کد خبر: ۳۱۰۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۵
نخستین اقدام بعد از گم شدن شناسنامه چیست؟ چه مدارکی برای گرفتن شناسنامه المثنی لازم است؟ صدور شناسنامه المثنی چقدر طول می‌کشد؟
ناطقان: شناسنامه اصلی ترین سند هویتی هر فرد است که به محض تولد برای او صادر می شود و تا پایان عمر خواهد داشت به همین دلیل افراد باید در حفظ آن کوشا باشند و اطلاعات آن را بدانند .

البته گاهی اوقات بر حسب شرایط مختلف ممکن است افراد اقدام به تغییر اطلاعات مندرج در شناسنامه کنند ؛ مثل تغییر نام کوچک ، تغییر نام خانوادگی ، تغییر سن در شناسنامه ، حذف نام همسر از شناسنامه مرد ، حذف نام همسر از شناسنامه زن و مواردی از این دست .

با این حال از اعتبار شناسنامه کاسته نمی شود و اهمیت نگهداری آن برای فرد به همان میزان قبل از تغییر مهم است . در این موارد افراد اقدام به تعویض شناسنامه خود می کنند اما گاهی مواردی وجود دارد که منجر به صدور شناسنامه المثنی می شود . از این رو ما در این یادداشت به بررسی شرایط صدور شناسنامه المثنی و مدارک مورد نیاز برای صدور شناسنامه المثنی می پردازیم .

***شرایط صدور شناسنامه المثنی
در صورت گم شدن شناسنامه و تحویل آن به اداره ثبت احوال می توان با وارد کردن کد ملی آن را دریافت کرد اما در غیر این صورت باید درخواست شناسنامه المثنی کرد . هم چنین در صورتی که شناسنامه به طریقی مثل آتش سوزی از بین برود نیز می توان درخواست صدور شناسنامه المثنی کرد . افراد زیر می توانند برای تقاضای صدور شناسنامه المثنی به ادارات ثبت احوال سراسر کشور مراجعه کنند :

1- اشخاص بالای 18 سال .
2- افراد بالای 18 سال که حکم رشد دارند .
3- پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از 18 سال خود .
4- مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدر صاحب شناسنامه ( فرد کمتر از 18 سال ) باشد با ارائه شناسنامه خود .

5- سرپرست قانونی ( قیم ، امین ، وصی ) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد .

ضرورتی ندارد که درخواست صدور شناسنامه المثنی در محل صدور شناسنامه اولیه باشد و اقدامات لازم در همه ادارات ثبت احوال صورت خواهد گرفت .

***مدارک مورد نیاز برای صدور شناسنامه المثنی
مدارک مورد نیاز برای صدور شناسنامه المثنی به این ترتیب است :

1- دریافت فرم استشهادیه از نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا ادارات ثبت احوال سراسر کشور .

2- تکمیل فرم استشهادیه مذکور و تصدیق فرم توسط نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یاتصدیق امضاء یکی از گواهان در دفتر خانه اسناد رسمی در داخل کشور .

3- دو قطعه عکس 4×3 تمام رخ جدید با درج مشخصات سجلی ( نام ، نام خانوادگی ) ، شماره شناسنامه ، تاریخ تولد ، محل صدور ) در ظهر آن برای اشخاص 15 سال به بالا .

4- اصل و کپی مدارک عکسدار از قبیل ( گذرنامه ، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت ، گواهینامه رانندگی ، کارنامه عکسدار دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا ، معرفی نامه عکسدار محصلین از سوی مدرسه ای که مشغول تحصیل می باشند یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوائر دولتی با ذکر مشخصات سجلی ) الزامی است .

پس از تطبیق اصل و کپی مدارک معتبر یاد شده اصل مدارک مسترد می گردد . چنانچه صاحب شناسنامه هر یک از مدارک مذکور در بند 4 را نداشته باشد از طریق معرفی وی به نیروهای انتظامی ، درخواست تأیید عکس خواهد شد .

5- اصل و کپی سند ازدواج و طلاق ( حسب مورد ) وشناسنامه فرزندان درصورت تآهل که پس از تطبیق ، اصل مدرک مسترد می گردد .
6- پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری .

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین