کد خبر: ۳۰۵۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
روغن دنبه برای خانم ها مفید است. استفاده از این چربی سبب تنظیم سطوح هورمونی، بهبود سنتز هورمون ها و به حداقل رساندن خطر ابتلا به ناباروری می شود.
ناطقان: دنبه یا دُمبه، بخشی از بدن گوسفند و متشکل از چربی است و گاها می تواند از 5 تا بیش از 30 کیلوگرم وزن داشته باشد. در مجموع دنبه محصولی مفید محسوب می شود که هم در آشپزی و هم در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد.

ترکیب شیمیایی و ارزش غذایی دنبه (در هر 100 گرم):
به کانال عصر ایران در تلگرام بپیوندید

- محتوای کالری: تقریبا 902 کیلو کالری

- پروتئین، آب و کربوهیدرات: 0 گرم

- چربی: 100 گرم

- ویتامین B4: معادل 79.8 میلی گرم

- ویتامین D: معادل 0.7 میکروگرم

- ویتامین E: معادل 2.8 میلی گرم

- سلنیوم :0.2 میکروگرم

دنبه به رنگ سفید برفی است و پس از ذوب شدن شفاف می شود. لازم به ذکر است که این ترکیب در دمای اتاق یخ نمی زند. محصول مورد نظر حاوی 13 اسید چرب آلی از جمله 54 درصد اسید غیراشباع (اولئیک، لینولئیک) است. دنبه همچنین نقطه ذوب پایینی دارد و بنابراین به راحتی و با سرعت بالا توسط بدن جذب می شود.
فواید روغن دنبه برای بدن

در کشور های آسیایی، افسانه هایی درباره فواید چربی دنبه نقل می شوند. برای مثال گفته شده که این ماده در قسمت دم حیواناتی که حین چرا از گیاهان دارویی تغذیه می کنند تشکیل می شود. اما به طور کلی دنبه یک محصول مغذی است که به شما این امکان را می دهد تا به سرعت از شر بیماری، احساس ضعف و ناتوانی خلاص شوید.
- برای خانم ها

روغن دنبه برای خانم ها مفید است. استفاده از این چربی سبب تنظیم سطوح هورمونی، بهبود سنتز هورمون ها و به حداقل رساندن خطر ابتلا به ناباروری می شود. این محصول طبیعی علائم یائسگی را به تاخیر می اندازد و در عین حال تعدیل می کند. همچنین دیده شده که با آثار پیری نیز مبارزه کرده و چین و چروک های پوستی را کاهش می دهد.

این دسته از چربی ها روند پیری بدن و ایجاد تصلب شرایین را کاهش می دهند و در عین حال عملکرد قلب و مغز را بهبود می بخشند. دانشمندان معتقدند که مصرف روغن دنبه در دوران بارداری به خصوص زمانی که اعضای بدن جنین در حال شکل گیری هستند، ضروری است. یافته های کامل این مطالعات از طریق مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا قابل دسترسی هستند. علاوه بر این دنبه دقیقا حاوی موادی است که برای رشد جنین مورد نیاز اند.  با این حال استفاده خودسرانه از این ترکیب توسط مادران باردار به هیچ عنوان توصیه نمی شود و پیش از آن باید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

عملکرد فوق العاده
- برای آقایان

دانش بیوشیمی توضیح می دهد که چربی های حیوانی به منظور سنتز هورمون های مهم در بدن انسان مورد استفاده قرار می گیرند. در این میان آقایانی که روغن دنبه مصرف می کنند، دچار کاهش عملکرد جنسی و ناتوانی جنسی نمی شوند.

این محصول طبیعی در فصل زمستان ارزش تغذیه ای بالایی دارد، زیرا به بدن انرژی می دهد و صرف تنظیم حرارت و تولید گرما می شود. در هر زمان دیگری از سال هم پس از فعالیت بدنی سنگین مانند ورزش در باشگاه، چربی مذکور به بازیابی بدن کمک می کند.

از طرفی دیگر دنبه یک محصول مفید با منشا حیوانی برای افراد سیگاری به شمار می رود. زیرا می تواند قطران و سایر مواد مضر را به خوبی از ریه ها پاکسازی کند.
- برای کودکان

دنبه و روغن آن حتی برای کودکان خردسال نیز مفید است. بدن کودک برای ساخت سلول ها و رشد و نمو از این منبع طبیعی استفاده می کند. باید به خاطر داشت که کمبود چربی بر رشد ذهنی کودکان تأثیر منفی می گذارد. توانایی تمرکز آنها مختل و قدرت حافظه تضعیف می شود و در عین حال عملکرد تحصیلی نیز افت می کند.
طب سنتی

از دیرباز مردم آسیا از دنبه برای اهداف دارویی استفاده می کردند. برای نمونه پمادهایی که از چربی ذوب شده به دست می آیند برای برونشیت مزمن، ذات الریه شدید و درد مفاصل استفاده می شوند.

این محصول نه تنها حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب مفید است، بلکه مواد ضد التهابی قدرتمندی را هم در خود جای داده است. در صورتی که تخلیه سریع مخاط به دام افتاده در ریه ها مد نظر باشد، دنبه به صورت خام خورده می شود. این ترکیب همچنین یک ابزار عالی برای پیشگیری و درمان سل به شمار می رود.
موارد منع مصرف

مصرف چربی دنبه برای افرادی که اضافه وزن و یا سبک زندگی غیر فعال دارند، توصیه نمی شود. این محصول در بیماری های کبد، پانکراس، کیسه صفرا، قلب و همچنین ترومبوز منع مصرف دارد.

دلیل اصلی محدودیت ها سبک زندگی کم تحرک است. دنبه کالری زیادی دارد اما برای افرادی که تحرک فیزیکی بالا دارند، خطرناک نیست. در سایر موارد، استفاده از این چربی باید به حداقل میزان ممکن با حفظ سلامتی (100 گرم در روز) کاهش یابد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین