کد خبر: ۳۰۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۵
یکی از مهم‌ترین بخش‌های سال نو پخت غذاهای شب عید است که خاطره‌ای خوش را در خانواده رقم می‌زند.
ناطقان: یکی از لذت‌های اصلی شب عید جمع شدن همه اعضای خانواده دور هم و خوردن غذای شب عید است که معمولا در هر استانی غذای خاص خود را تدارک می‌بینند. اما بی‌شک سبزی پلو با ماهی جایگاه نخست را در چیدن سفره شب عید به خود اختصاص می‌دهد.

سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو، یکی از خوشمزه‌ترین پلو‌های ایرانی است که معمولا با ماهی و در برخی نقاط با مرغ یا گوشت خورده می‌شود؛ اما سبزی پلو با ماهی در شب عید نوروز یکی از سنت‌های مهم ایرانیان به شمار می‌آید. البته در استان‌های شمالی مثلا مازندران سبزی پلو با ماهی شکم پر مرسوم است. برای درست کردن این غذا، شکم ماهی را با سبزیجات معطر و مغز گردو، زرشک یا آلو پر می‌کنند و سپس آن را در فر قرار می‌دهند یا سرخ می‌کنند. بیشتر هم از ماهی قزل آلا و سفید استفاده می‌شود. در گیلان هم ماهی را در کنار ترش تره که یک غذای خوش طعم گیلانی است، میل می‌کنند. ترش تره با سبزی‌های معطر و مخصوص، سیر و تخم مرغ درست می‌شود و با کته و ماهی خورده می‌شود. در زنجان ماهی را با رشته پلو یا زعفران پلو می‌خورند و در برخی نقاط دیگر هم در کنار کوکو یا خورش‌های محلی سرو می‌کنند.

رشته پلو

رشته پلو را بیشتر در استان‌هایی مانند زنجان، اراک، تهران، کرمانشاه و آذربایجان برای شام شب سال نو تهیه می‌کنند و هنوز هم در این استان‌ها رایج است. این غذا ترکیبی از رشته پلویی، کشمش پلویی و برنج و زعفران است که بعد از سبزی پلو با ماهی محبوبیت خاص خود را دارد. البته برخی نیز این غذا را برای چهارشنبه سوری تهیه می‌کنند. جالب است بدانید که پخت این غذا هم دلیل خاصی دارد. در گذشته مردم اعتقاد داشتند که خوردن رشته پلو باعث می‌شود رشته کار‌ها از دست‌شان درنرود. همچنین خوردن رشته باعث می‌شود عمرشان مانند رشته دراز شود.

دلمه

بین آذربایجانی‌ها هم پختن دلمه برای غذای شب عید رایج است. دلمه تنوع بسیاری دارد. مانند دلمه فلفل، دلمه بادمجان، دلمه گوجه و دلمه برگ مو. اما پخت دلمه برگ مو بیشتر مرسوم است. مردم این استان معتقدند که خوردن آن باعث می‌شود تا در سال جدید به همه آرزو‌های خود برسند.

کلم پلو

کلم پلو از غذا‌های لذیذ و اصیل شیراز است که بین شیرازی‌ها بسیار محبوبیت دارد، برای همین آن‌ها با این غذا به استقبال نوروز می‌روند. برای پخت این غذا از برنج، کلم، کوفته قلقلی و سبزی‌های معطر استفاده می‌شود. کلم پلو سنتی شیراز با کلم پلو سایر مناطق متفاوت است، زیرا آن‌ها در این غذا به جای کلم پیچ یا کلم برگ از کلم قمری استفاده می‌کنند. دم‌پختک هم یکی دیگر از غذا‌های محلی شیراز است که در شب عید آن را سرو می‌کنند.

کوفته

پختن کوفته در استان چهار محال بختیاری مرسوم است. این غذا به کوفته ریزه نیز معروف است که در کرمانشاه هم طرفدار دارد. کوفته پزان از رسوم پرطرفدار مردم این استان‌هاست. در این کوفته از گوشت گوساله، برنج، سبزیجات معطر، آلو‌های محلی و... استفاده می‌شود. مردم همدان نیز به جز آش آماج یک نوع کوفته سنتی برای شام شب عید تهیه می‌کنند که روش مخصوص خود را برای پخت آن دارند. برای تهیه این کوفته از خرما، گردو، آلو، پیاز سرخ شده، ادویه‌های معطر و تخم مرغ استفاده می‌شود.

خورش قیمه

در خراسان نیز علاوه بر سبزی پلو با ماهی و رشته پلو بیشتر مردم خورش قیمه خراسانی را میل می‌کنند، زیرا اصلی‌ترین غذای شب عید در استان خراسان محسوب می‌شود. در تهیه این خورش لپه، زعفران، پود جوز هندی، فلفل سیاه، زنجبیل و ... استفاده می‌شود.

قورمه سبزی

قورمه سبزی یکی از محبوب‌ترین غذا‌های ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد. این غذا در مناطق کوهستانی ایران برای شب عید طبخ می‌شود. برخی معتقدند خوردن سبزی در شب سال نو، سبب می‌شود سال جدید برای آن‌ها با سبزی و خرمی آغاز شود.

سوتی پلو

سوتی پلو از غذا‌های محلی اردبیل است که در شب سال نو تهیه می‌شود. این غذا بسیار ساده و مقوی است. اردبیلی‌ها آن را در کنار انواع ماهی میل می‌کنند. «سوت» در زبان آذری به‌معنای شیر است و منظور برنجی است که با شیر پخته می‌شود؛ به همین دلیل به این غذا، شیرین برنج یا شیر پلو نیز می‌گویند. آن‌ها برنج را همراه با شیر، آب، زردچوبه، زعفران و نصف کره روی حرارت کته می‌پزند. سپس کره را در تابه‌ای روی حرارت ذوب می‌کنند و بعد کشمش و خرما و گردو خردشده را به‌صورت جداگانه تفت می‌دهند.

مانی پلو دامغانی

مانی پلو از غذا‌های محلی شهر دامغان در استان سمنان است که در شب عید پخته می‌شود. برای تهیه آن از لپه، رشته پلویی، زرشک و کشمش استفاده می‌شود و گوشت قیمه‌ای یا قلقلی سرخ‌شده در کنار آن قرار می‌گیرد.

قیمه نثار قزوین

قیمه نثار قزوینی هم یکی دیگر از غذا‌های سال نو است که با گوشت راسته گوسفند یا گاو، برنج، پیازداغ، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک درست می‌شود. ادویه مخصوص این غذا از ترکیب پودر گل سرخ، پودر دارچین، زیره سیاه، پودر زنجبیل، هل سبز، میخک و جوز هندی تشکیل شده است که نقش مهمی در طعم و مزه آن دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین