کد خبر: ۳۱۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه در سفرش به کی‌یف تاکید کرد که این جنگ برنده نخواهد داشت. اوکراین و روسیه هر دو شکست خواهند خورد. اما نه تنها این دو کشور، بلکه کشورهای منطقه نیز تحت تاثیراتی نامطلوب قرار خواهند گرفت
ناطقان: به نقل از تی آر تی، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه به همراه صدات اونال، معاون وزیر خارجه در سفری رسمی به کی‌یف پایتخت اوکراین مورد استقبال ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز قرار گرفت.


کالین همچنین میزبان افطار شهروندان ترکیه و ترک‌های تاتار کریمه در سفارت ترکیه در کی‌یف بود.



کالین در بیانیه‌ای در سفارت ترکیه در کی‌یف گفت: "هدف از این سفر گفتگو درباره روابط ترکیه و اوکراین و البته جنگ جاری و کمک به تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ است.

او با یادآوری اینکه از ابتدای جنگ، ترکیه تلاش‌های زیادی را برای پایان دادن به جنگ تحت رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه انجام داده است، گفت: پایان دادن به جنگ و پایان دادن به این درگیری ها از طریق مذاکره و گفتگو، هدف اولیه ما است. اما البته، هر چه جنگ بیشتر ادامه یابد، شرایط دشوارتر می شود. وضعیت به ویژه از نظر پایان دادن به حملات علیه غیرنظامیان فوری تر شده است. هم برای بحث در مورد این مسائل و هم برای بحث در مورد این موضوعات، به ویژه در ماریوپل، ما بحث های گسترده‌ای در مورد تخلیه، باز کردن یک کریدور بشردوستانه و مسائل دیگر داشتیم.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز از ترکیه به خاطر حمایتی که از اوکراین کرده است، دیپلماسی متعادلی که از اوکراین دفاع کرده و اجرا کرده و رویکرد آن که مذاکرات را در اولویت قرار می دهد، تشکر کرد.

کالین با بیان اینکه پس از آن هنوز کارهای زیادی باید انجام شود و جنگ وارد شصت و ششمین روز خود شده است، خاطرنشان کرد: درگیری ها به شدت و اشکال مختلف به ویژه در ماریوپل، خرسون، خارکیف و اطراف دونباس در شرق اوکراین ادامه دارد.


کالین با یادآوری اینکه در جریان این روند دو نشست مهم مذاکره در آنتالیا و استانبول برگزار شد، گفت: ادامه روند استانبول به ویژه می تواند نقش اساسی در پایان دادن به این جنگ داشته باشد و ما نیز به طور فشرده به کار خود در این زمینه ادامه می دهیم. کالین یادآوری کرد که رئیس جمهور اردوغان هفته گذشته با زلنسکی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفتگوهای تلفنی داشت.

کالین ادامه داد: ما از این به بعد به تلاش های بزرگ برای پایان دادن به جنگ ادامه خواهیم داد. زیرا این جنگ برنده نخواهد داشت. اوکراین و روسیه هر دو شکست خواهند خورد. اما نه تنها این دو کشور، بلکه کشورهای منطقه نیز تحت تاثیر نامطلوب قرار خواهند گرفت. و بازارهای جهانی تحت تأثیر نامطلوب قرار خواهند گرفت. بنابراین، از همه مهمتر، البته اینجا فاجعه انسانی است، مردم می میرند، میلیون ها نفر مجبور به پناهندگی می شوند، اوکراین ویران می شود، شهرهای اوکراین بمباران و ویران می شوند.

وی تاکید کرد:از این پس به همراهی با اوکراین ادامه خواهیم داد. چرا که تمامیت ارضی، حاکمیت و وحدت سیاسی اوکراین، اصول اساسی است که البته امتیاز دادن در مورد آنها غیرممکن است و در این چارچوب، ایجاد زمینه مذاکره و ادامه مذاکرات رو در رو از اهمیت بالایی برخوردار است. که از استانبول شروع شد. ما تلاش خود را در این مسیر متمرکز خواهیم کرد.

کالین اظهار داشت که گورهای دسته جمعی و تصاویری که به ویژه در بوچا، ایرپین و ماریوپل به دست آمده، روند مذاکرات را دشوار کرده است و گفت: "ادامه درگیری ها و حملات روسیه روند را دشوارتر می کند." ایجاد یک کریدور بشردوستانه و تخلیه غیرنظامیان و سربازان مجروح، تلاش های ما در این راستا ادامه دارد.

سخنگوی اردوغان با بیان اینکه رئیس جمهور در دیدار با زلنسکی و پوتین و همچنین با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد (سازمان ملل) این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داد، گفت: ما همچنین در حال ارزیابی نقش سازمان ملل در اینجا هستیم. ما در حال تشدید تلاش‌های خود به صورت دوجانبه و هماهنگ با سازمان ملل برای تحقق این تخلیه‌ها هستیم. باید تلاش برای پایان دادن به جنگ باشد و این باید به عنوان یک هدف و اراده اصلی مطرح شود. همانطور که می‌دانید، تماس های ما با روسیه ادامه دارد.

کالین در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان ترکیه پس از سفر به اوکراین با طرف روسی دیداری خواهند داشت یا خیر، گفت: "البته همانطور که می دانید تماس های ما با روسیه ادامه دارد. وزیر امور خارجه، وزیر دفاع ملی و سایر دوستان به این گفتگوها ادامه دادند. ما به تماس خود با طرف روسی ادامه خواهیم داد، زیرا برای دور هم جمع کردن دو طرف دور یک میز و جلوگیری از درگیری، لازم است ارتباط با طرف روسی حفظ شود.اگر همه پل ها را با روسیه بشکنند، چه کسی با روسیه صحبت خواهد کرد، چه کسی آنها را دور میز مذاکره خواهد آورد و آنها را به توافق صلح متقاعد می کند؟  موضع متعادل ترکیه تاکنون مورد قدردانی همه طرف ها قرار گرفته است. کار ما در این راستا ادامه خواهد داشت. هدف اصلی ما جلب قدردانی نیست، بلکه پایان دادن به این جنگ است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین