونی گفتگو کند.

در بین پرونده‌های ویژه‌ای که السیسی در سفرش به عربستان مطرح می‌کند، پیامی از جانب آمریکا به مسئولان در عربستان درمورد لزوم افزایش تولید روزانه نفت است تا بازار انرژی جهانی به دلیل افزایش قیمت‌ها در پی مساله بحران تحت کنترل درآید
در بین پرونده‌های ویژه‌ای که السیسی در سفرش به عربستان مطرح می‌کند، پیامی از جانب آمریکا به مسئولان در عربستان درمورد لزوم افزایش تولید روزانه نفت است تا بازار انرژی جهانی به دلیل افزایش قیمت‌ها در پی مساله بحران تحت کنترل درآید.

عربستان پیشتر مخالفت خود را با این مساله اعلام و تاکید کرده بود که به توافق اوپک پلاس برای حفظ میزان مورد توافق میان کشورهای عضو در اوپک پایبند است.

السیسی پیام میانجی‌گری را از جانب آمریکا به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان می‌برد که این امر به ویژه پس از وضعیت تنشی است که در روابط میان دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در سایه تعاملشان با بحران روسیه و اوکراین، حکمفرماست، رخ می دهد.

از سوی دیگر، یک منبع دیگر این احتمال را داد که پرونده یمن در راس مذاکرات السیسی و مسئولان در عربستان باشد و ریاض فرصت کسب تعهدات چه از جانب مصر یا آمریکا برای حمایت آشکار در این پرونده را از دست نخواهد داد، پرونده‌ای که عربستان برای پایان دادن به آن به صورت هرچه سریع‌تر تلاش می‌کند. در صورتی که عربستان تعهدی را از جانب دولت آمریکا برای نشان دادن موضعی قاطع تر در جنگ یمن کسب کند، ممکن است موضع خود برای عدم افزایش تولید نفت را تغییر دهد.از جمله پرونده‌های ویژه ای که قاهره در مورد آن بسیار روی نقش عربستان حساب باز می‌کند، پرونده سد النهضه است.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین