کد خبر: ۳۰۷۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
یکی از دغدغه های مالکین در هنگام فروش خانه و آپارتمان این است که آیا خریدار در مهلت تعیین شده در قرارداد می تواند باقی مانده وجه ( ثمن معامله ) معامله را بپردازد یا خیر؟
ناطقان: به همین دلیل بسیاری از فروشندگان مرتکب یک رفتار پرخطر حقوقی می شوند و به جای آنکه قرادادشان محکم تر بشود بالعکس با نتیجه عکس مواجه می شوند. این رفتار عبارتست از اینکه فروشنده از خریدار برای باقی مانده وجه معامله چک درخواست می کند و در قرارداد هم شرط می کنند چنانچه هر یک از چک های این قرارداد به هر دلیلی با برگشت مواجه شود به این قرارداد خود به خود فسخ و منحل می شود.



تجربه وکالت در بسیاری از پرونده های ملکی و قراردادی ثابت کرده است که شرط فسخ خود به خود بابت عدم پاس شدن چک ها در اکثر دادگاه های ما پذیرفته نیست. زیرا اکثریت قضات معتقدند چک وسیله پرداخت پول است و رد و بدل کردن آن بین خریدار و فروشنده ملک به منزله پرداخت وجه معامله می باشد.

بنابراین برگشت خوردن چک تأثیری در معامله و سرنوشت قرارداد ندارد و فروشنده صرفا باید از طریق دادگاه ها اقدام به طرح دعوی علیه خریدار برای مطالبه باقی مانده ثمن معامله بنماید.

    آیا راهی برای فسخ قرارداد به واسطه برگشت چک وجود دارد؟

یقیناً چنین امکانی وجود دارد و خیلی هم آسان است البته بستگی دارد که طرفین قرارداد یا تنظیم کننده آن چقدر به فنون و اصول تنظیم قراردادها اشراف داشته باشد.

برای این منظور کافی است در هنگام تنظیم مبایعه نامه برای فروش ملک و آپارتمان و یا هر مستغلات دیگری در قرارداد شرط کنید که اگر هر یک از چک های موضوع این مبایعه نامه (یا قرارداد) به هر دلیلی با برگشت مواجه شد فروشنده حق فسخ یک طرفه قرارداد را دارد و خریدار ضمن این قرارداد حق هرگونه اعتراضی را از خود سلب و ساقط نمود.



همین و بس. به این شرط می گویند شرط یا خیار فسخ که یک ابزار حقوقی بسیار کارآمد برای فروشنده محسوب می شود که در زمان وقوع اختلاف و برگشت چک ها مانند کمربند ایمنی یا ایربگ در قراردادتان عمل می کند و مانع ورود خسارت و زیان به شما می شود. پس کمربند قراردادتان را سفت و محکم ببندید.
برچسب ها: معامله ، چک ، فسخ ، مهلت ، معامله
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین