کد خبر: ۳۰۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: در پایان هفت ماه فعالیت دولت سیزدهم هنوز رئوس اصلاحات اقتصادی و زمان‌بندی اجرای این اصلاحاتمشخص نشده است در حالی که اصلاحات اقتصادی اولویت گریزناپذیر ایران در اولین سال قرن جاری است.
ناطقان: وحید شقاقی شهری افزود: باید پذیرفت از پس یک دهه رشد صفر درصدی اقتصاد یاران، فرصت چندانی برای احیای اقتصاد وجود ندارد و لازم است هر چه سریع تر شعارها تبدیل به برنامه های عملیاتی گردد.


وی با اشاره به برنامه های مهم دولت گفت: وعده هایی چون اصلاحات در بازار سرمایه و بازگشت اعتماد سهامداران بازار بورس، ساخت ۴ میلیون مسکن تا پایان دولت و ایجاد بیش از دو میلیون شغل، برنامه عملیاتی برای تحقق نیاز دارد و باید در این مسیر بسیار جدی بود.

 وی بیان کرد: سال جدید رد حالی آغاز شده است که حتی مهمترین موضوعات نظیر تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای شخص من که کارشناس هستم مشخص نیست و باید دولت در این زمینه شفاف سازی بیشتری داشته باشد.

شقاقی شهری به توقف مذاکرات اشاره کرد و افزود: مذاکرات برجامی متاسفانه به درازا کشیده است . در حالی‌که انتظار این بود که وضعیت سریعتر مشخص شود؛ حتی برخی‌ در داخل کشور علامت می‌دهند که این برجام نسبت به برجام ۲۰۱۵ هم عملا کم‌اثرتر و ضعیف‌تر بسته می‌شود و یا حداقل خطوط قرمز و انتظاراتی که در کشور بود؛ به ثمر نرسیده است.


شقاقی شهری در پاسخ به این سوال که آیا وعده رشد ۸درصدی اقتصاد در سال جاری قابل تحقق است یا خیر؟ گفت: دولت هیچ‌ کاری نکند هم در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی مثبت خواهد بود و حداقل شاهد رشد اقتصادی ۴-۵ درصد خواهیم بود. این مساله به دلیل افزایش قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی است و طبیعتا صادرات نفت هم بیشتر شده و مجموع این موارد سبب می‌شود تا رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ بیشتر شود.

وی درباره نرخ تورم در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی کرد: اگر برجام احیا شود و به نتیجه برسد؛ نرخ تورم به کمتر از  ۲۵درصد خواهد رسید.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای به دولت دارید و اولویت خود را باید چه مساله‌ای تعیین کند؛ بیان کرد: توصیه‌ام این است که دولت سیزدهم برنامه خود را روشن کند زیرا ما در اقتصاد ایران با چالش‌های بزرگی مواجه هستیم و نااطمینانی‌ها هم در آینده می‌تواند بیشتر شود ، شرایط هم ممکن است ناپایدار شود لذا دولت باید برنامه اقتصادی خود را روشن و مشخص کرده و اصلاحات اقتصادی را آغاز کند. اصلاحات اقتصادی به این معنا که چالش‌ها را اولویت‌بندی کند و مبتنی بر آن دست به جراحی‌های اقتصادی بزند؛‌آنچه اکنون عیان است اینکه دولت برنامه ندارد و در بلاتکلیفی امور را سپری می‌کند.

شقاقی گفت: دولت در کوتاه مدت باید کسری بودجه خود را مهار کرده و انضباط مالی – بودجه‌ای را ایجاد کند و همچنین هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت ایجاد کند؛‌این موارد در کوتاه مدت امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد:  اصلاح نظام بانکی و اصلاح صندوق‌های بازنشستگی، اصلاحاتی در حوزه آب و محیط زیست، بحث بهبود فضای کسب و کار، پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را باید در اولویت کاری میان مدت خود قرار دهد. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین