کد خبر: ۳۰۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
مدیر عامل سازمان رفاه ،خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران ازبرگزاری جشن نوروز و نیمه شعبان در مددسراها خبر داد و گفت: ویژه برنامه عیدانه کودکان کار، ایجاد بازارچه‌های حمایتی از مشاغل خانگی زود بازده و برنامه ویژه در برج میلاد برای ایتام شهر تهران در لحظه سال تحویل از جمله برنامه‌های نوروزی این سازمان است.
ناطقان:  احمد احمدی صدر امروز در نشست خبری صبح امروز خود در تشریح برنامه‌های نوروزی این سازمان گفت: طرح عید تا عید از ماه شعبان آغاز و تا نوروز ادامه خواهد داشت که در مددسراها و مراکز پرتو جشن، مسابقه، مولودی و .... انجام می شود.

جمع آوری ۱۰ هزار معتاد در پایتخت


وی با بیان اینکه برنامه‌ای تحت عنوان دست آفرین در راستای ایجاد بازارچه‌های حمایتی از مشاغل خانگی زود بازده اجرا کردیم، تصریح کرد: در این دوران سخت معیشتی یکی از کمک هایی که می توانیم به خانوارها داشته باشیم کمک به اشتغال در منزل به ویژه برای قشر آسیب دیده همچون زنان سرپرست خانوار است.

احمدی صدر با بیان این که بر این اساس در ۶ نقطه تهران ۵۰۰ غرفه ایجاد کردیم که به صورت رایگان دراختیار این افراد قرار می گیرد تا مشاغل کوچک خود و یاصنایع دستی فاخر راعرضه کنند، گفت: هر غرفه برای ما ۷ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد؛ اما به صورت رایگان و در راستای تحقق بیانات مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید و مانع زدایی انجام شده است.

وی افزود: این غرفه‌ها در مناطق ۱ تا ۴ و ۹ و ۲۲ و در محلاتی همچون بوستان نهج البلاغه،بوستان قیطریه ،پارک ملت و غیره به مدت ۱۰ روز ایجاد شده است و حتی برخی از این بانوان به ما گفتند که ممکن است کارهایشان فروخته نشود که ما به آنها قول دادیم که اگر کسی در این ۱۰ روزاز آنها خرید نکرد ما از آنها خرید کنیم.

مدیر عامل سازمان رفاه ،خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ویژه برنامه عیدانه کودکان کار گفت: فردا پنجشنبه فرهنگسرای بهمن میزبان ۱۵۰۰ نفر ازکودکان کار است.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ کودک کار درمدارس تحت پوشش ما فعال هستند، گفت: کودکان کار را نمی شود نفی کرد بلکه می توانیم در مراکز آموزشی و تربیتی که داریم به آنها آموزش دهیم و می بینیم که در میان کشتی گیران قهرمان جهان و یا تکواندو کاران المپیکی از این کودکان کار هم وجود دارد و ما برنامه ویژه‌ای برای کودکان کار در بلند مدت داریم و از آنها حمایت می‌کنیم و ذیل کارگروه ویژه ای که تشکیل دادیم برنامه های خاص داریم و در این مدت ازنخبگان، سازمان های مردم نهاد و غیره دعوت کردیم تا در نشست های تخصصی ما الگویی از برنامه ریزی برای کودکان کار ارائه دهند تا بتوانیم آن رابه جهان عرضه کنیم.

احمدی صدر با بیان این که برای تعدادی از ایتام شهر تهران در لحظه سال تحویل برنامه ویژه داریم، گفت: ما در برج میلاد تا ساعت ۲۲ با همراهی ایتام ویژه برنامه خاصی داریم.

وی با اشاره به برگزاری جشن نوروز مهربان در گرمخانه ها و سامان سراها گفت: علاوه بر جشن نوروزی ،سبزی پلو با ماهی شب عید در این مراکز توزیع می شود و همچنین در نوروز ۳۰ هزار بسته معیشتی در دو مرحله نوروز و ماه رمضان بین جامعه هدفمان که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند توزیع می شود که عمدتا این افراد بهبود یافتگان، خانواده کودکان کار و کارگران فصلی هستند. همچنین مراسم دل تکانی،با هدف دیدار با خانوادههای بهبود یافتگان نیز داریم.

مدیر عامل سازمان رفاه ،خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران با بیان این که گشت های فوریتی در مبادی ورودی شهر مستقر می شوند، تصریح کرد: پایگاه خدمات اجتماعی در نوروز در پایانه ها فعال است که شناسایی کودکان فراری و افراد بی خانمان را در دستور کار دارند.

وی همچنین از توسعه مراکز طوطیا که مراکز توسعه کسب و کار در تهران هستند خبر داد و گفت: با کمک گروههای دانش بنیان مکانیزم  علمی برای مشاغل طراحی کردیم تا بتوانند این مشاغل فعال شوند و یکی از مراکز ما قریب به ۷ هزار شغل ایجاد کرده است که نشان می دهد اگر به مراکز طوطیا بها داده شود می تواند رکوردی در اشتغال ایجاد کند که تاکنون ۵ مرکز طوطیا ایجاد کردیم و در سال آینده این مراکز توسعه می یابد.

احمدی صبر در تشریح این مراکز طوطیا ادامه داد: به عنوان مثال کارگران فصلی با این مراکز ارتباط می گیرند و یا به صورت خود معرف به مراکز مراجعه  می کنند و یا کارشناسان ما به آنها مراجعه می کنند و شهروندانی که نیازمند کارگر هستند با این مراکز طوطیا تماس گرفته و این مراکز به عنوان پیوند دهنده کارگران و شهروندان فعالیت می کنند.

وی در ادامه در خصوص قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران گفت: در حوزه معتادان متجاهردر سال ۹۵ یک عددی مطرح شد که درآن زمان مقام معظم رهبری تاکید داشتند بگونه‌ای به آسیب های اجتماعی نگاه کنید که گویی در خانه و خانواده خودمان رخ داده و به همین دلیل ما هم در قرارگاه اجتماعی با این تصور که دختر خودمان در خیابان است و یا آن معتاد متجاهر پسرمان است، تلاش می‌کنیم که مشکل آسیب‌های اجتماعی حل شود. اما دقت داشته باشید که تعداد معتادان متجاهر از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ دوبرابر شده در حالی که چندین نهاد مسئول حل این مشکل بوده و در این مدت نیز هزینه های میلیاردی صرف شده است و اما دلایل مختلفی برای به سرانجام نرسیدن این هدف وجود داشت از جمله این که نهادها و ارگان ها در کنار یکدیگر حرکت نمی کردند و حالا ما در مدل قرارگاهی که یک مدل مترقی است همه نهادها و سازمان هارا دور یکدیگر جمع کرده ایم.

احمدی صدر با بیان این که در۱۷جلسه قرارگاه اجتماعی ۲۳۰ مصوبه داشته‌ایم، گفت: در این ۴ ماه که همه جلسات با حضور آقای زاکانی برگزار شد مسئولان چشم در چشم هم هستند و دیگر نامه ها و مصوبات در بروکراسی اداری باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مصوبات اجرایی شده است گفت: مصوباتی وجود داشته که بیش از ۱۰ سال راکد مانده بود اما در این قرارگاه مشکلاتش حل شد و اجرایی شد.

احمدی صدر با بیان این که تحت پوشش این قرارگاه بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ معتاد جمع آوری شدند اما در غربالگری ها مشخص شد که بخشی از آنها معتاد متجاهر نیستند، گفت: نهایتا ۶هزار و ۳۰۰ معتاد متجاهر در این مدت به مراکز ماده ۱۶انتقال داده شده است. که ما برای آنها برنامه جامع تربیتی داریم که این افراد به جامعه بازگردند و کار سم زدایی و تربیت ورزش و سلامت آنها را دریک پروسه سه ساله دنبال می کنیم و حتی اشتغال آنها نیز پیش بینی شده است.

وی با بیان این که به ما می گویند که در مدل های جهانی تنها ۵تا۶درصد معتادان متجاهربه جامعه باز می گردند، اظهار کرد:حتی اگر یک درصد ازاین معتادان نیز سالم به جامعه بازگردند خوب است هر چند که به ما می گویند که این کارها به شهرداری چه ربط دارد و یا آب در هاون نکوبید. اما باید بگویم چون این کارها روی زمین مانده بود و بر اساس گفتمان انقلاب که می گوید کاری که بر زمین مانده را بردارید ما نیز وارد میدان شدیم. هر چند که که به ما می گویند این گفتمان آقای زاکانی است و مدیران بعدی کار شما را ممکن است دنبال نکنند اما من می گویم که این گفتمان امام علی (ع) و انسانی است و مدیران بعدی آن را ادامه می دهند.

مدیر عامل سازمان رفاه ،خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران در خصوص فعالیت ان جی او ها گفت: در گذشته سازمان های مردم نهاد ذیل سازمان رفاه نبودند و با شهرداری های مناطق کار می کردند  اما ما نگاهمان تجاری نیست و نگاهمان به سازمان های مردم نهاد در حوزه کودکان کاملا حمایتی است و در یک مورد خاص که اخیرا در مورد تعطیلی یک مرکز کودکان کار رخ داد اجازه تعطیلی نداده و نمی‌دهم و سفت ایستاده‌ام که مراکز کودکان کار تعطیل نشود؛ اما اجازه هم نمی‌دهم که افرادی به نام کودکان کار مرکز تاسیس کنند، اما کاری برای آنها انجام ندهند. و ان جی او ها قبلا مستقل کار می کردند وتنها از شهرداری ساختمان می گرفتند اما باید برنامه های خود و محتواهای آموزشی را با ما در جریان بگذارند.

وی افزود: اگر سازمان ها و نهادها پای کار نیایند و وظایف خود را پاسکاری کنند کار به جایی نمی رسد و سعی می کنیم ظرف مدت ۲ تا ۳ سال مشکلاتی که روی هم تلنبار شده را حل کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین