کد خبر: ۳۰۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۸
نوجوانی دوران پرفراز و نشیبی برای هر فرد محسوب می شود، به علت عبور از دوران کودکی و ورود به بزرگسالی همچنین تغییرات هورمونی وسیعی که در این دوره اتفاق می افتد؛ رفتارهای جدید بسیاری مشاهده می شود. یکی از مواردی که امروزه افزایش یافته؛ دزدی نوجوانان است که می تواند برای والدین وحشتناک و نگران کننده باشد.
ناطقان: دلایل متفاوتی وجود دارد که می تواند زمینه ساز این رفتار در نوجوانان باشد، در ادامه به تفسیر این دلایل می پردازیم.

 

دستیابی به احساس هیجان

نوجوانان قدرت کمی برای آینده نگری دارند به همین سبب دارای نیروی زیادی برای ریسک و خطر هستند، و این مورد می تواند یکی از دلایل مشاهده رفتارهای پرخطر نوجوانان باشد. آنها ممکن است برای رهایی از روزمرگی و ارضای حس هیجان خود به کارهای غیرقانونی از جمله دزدی روی آورند. این تلاش آنها برای دانستن مقدار توانایی شان در عبور از مرزهاست.

 
خودنمایی بین دوستان

در دوران نوجوانی پیوند محکمی بین دوستان وجود دارد و برای این موضوع اهمیت زیادی قائل هستند. آنها تمایل دارند در بین دوستان خود پذیرفته شده و مورد تحسین واقع شوند. در بعضی از گروه های دوستانه معیارهای ارزشمند غلطی رواج دارد؛ برای مثال انجام رفتارهای غیرقانونی برای آنها نشانه ی جسارت محسوب می شود، به همین دلیل اگر در میان آنها کسی دست به دزدی بزند به جای رانده شدن از جمع تحسین می شود. در هر صورت نوجوانان باید در انتخاب دوستان خود نهایت دقت را داشته باشند؛ زیرا انتخاب یک مسیر اشتباه می تواند باعث تباهی آنها شود.

 
احساس خجالت یا اضطراب

ممکن است نوجوانان برای خریداری بعضی از وسایل مورد نیازشان از قبیل کاندوم، بیبی چک، تامپون، یا وسایل پیشگیری از بارداری احساس خجالت کنند به همین دلیل دست به سرقت آنها می زنند.

 
نیاز به جلب توجه از جانب دیگران

گاهی اوقات به دلیل احساس کمبود عاطفی؛ نوجوانان از هر روشی برای جلب توجه والدین خود استفاده می کنند. در صورتی که والدین در انتخاب شیوه تربیتی خود دچار اشتباه شوند و شروع به طرد کردن فرزند خود کنند؛ ممکن است فرزندشان برای جلب محبت و توجه آنها شروع به کارهای غیرقانونی از جمله دزدی کند، با این روش آنها سعی دارند به پدر و مادر خود بفهمانند که از نادیده گرفتن ناراضی هستند.

 
نشان دادن استقلال

نوجوانی دوران عبور از کودکی و ورود به بزرگسالی است، به همین دلیل ممکن است نوجوانان برای نشان دادن هویت خود به عنوان یک بزرگسال از روش اشتباهی استفاده کنند؛ که یکی از این روش ها می تواند دزدی و یا استفاده از دخانیات باشد. آنها از این طریق می خواهند استقلال و بزرگی خود را اثبات کنند و نشان بدهند که دیگر کودک نیستند.

 
انتقام گرفتن

این موضوع بسیار اهمیت دارد که از دوران کودکی کنترل خشم را در فرزندتان بیاموزید؛ او باید بتواند در زمان عصبانیت برای مدیریت هیجانات خود اقدامات مناسب را انجام دهد. کودکانی که در این زمینه آموزش درستی دریافت نکرده اند؛ ممکن است در زمان عصبانیت از فردی خواستار انتقام از او شوند؛ به همین دلیل اقدام به دزدی یا اعمال زورگیری می کنند.

 
عدم اعتماد در نوجوان

ممکن است نوجوان به علت عدم اعتماد به دیگران اقدام به دزدی کند، در این موقعیت فرد نمی تواند به دیگران نزدیک شود و به آنها اعتماد کند.

 
ترسیدن از وابستگی به دیگران

آنها در این دوران احساس استقلال زیادی دارند و برای جلوگیری از احساس وابستگی اقدام به دزدی می کنند. این موقعیت زمانی که فرد نسبت به نزدیکانش از جمله اعضای خانواده اعتماد نداشته باشند و یا از آنها احساس نارضایتی کند تشدید می شود.

 


دزدی نوجوانان در اثر نیاز مالی

 
نیاز مالی

نوجوانان گاهی برای تامین مخارج زندگی شان یا در موقعیت های خاصی مثل خریدن هدیه برای عزیزانشان دزدی می کنند.

 
تامین مالی برای عادت های منفی

گاهی نوجوان به عادت های غلطی از جمله؛ قمار، الکل، سیگار و یا بازی های آنلاین اعتیاد دارد و مجبور است برای تامین هزینه های آنها دزدی کند.

 
احساس حسادت

یکی از دلایل نوجوانان برای دزدی می تواند حسادت باشد.

 
مشکلات خانوادگی

گاهی نوجوانان بستر مناسبی برای رشد اجتماعی و فرهنگی ندارند، همین عامل می تواند سبب دزدی در آنها شود.

 
جلوگیری از دزدی در نوجوانان

والدین می توانند تا حد زیادی از دزدی نوجوانان جلوگیری کنند. از جمله اقداماتی که کمک است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 
ایجاد موقعیت شغلی برای نوجوان

به نوجوان اجازه دهید در زمینه ای که علاقه دارد کار کند و تنها با درس و کنکور او را تهدید نکنید. این موقعیت می تواند برای آینده آنها بسیار مفید باشد، حتی امکان یافتن شغل موردعلاقه آنها را فراهم می کند.

 
صحبت با فرزندان

با فرزندتان ارتباطی صمیمانه داشته باشید به او اطمینان دهید؛ در صورت داشتن هر مشکلی می تواند روی شما حساب کند و اگر مشکل مالی دارد، شما می توانید به او کمک کنید. استفاده از کلام خوش در صحبت با نوجوانان یکی از بهترین روش های پیشگیری از دزدی است.


ورزش کردن یکی از راههای پیشگری از دزدی در نوجوانان است

 
شرکت در کلاس های ورزشی

ورزش کردن می تواند انرژی و هیجان را تا حد زیادی تخلیه کند و باعث راهنمایی نوجوان در مسیری سازنده میشود. این روش می تواند از کشیده شدن در مسیر غلط تا حد زیادی جلوگیری کند و اثربخشی زیادی دارد.

 
داشتن ارتباط موثر صمیمانه

با فرزند خود دوست باشید و اجازه دهید با شما خوش بگذراند. در صورتی که فرزندتان به عمل نادرستی اقدام کرد قبل از هرگونه عصبانیت و تنبیه علت را جویا شوید.

 
روش برخورد صحیح با نوجوانی که مرتکب دزدی شده چیست؟

روش برخورد با نوجوانی که دزدی کرده باید اصولی باشد و از قواعد مشخصی پیروی کند. نکاتی که در ادامه شرح می دهیم تا حدی می توانند نحوه برخورد صحیح را مشخص کنند:

 

• در صورتی که درباره این موضوع تردید دارد، اگر شواهدی وجود دارد آنها را جمع اوری کنید، متوجه مقدار پولی که نوجوان خرج می کند شوید، با عجله تصمیم نگیرید؛ اگر می خواهید مکالمه ای در این مورد صورت دهید باید از این موضوع مطمئن باشید.

 

• در صورتی که شواهدی از دزدی کردن او در دسترس دارید و در مقابل فرزندتان اصرار دارد این پول اضافی را از جای دیگر آورده است؛ به او فرصت فکر کردن و توضیح دهید.

 


• از آنها درباره علت این کار سوال بپرسید، بگویید به چه چیزی نیاز داشته که دست به این کار زده است.

 

• به او عواقب قانونی کارش را توضیح دهید، بگویید دزدی یک عمل غیرقانونی است و در صورتی که دستگیر شود می تواند به عنوان سابقه کیفری برای او ثبت شود، که همین موضوع می تواند در وضعیت شغلی او تاثیر منفی بگذارد. از بین بردن برچسب دزدی برای فرد بسیار دشوار است.

 

• برای او مشخص کنید که دزدی کردن برخلاف ارزشهای خانوادگی و فرهنگی است و با این کار می تواند از جامعه رانده شود.

 

• از صحبت درباره اینکه آینده زندگی او همراه با زندانیان است خودداری کنید.

 

• با او مانند یک دزد رفتار نکنید و برای او روشن کنید که این عمل هیچ گاه نباید دوباره تکرار شود.

 

• به این نکته توجه داشته باشید که اگر اعتماد بین شما و فرزندتان شکسته شود، برقراری مجدد آن کار بسیار دشواری است، بنابراین در این موارد برای برخورد عاقلانه و منطقی تمام تلاش خود را به کار بگیرید.

چه موقع باید به یک روانشناس خوب مراجعه کرد؟

برقراری ارتباط صحیح با نوجوانان موضوعی چالش برانگیز است؛ نوجوانان در این دوره احساس استقلال زیادی می کنند، آنها ممکن است لجوج شوند و حرف بقیه را گوش ندهند. برقراری این ارتباط زمانی که مورد اشتباهی مانند دزدی اتفاق می‌افتد بیش از پیش دشوار می‌شود. اگر فکر می‌کنید توانایی ایجاد یک گفت و گو درست در مورد این موضوع با فرزندتان ندارید و بیشتر اوقات صحبتتان به دعوا و مشاجره ختم می‌شوید؛ بهتر است از یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان کمک بگیرید.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین