کد خبر: ۳۱۰۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
جرم سکس یا زنا با جماع بین زن و مردی که بین آن ها علقه زوجیت نیست محقق می شود . با توجه به این که نوع جرم زنا چیست و زناکار کیست ، شرایط تحقق و مجازات سکس متفاوت خواهد بود و ممکن است مرتکب به یکی از مجازات های اعدام ، سنگسار یا صد ضربه شلاق محکوم شود .
ناطقان: در همه ادیان و جوامع قواعد خاصی بر روابط بین زن و مرد حاکم بوده که افراد ملزم به رعایت این قواعد هستند . دین اسلام نیز مقرراتی را برای پیروان خود در زمینه ارتباط میان زن و مرد در نظر گرفته است که هرگونه روابط بین آن ها ، در صورتی که خارج از این قواعد باشد ، خلاف شرع بوده و برای آن ضمانت اجراهایی در نظر گرفته شده است. قانون گذار ما نیز به تقلید از شرع اسلامی ، قواعدی را برای ارتباط بین زن و مرد در نظر گرفته است .

در صورتی که روابط بین زن و مرد نامحرم ، خارج از حدود اسلامی و شرعی باشد ، جرم تلقی شده و قابل مجازات است . جرم زنا از آن جایی که ریشه آن در شرع بیان شده است من جمله جرایم مستوجب مجازات حدی است که  با توجه به شرایط تحقق این جرم و مرتکبین آن ، مجازات آن متفاوت خواهد بود و برای تحقق جرم زنا ، شرایط بخصوصی در قانون بیان شده است .

از این رو در این مقاله به این پرسش ها پاسخ می دهیم که اولا جرم زنا چیست و شرایط تحقق و مجازات سکس کدام است و سپس به این می پردازیم که زناکار کیست و در چه شرایطی باید جرم سکس محقق شود تا مرتکب ، زناکار خوانده شود و در آخر هم به این که مجازات انواع زنا چیست و چه سرنوشتی در انتظار زن و مرد زناکار خواهد بود ، می پردازیم .


جرم زنا چیست ؟

زنا یا جرم سکس یکی از جرایم حدی است به این معنی که ریشه آن و شرایط تحقق و مجازات سکس و زنا ، در شرع بیان شده است . پاسخ به این سوال که جرم زنا چیست در ماده 221 قانون مجازات اسلامی آمده است : " زنا عبارت است از جماع زن و مردی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبه نیز نباشد " و جماع در تبصره این قانون تعریف شده است : " جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قبل یا دبر زن محقق می شود. "

برای اینکه جرم زنا محقق شود باید یک سری شرایط وجود داشته باشد . از جمله شرایط تحقق جرم زنا ، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1اولین شرط تحقق جرم زنا همان طور که گفته شد این است که رابطه جنسی بین زن و مردی که زن و شوهر نیست ، باشد . لازم به ذکر است اگر دو طرف رابطه زنا به یکدیگر محرم باشند ، جرم زنا با محارم تحقق یافته است .

2دومین شرط نیز این است که دخول صورت بگیرد .

3سومین شرط تحقق جرم زنا این است که این رابطه باید بین زن و مردی که عاقل هستند صورت بگیرد و فرد نابالغ محکوم به مجازات زنا نمی شود .

جرم زنا انواعی دارد که شامل زنای با محارم ، زنای محصنه و غیر محصنه و زنای به عنف می شود که در همه آن ها باید عمل جماع صورت بگیرد و تنها این نکته که زناکار کیست و چه شرایطی دارد ، در آن ها متفاوت است . پیشنهاد می شود برای اطلاع از انواع زنا مقاله زیر را مطالعه کنید.
حتما بخوانید : انواع زنا

زناکار کیست

پس از این که فهمیدیم جرم زنا چیست و شرایط تحقق و مجازات سکس را دانستیم ، باید به این سوال پاسخ دهیم که زناکار کیست . به کسی که جرم سکس یا زنا انجام دهد ، زناکار می گویند . در قانون زناکار به دو دسته زانی ، یعنی مرد زناکار ، و زانیه یعنی زن زناکار تقسیم می شود . در صورتی که زنا به عنف نباشد ، یعنی به اجبار و به صورت تجاوز نباشد ، هم زن و هم مرد زناکار مجازات می شوند و در صورتی که به عنف باشد ، فقط مرد مجازات می شود .  

زناکار در قانون به دو دسته زانی / زانیه محصن و زانی / زانیه غیر محصن تقسیم می شود . محصن کسی است که شرایط احصان را داشته باشد : " احصان در هریک از مرد و زن به نحو زیر محقق می‌شود:

الفاحصان مرد عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قبل با وی در حال بلوغ جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از طریق قبل را با وی داشته باشد.

باحصان زن عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده، با او از طریق قبل جماع کرده باشد و امکان جماع از طریق قبل را با شوهر داشته باشد.

مرد یا زنی که زنا کرده باشد اما شرایط احصان را نداشته باشد ، زانی / زانیه غیر محصن است . مجازات زانی یا زانیه محصن سنگسار و زانی یا زانیه غیر محصن صد ضربه شلاق است .


 
مجازات زنا

مجازات جرم سکس یا زنا از نوع مجازات های حدی است به این معنی که ریشه این مجازات در شرع است . همان طور که گفته شد ، زنا ، با توجه به این که زناکار کیست و چه شرایطی دارد به انواعی تقسیم می شود که مجازات هر کدام از آن ها متفاوت است . مجازات زنا از قرار زیر است  :

1اعدام

طبق ماده 224 قانون مجازات اسلامی ، در چهار مورد ، مجازات مرد زناکار اعدام است : " الف - زنا با محارم نسبی . ب - زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است پ - زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است . ت - زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است "

بنابراین در صورتی که مرد با محارم نسبی یا زن پدر خود زنا کند ، باید اعدام شود و همچنین مجازات متجاوز ، در صورتی که تجاوز او شرایط زنا را داشته باشد ، یعنی عمل جماع را انجام داده باشد ، اعدام است.

2رجم یا سنگسار

در صورتی که زنا از نوع زنای محصنه باشد ، زناکار سنگسار می شود : "حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم است.  "  زنای محصنه زنایی است که شرایط احصان برای زناکار وجود داشته باشد ، یعنی همسر داشته باشد و امکان برقراری رابطه جنسی با همسر خود را داشته باشد اما مرتکب زنا شود .

قانون مجازات اسلامی احصان را این گونه تعریف می کند : " احصان در هریک از مرد و زن به نحو زیر محقق می‌ شود:

الف - احصان مرد عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قبل با وی در حال بلوغ جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از طریق قبل را با وی داشته باشد. ب - احصان زن عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده، با او از طریق قبل جماع کرده باشد و امکان جماع از طریق قبل را با شوهر داشته باشد. "

در صورتی که امکان اجرای مجازات سنگسار نباشد و زنا با شهادت اثبات شده باشد ، زناکار ، اعدام می شود : " درصورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه چنان چه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است "

3صد ضربه شلاق

اگر در زنای محصنه یا زنای با محارم ، دختر بالغ بوده ، یعنی بالای 9 سال باشد و پسر نابالغ ، یعنی زیر 15 سال باشد ، دختر به صد ضربه شلاق محکوم می شود و حکم زنای فرد نابالغ هم یکی از مجازات های تامینی و تربیتی خواهد بود : "در زنا با محارم نسبی و زنای محصنه، چنانچه زانیه بالغ و زانی نابالغ باشد مجازات زانیه فقط صد ضربه شلاق است. " تبصره ماده 221 قانون مجازات اسلامی : "هرگاه طرفین یا یکی از آنها نابالغ باشد، زنا محقق است لکن نابالغ مجازات نمی شود و حسب مورد به اقدامات تامینی و تربیتی مقرر در کتاب اول این قانون محکوم می گردد. "

مورد بعدی که مجازات آن صد ضربه شلاق است ، این است که در صورتی که یک مرد ازدواج کرده باشد اما هنوز با همسر خود ، رابطه جنسی برقرار نکرده باشد ، به صد ضربه شلاق ، تراشیدن سر و تبعید محکوم می شود : " مردی که همسر دائم دارد، هرگاه قبل از دخول، مرتکب زنا شود حد وی صد ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت یک سال قمری است "

مجازات زنای غیر محصنه صد ضربه شلاق است . یعنی اگر یک زن یا مرد مجرد با دیگری زنا کند و یا اگر ازدواج کرده باشد ، اما به هر دلیل ، امکان برقراری رابطه جنسی با همسرش را نداشته باشد ، به صد ضربه شلاق محکوم می شود : " حد زنا در مواردی که مرتکب غیر محصن باشد، صد ضربه شلاق است. "

بنابراین در مقام جمع بندی باید گفت که با توجه به این نکته که شرایط تحقق جرم زنا چیست ، میزان مجازات آن متفاوت است . شرایط تحقق و مجازات سکس ممکن است یکی از مجازات های اعدام ، سنگسار ، یا صد ضربه شلاق باشد .
برچسب ها: زنا ، مجازات ، شلاق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین