کد خبر: ۳۱۱۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
زنای محصنه یکی از انواع زنا است که به رابطه جنسی بین زن و مردی گفته می شود که یکی یا هر دوی آنها ازدواج کرده و متاهلند . به زنی که شوهر دارد و زنا می کند، محصنه و به مردی که زن دارد و زنا می کند ، محصن می گویند . طبق قانون مجازات اسلامی ، حکم زنا محصنه، برای زانی محصن یا زانیه محصنه ، رجم است.
ناطقان: جامعه برای اینکه نظم خود را حفظ کند، باید از یک سری قواعد مشخص تبعیت نماید . این قواعد بعضا توسط قانون گذار تعیین می شود و برخی از شرع گرفته می شوند . دامنه این قواعد از کوچک ترین موضوعاتی که حق و حقوق افراد و نظم جامعه را بر هم می زند ، شامل می شود تا موضوعات پر چالش در روابط انسانی .

در قوانین کیفری، برای روابط بین افراد، احکامی مشخص شده است که بعضا بسیار شدید و سخت هستند، مانند مجازات های در نظر گرفته شده برای روابط جنسی خارج از چهارچوب ازدواج. در شرع و قانون کشور ما، به رابطه جنسی بین زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نیست ، زنا گفته می شود که البته برای اینکه این رابطه جنسی، زنا محسوب شود، باید همه شرایط تحقق جرم زنا را داشته باشد .

زنا انواع مختلفی دارد . یکی از این انواع ، زنای محصنه بوده که از نظر مجازات تعیین شده، متفاوت از انواع دیگر زنا می باشد. از این رو، در این مقاله قصد داریم که به بررسی این سوال بپردازیم که زنای محصنه چیست و سپس، حکم زنای محصنه را بیان نماییم .


زنای محصنه چیست

زنای محصنه یکی از انواع زنا است که به رابطه جنسی بین زن و مردی گفته می شود که یکی یا هر دوی آنها ازدواج کرده و متاهلند . به این ترتیب این افراد می توانند هر زمان که بخواهند با همسر خود نزدیکی کنند، اما باز هم اقدام به این عمل غیر شرعی می کنند .  

به زنی که شوهر دارد و زنا می کند، محصنه وبه مردی که زن دارد و زنا می کند ، محصن می گویند و به همین دلیل است که مجازات سکس و رابطه مرد متاهل ، همان حکم زنای محصنه است . البته باید توجه کرد که در صورتی که مرد یا زن زناکار ، از همسر خود دور باشد یا همسرش دچار بیماری ای باشد یا به هر نحو دیگر امکان رابطه جنسی با همسرش را نداشته باشد ، دیگر زنا محصنه محسوب نشده و حکم زنای محصنه شامل آن نمی شود.


حکم زنای محصنه

درباره حکم زنای محصنه باید گفت که علاوه بر عقوبت اخروی ، مجازات آن در قانون ، مجازات حدی است . طبق ماده 225 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 ، حکم زنا برای زانی محصن یا زانیه محصنه ، رجم است .
بنابراین طبق ماده مذکور، حکم زنای مردی که همسر دائم دارد و عاقل است با زن دیگر و همچنین، حکم زنای زنی که همسر دائم دارد با مرد دیگر ، رجم یا همان سنگسار می باشد.
البته حکم رجم یا سنگسار برای زمانی است که بتوان زنا را اثبات کرد . حال اگر امکان اجرای مجازات رجم وجود نداشته باشد ، دادگاه صادر کننده حکم قطعی بعد از موافقت رئیس قوه قضاییه ، در صورتی که جرم با بینه ثابت شده باشد ، مجازات اعدام را اعمال خواهد کرد، در غیر این صورت ( یعنی اگر نتوان حکم سنگسار را اجرا کرد و شرایطی که برای اجرای حکم اعدام نیز لازم است وجود نداشته باشد ) مجازات ، صد ضربه شلاق خواهد بود .


برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زنای محصنه چیست و حکم آن ، به کانال تلگرام حقوق کیفری مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون زنای محصنه چیست و حکم آن پاسخ دهند .

 

آخرین اخبار مرتبط با زنای محصنه و حکم آن

 
17 آبان 1400

معاون اول قوه قضاییه در مراسم معارفه معاونان قضایی، منابع انسانی و امور فرهنگی و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از عدم اجرای نهاد توبه در رابطه با جرایم حدی مانند زنای محصنه در محاکم ایران ابراز گلایه کرده و اضافه نمود، که باید ساز و کار عملی این امر فراهم شده تا راهی در جهت کاهش محکومین و آمار زندانیان جرایم حدی باشد.

 

 
سوالات متداول

1- زنای محصنه چیست؟
زنای محصنه یکی از انواع زنا است که به رابطه جنسی بین زن و مردی گفته می شود که یکی یا هر دوی آنها ازدواج کرده و متاهلند و در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

2- حکم زنای محصنه چیست؟
حکم زنای محصنه مجازات رجم بوده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

3- اگر امکان اجرای مجازات رجم وجود نداشته باشد حکم زنای محصنه چه خواهد بود؟
اگر امکان اجرای مجازات رجم وجود نداشته باشد دادگاه در صورتی که جرم با بینه ثابت شده باشد مجازات اعدام را اعمال خواهد کرد و در غیر این صورت مجازات صد ضربه شلاق خواهد بود که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین