کد خبر: ۳۰۸۹۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
یک استاد دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد شهرضا به روزه‌داری از نگاه طب سنتی پرداخت و توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.
ناطقان: بهنام یوسفیان در خصوص روزه از دیدگاه طب سنتی، اظهار کرد: در ماه رمضان به علت پرهیز از خوردن و آشامیدن، گرما و تری بدن تحلیل می‌رود، به این معنی که در طب سنتی، روزه سرد و خشک و دافع صفرا (گرمی و خشکی) و دافع بلغم‌ (سردی و تری) است. به همین خاطر شخص روزه‌دار تمایل زیادی به نوشیدن مایعات و خوردن مواد قندی و انرژی‌زا پیدا می‌کند. باید توجه داشت که از غذاهای سرد و خشک دوری کرده، غذاهای لطیف و رقیق مصرف شود.

وی افزود: روزه گرفتن فواید جسمانی و روحانی بسیاری به همراه دارد. یکی از اثرات روزه ایجاد تغییر در میزان انرژی بدن است و در فاصله سحر تا افطار بدن انرژی موجود خود را صرف دفع سموم بدن می‌کند.

پیشنهاداتی برای سحری

این محقق طب سنتی در توضیح پیشنهاداتی برای سحری، تصریح کرد: بهتر است از نوشیدن آب قبل از سحری بپرهیزید و غذا را خوب بجوید. روزه گرفتن بدون سحری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چراکه در طی روز باعث افت قندخون می‌شود. همچنین در وعده سحر از مصرف غذاهای چرب و شور مانند ته‌دیگ، آش شور، ماکارونی در وعده سحری بپرهیزید. توجه داته باشید که بادمجان، فلفل و غذاهای پرادویه برای سحر مناسب نیستند؛ زیرا نیاز به نوشیدن آب را در طول روز افزایش می‌دهند.

یوسفیان ادامه داد: کافئین موجود در چای یا قهوه مدر است و باعث هدر رفتن آب بدن می‌شود. همچنین در هنگام سحر، قندهای پیچیده مانند نان، عدس، جو، غلات و برنج میل کنید؛ زیرا این ترکیبات تا ۸ ساعت در بدن می‌مانند. بعد از سحری بلافاصله نخوابید و برای رفع بوی دهان در هر سه وعده افطار، شام و سحری میوه میل کنید. مسواک زدن را فراموش نکنید و از جویدن هل و میخک(یک تا دو عدد) غافل نشوید.

 توصیه‌هایی برای افطاری

وی در توضیح توصیه‌هایی برای افطاری، اظهار کرد: افطار را با آب گرم و خرما یا شیر گرم، کشمش و عسل یا به‌طورکلی با قند طبیعی شروع کنید و بعد از آن یک بشقاب سوپ رقیق کم‌چرب بخورید. خوردن نان و پنیر با سبزی یا گردو توصیه می‌شود و سبزی را در نوبت افطار میل کنید زیرا خوردن سبزی در سحر باعث تشنگی در طول روز می‌شود. از خوردن شیرینی‌های بسیار شیرین و چرب مثل زولبیا و بامیه خودداری کنید و حجم موادغذایی چرب در افطار باعث سیری می‌شود.

یوسفیان افزود: در وعده افطار از آشامیدن آب در حین خوردن غذا خودداری کنید. از آغاز کردن افطار با آب سرد، نوشابه و امثال آن خودداری و به جای آن آب گرم یا شیر گرم یا فرنی میل کنید. اگر دچار یبوست می‌شوید علاوه بر میوه از خورش‌های ملین مثل خورش آلو و خورش‌های سبزی‌دار استفاده کنید. همچنین از افطار تا موقع خواب نباید از خوردن میوه‌های فصل غافل شد.

وی با اشاره به کسانی که فاکتورهای چربی خون آنها زیاد نیست، توضیح داد: این افراد می‌توانند زمان افطار فقط یک کاسه حلیم و یا یک بشقاب کوچک آش رشته و کشک میل کنند. کسانی که بیماری قند ندارند می‌توانند از یک کاسه شله‌زرد یا یک تا دو قاشق حلوا استفاده کنند. آنگاه با در نظر گرفتن فاصله زمانی اگر خواستند شام بخورند البته اول کمی سرکه غرغره کنند.

۳۰ درصد غذا در این ماه کاهش یابد

به گفته این محقق طب سنتی، بسیاری از افراد در طول ماه مبارک رمضان دچار بدخوری یا پرخوری می‌شوند. حتی بعضی از افراد با وجود کاهش وزن، میزان چربی خونشان افزایش می‌یابد که علت اصلی بروز این مشکلات در ماه رمضان، مصرف شیرینی‌هاست. چون شیرینی‌ها، موادقندی و چربی‌ها، براحتی سلامت مصرف‌کننده را با خطرمواجه می‌کنند.

یوسفیان خاطرنشان کرد: روزه‌داران باید از مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ کرده خودداری کنند. بر خلاف آنچه مردم گمان می‌کنند که در ماه رمضان به واسطه روزه گرفتن وزن افراد کم می‌شود و چربی خون کاهش می‌یابد، در بسیاری موارد مشاهده شده که پس از ماه رمضان دچار افزایش وزن شده‌اند. اگر روزه‌داری به شیوه صحیح انجام شود، می‌تواند با کاهش کالری دربدن، کلسترول خوب را افزایش داده و باعث کاهش کلسترول بد خون شود.

وی گفت: در این ماه در مجموع به نسبت‌های ماه‌های دیگر باید ۳۰ درصد کمتر غذا بخوریم تا فواید روزه و قصد اصلی آن محقق شود. برنامه غذایی نامناسب و روزه‌داری نادرست در این ماه علت ایجاد بیماری‌های بسیاری است. افزایش چربی‌های نامطلوب خون، یبوست، نفخ شکم، بی‌حوصلگی، ضعف و خستگی، کمی حافظه، لاغری، ناتوانی، کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها، سردرد، سرگیجه و سنگ‌های دستگاه ادراری و سنگ کلیه و نیز افت قندخون از این جمله‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین