کد خبر: ۳۰۷۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲
رئیس بخش تولید واکسن‌های ویروسی مصرف پزشکی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: با توجه به اینکه آنتی بادی ویروس سرخک در بدن حدود ۹۵ درصد از جمعیت ایران وجود دارد، جای نگرانی در خصوص ایجاد پاندمی این ویروس در کشور وجود ندارد.
ناطقان: اشرف محمدی روز شنبه ۲۰ فروردین در نشست مطبوعاتی‌ای که در خصوص ویروس سرخک برگزار شد، اظهار کرد: طی دهه‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای در جهان برای حذف بیماری سرخک صورت گرفته به طوری‌که تا سال ۲۰۱۸ حدود ۷۳ درصد از مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس کاهش داشته و این مساله امیدی در خصوص حذف این ویروس ایجاد کرده بود.

وی توضیح داد: متاسفانه از سال ۲۰۱۸ تا کنون به دلایل مختلفی شاهد افزایش تعداد مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به بیماری سرخک در جهان بوده‌ایم به طوری که طی این مدت، حدود ۱۴۰ هزار مرگ و میر در جهان به واسطه ابتلا به این ویروس گزارش شده و این امر نشان می‌دهد این بیماری در دنیا حذف نشده است.

این مسئول تاکید کرد: اغلب موارد ابتلا به این ویروس در کشورهایی که وضعیت اقتصادی و سطح بهداشت مناسبی ندارند گزارش می‌شود که پاکستان و افغانستان و عراق که کشورهای همسایه ما هستند، جزئی از آنها هستند.

وی با اشاره به تاریخچه تولید واکسن سرخک در ایران گفت: از سال ۱۳۶۰ تولید این واکسن در ایران به واسطه آمار بالای ابتلا ( سالانه ۱۰ هزار نفر) آغاز شد و فرآیند واکسیناسیون به گونه ای موفقیت آمیز بود که بین سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ تنها ۳۵ مورد مبتلای قطعی به این بیماری در کشور گزارش شد.

محمدی با بیان اینکه سرخک در ایران شیوع پیدا نکرده، ادامه داد: فعلا هیچ گونه نگرانی در خصوص شیوع این ویروس در کشور وجود ندارد و مواردی هم که مشاهده شده، اغلب مهاجران کشورهای اطراف بوده است.

وی ابراز کرد: متاسفانه تغییر سیاست‌های افغانستان در ماه‌های اخیر و واکسن گریزی در مردم پاکستان و شرایط خاص عراق باعث شده، برنامه واکسیناسیون در مقابل سرخک خوب پیش نرود و با ورود و مهاجرین این کشورها به ایران طی ماه‌های اخیر، شاهد گزارش‌هایی از مشاهده این بیماری بوده‌ایم.

رییس بخش تولید واکسن‌های ویروسی مصرف پزشکی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: با توجه به اینکه آنتی بادی ویروس سرخک در بدن حدود ۹۵ درصد از جمعیت ایران وجود دارد، جای نگرانی در خصوص ایجاد پاندمی این ویروس در کشور نیست و فقط از والدین درخواست می‌شود اگر نوزاد ۱۲ تا ۱۸ ماه دارند، هرچه زودتر نسبت به تزریق واکسن مورد نیاز آنها اقدام کنند.

وی در پاسخ به اینکه اگر کسی در گذشته به سرخک مبتلا شده ویا در زمان موعد واکسن این ویروس را تزریق کرده باشد، مجددا بیمار می‌شود، گفت: با توجه به اینکه در صورت ابتلا یا تزریق واکسن آنتی بادی این ویروس در بدن فرد ایجاد می‌شود، احتمال ابتلا بسیار نادر است مگر اینکه فرد دچار خلل و مشکل جدی در سیستم ایمنی بدن باشد.

این مسئول تاکید کرد: تزریق واکسن MMR ( سرخک، سرخجه و اوریون) تا ۹۰ درصد ایمنی در بدن ایجاد می‌کند و کسانی که این واکسن را دریافت کرده اند نباید به هیچ وجه نگران باشند.

محمدی توضیح داد: از والدین درخواست می‌شود با توجه به اینکه ویروس کرونا در کشور تا حد زیادی کنترل شده، نسبت به تزریق این واکسن به کودکان کمتر از ۵ سال خود اقدام کنند.
منبع: افتاب
برچسب ها: ایمنی ، مردم ، سرخک
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین