کد خبر: ۳۱۰۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
یک استاد حوزه گفت: در روزه‌ای که ما می‌گیریم یکسری اجزا وجود دارد، تشنگی و گرسنگی فروع روزه است اما بخش اصلی روزه که ساقه آن است همان نیت انسان است، برخی از ترس جهنم یا شوق بهشت روزه می‌گیرند یا حتی برخی به خاطر حرف مردم یا سلامت بدن روزه می‌گیرند، اینکه چه نیرویی ما را برای سحری و دعا فرامی‌خواند مهم است و اگر آن نیت محکم باشد فروع روزه هم پربارتر خواهد بود.
ناطقان: در دعای روز سی‌ام ماه مبارک رمضان آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ بِالشُّکْرِ وَ الْقَبُولِ عَلَی مَا تَرْضَاهُ وَ یَرْضَاهُ الرَّسُولُ، مُحْکَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ‌ بِحَقِّ سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین»

«ای خدا در این روز روزه مرا با جزای خیر و مقبول حضرتت قرار ده که پسند حضرتت و پسند رسولت گردد و فروع آن را بواسطه اصول آن محکم اساس گردان به حق سید ما حضرت محمد (ص) و آل اطهارش و ستایش خدای را که پروردگار عالمیان است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید سینایی استاد حوزه در شرح عبارت «مُحْکَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ» می‌گوید: معنای لفظی این عبارت «شاخه‌هایی که به ساقه‌هایی تنومند محکم می‌شود» است، در اینجا ساقه اصول و فروع شاخ و برگ آن است، بنابراین در این دعا به خداوند می‌گوییم که خدایا روزه ما را که فروع است به اصول خود محکم کنید. نکته بسیار مهمی در اینجا تذکر داده می‌شود.

وی برای شفاف شدن این عبارت با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات نکته‌ای بیان می‌شود که در کنار آن توصیفی ارائه خواهد شد، برای مثال ما می‌گوییم شراب خوردن حرام است چون مسکر است، پس شراب به خاطر مسکر بودن ممنوع است و این صفت علت حکم را بیان می‌کند. در اینجا سوال این است که چه روزه‌ای مورد شکر و قبول خدا و رسولش خواهد بود، روزه‌ای که فروع آن به اصول‌اش محکم باشد.

این استاد حوزه تاکید کرد: در واقع در روزه‌ای که ما می‌گیریم یکسری اجزا وجود دارد، تشنگی و گرسنگی فروع روزه است اما بخش اصلی روزه که ساقه آن است همان نیت انسان است، برخی از ترس جهنم یا شوق بهشت روزه می‌گیرند یا حتی برخی به خاطر حرف مردم یا سلامت بدن روزه می‌گیرند، بنابراین از اجزای اصلی روزه نیت و انگیزه‌ی روزه‌دار برای گرفتن روزه است، اینکه چه نیرویی ما را برای سحری و دعا فرامی‌خواند مهم است و اگر آن نیت محکم باشد فروع روزه هم پربارتر خواهد بود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین