کد خبر: ۳۰۵۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
افزایش مصرف آب در تهران در حالی رکورد جدیدی را به ثبت می رساند که به گفته مسئولان، بارش ها در این استان نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است.
ناطقان: گروه استان‌ها: کم آبی موضوع جدیدی در کشور ما نیست، اما اینکه به کم آبی اهمیت زیادی نمی‌دهیم و میزان مدیریت منابع آب و مصرف ما بر این کم آبی منطبق نیست، امری ناپسند است، در خبرهای این چند روزه آمده است، که با نزدیک شدن به ایام نوروز، تهرانی‌ها طی روزهای اخیر، روزانه به اندازه دریاچه «چیتگر» آب مصرف کرده‌اند و این یعنی افزایش عجیب و غریب مصرف آب در سالی کم بارش، که اگر برای آن فکری نکنیم، با مشکلات متعددی روبرو خواهیم شد.

افزایش مصرف آب در پایتخت همزمان با کاهش بارش ها


به گفته مسئولان سرانه مصرف آب در استان تهران، روزانه ۲۲۰ لیتر است، که طی روزهای اخیر این میزان به ۴۰۰ لیتر به ازای هر نفر رسیده است و این در حالی است، که گفته می‌شود، میزان بارش‌ها در این استان نسبت به سال آبی گذشته کاهش بارش‌ها را شاهد بوده است.

عبور مصرف آب تهرانی‌ها از سه میلیارد لیتر در روز

سد لتیان، در جنوب شهر لواسان و به عنوان یکی از پنج سد تأمین کننده آب شُرب تهران مانند دیگر منابع و ذخایر آب در پایتخت وضعیت خوبی ندارد و خشک شده است، این وضعیت از یک سوی به دلیل تابستان ۱۴۰۰ به عنوان خشک‌ترین تابستان ۵۰ سال اخیر و از سویی دیگر به دلیل افزایش مصرف آب در پایتخت است.

مدیر عامل آبفا استان تهران با بیان اینکه مصرف آب در پایتخت در روز ۱۴ اسفند از مرز سه میلیارد لیتر گذشت، گفت: تهرانی‌ها در این روز سه میلیارد و ۹۸ میلیون لیتر آب مصرف کردند و این یعنی به میزان حجم دریاچه چیتگر، آب تبدیل به فاضلاب شد.

وی افزود: در حال حاضر در طول روز حدوداً ۳۵ هزار لیتر آب در هر ثانیه مصرف می‌شود، که این امر سبب به حداقل رسیدن ذخایر مخازن آب در تهران رسیده است، در حال حاضر می‌توان، گفت، که آبی در سدهای شرق تهران باقی نمانده است و در غرب نیز میزان ذخایر آب در سد امیرکبیر به یک سوم سال گذشته رسیده است و به همین ترتیب پیش برویم، تابستان مشکلات متعددی خواهیم داشت.

افزایش مصرف آب در پایتخت همزمان با کاهش بارش ها

کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها در استان تهران طی سال آبی جاری

معاون بهره برداری شرکت تأمین و تصفیه آب و فاضلاب تهران در همین خصوص به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر میزان مصرف آب در تهران بسیار بیشتر از میزان آبی است، که در حال تولید است و این فاصله از طریق ذخایر آبی که در تهران داریم، در حال تأمین است، اما باید بدانیم، که این ذخایر مرتباً رو به کاهش است.

مهدی زاده گفت: استان تهران ۳۰ درصد کاهش بارش را تجربه کرده است و افزایش میزان مصرف نیز سبب شده تا وضعیت ذخایر آبی این استان وضعیت مطلوبی نداشته باشند.

کاهش ۲۵۵ میلیون متر مکعبی ذخایر سدهای پنج گانه تهران نسبت به سال گذشته

مدیر دفتر تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران: در حال حاضر ذخایر سدهای پنج گانه تهران به ۳۱۱ میلیون متر مکعب رسیده است، که این حجم در مقایسه با سال ۹۹ کاهش ۲۵۵ میلیون متر مکعبی داشته است.

شهریاری گفت: اقلیم کشور ما گرم و خشک است و در سال‌های اخیر میزان درگیری کشور با خشکی و کم آبی بیشتر هم شده است.

افزایش مصرف آب در پایتخت همزمان با کاهش بارش ها



چیزی از فصل زمستان باقی نمانده و این یعنی بخش عمده‌ای از زمان بارندگی در کشور به پایان رسیده است و این یعنی باید در خصوص مصرف آب توجه بیشتری داشته باشیم.

برای اینکه بتوانیم، در روزهای آینده به ویژه فصل گرما با مشکل تأمین آب و نیز محدودیت در این زمینه مواجه نشویم، باید به شیوه‌های مصرف به ویژه در آستانه عید نوروز توجه بیشتری داشته باشیم.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین