کد خبر: ۳۱۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
از آن جهت که ممکن است بعضی زوجین در دوران عقد قصد طلاق داشته باشند ، موضوع طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن مطرح می شود . از جمله آثار و تبعات طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن آن است که عده طلاق وجود نداشته و مرد امکان رجوع به زن را ندارد . علاوه بر این ، مهریه زن نصف خواهد شد . البته امکان تعویض شناسنامه نیز وجود خواهد داشت .
ناطقان: در عرف جامعه ایرانی ، هنگامی که زن و مردی با یکدیگر صیغه عقد نکاح را جاری می سازند ، محرم و زن و شوهر تلقی می شوند ؛ با این حال ، هرچند به لحاظ شرعی و قانونی ، آنها زن و شوهر محسوب می شوند ، مرسوم است پس از اینکه مراسم عروسی برگزار شده و به اصطلاح عروس و داماد زیر یک سقف بروند ، ازدواج و رابطه زناشویی شکل می گیرد ؛ فلذا معمولا باکره بودن یا نبودن زن در دوران عقد نزد بسیاری از خانواده ها ، یک مسئله مهم تلقی می شود .

با این حال ، گاهی در همان دوران عقد ممکن است زن و مرد به این نتیجه برسند که ادامه زندگی مشترک و عروسی کردن ، به صلاح نبوده و بنا به دلایلی ، قصد داشته باشند از هم طلاق بگیرند و جدا شوند . در چنین مواردی ، باکره بودن یا نبودن زن در دوران عقد برای طلاق گرفتن ، تبدیل به موضوعی مهم و حیاتی می شود که علاوه بر آثار و تبعات خانوادگی و بعضا حیثیتی ، آثار حقوقی نیز در پی خواهد داشت . لذا قصد داریم در این مقاله آثار و تبعات طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن را مورد بررسی قرار دهیم .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله به بررسی این موضوعات می پردازیم : طلاق توافقی در دوران عقد و باکره بودن ، طلاق از طرف زن در دوران عقد و باکره بودن و طلاق از طرف مرد در دوران عقد و باکره بودن و در ادامه نیز آثار و تبعات طلاق در دوران عقد و باکره بودن را ذکر خواهیم نمود .


طلاق توافقی در دوران عقد و باکره بودن

بر اساس قوانین ایران ، یکی از مهم ترین انواع طلاق ، طلاق توافقی می باشد و همانگونه که از نام آن مشخص است ، این نوع طلاق اصولا در مواردی شکل می گیرد که هم زن و هم مرد ، راضی به جدا شدن و طلاق بوده و قصد داشته باشند که با طی مراحل قانونی از هم طلاق توافقی بگیرند .

لذا در طلاق توافقی ، آنچه که مهم است ، آن است که زوجین ابتدا با توافق یکدیگر متن توافقنامه طلاق را تنظیم نموده پس از توافق بر کلیه جنبه های مالی و غیر مالی زندگی مشترک ، از دادگاه تقاضا کنند که به آنها گواهی عدم سازش بدهد . لذا آنچه که واضح است ، آن است که حتی در صورت عدم رضایت یکی از طرفین ، چه در مرحله دادگاه و چه در مرحله ثبت طلاق در محضر ، طلاق توافقی امکان پذیر نبوده و قصد یکی از طرفین ، کافی برای انجام طلاق نیست .

طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن نیز از این موضوع کلی مستثنی نمی باشد . به این معنا که در صورتی که زن ، باکره بوده و رابطه زناشویی با شوهر خود برقرار نکرده باشد ، می تواند برای طلاق در دوران عقد با همسر خود توافق کرده و با شیوه طلاق توافقی از شوهر خود جدا شود . علاوه بر این ، مرد نیز در دوران عقد می تواند همسر باکره خود را راضی به انجام طلاق در دوران عقد نماید و هیچ محدودیتی بابت طلاق توافقی در دوران عقد وجود ندارد .

طلاق توافقی در دوران عقد و باکره بودن خانم سبب می شود که فرایند طلاق ، با سرعت بیشتری طی شود ؛ چرا که اصولا هر دوی زوجین راضی به انجام طلاق بوده و تمامی توافقات لازم را با هم انجام داده اند . به منظور طلاق توافقی در دوران عقد ، در صورتی که خانم باکره باشد ، می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و دادخواست طلاق توافقی را تنظیم نمود .

البته بر اساس جدیدترین رویه ، لازم است که زوجین برای طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن ، مشاوره های قبل از طلاق را نیز انجام داده و نتیجه آن را به دادگاه ارائه نمایند . به این منظور ، لازم است که پس از انجام ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق ، این مشاوره ها انجام گیرد .

لازم است به این نکته نیز توجه شود که هنگام طلاق در دوران عقد و باکره یا دوشیزه بودن خانم ، آزمایش دوشیزگی انجام شود و گواهی بکارت تقدیم دادگاه بشود و صرفا دادگاه با ملاحظه این گواهی است که طلاق را از نوع طلاق غیر مدخوله ، یعنی طلاقی که در آن ، خانم رابطه زناشویی نداشته است ، تعیین می کند و همانطور که در قسمت های بعد توضیح داده می شود ، باکره یا دوشیزه بودن زن هنگام طلاق در دوران عقد ، واجد آثار حقوقی مهمی می باشد که در ادامه به ذکر آنها خواهیم پرداخت .

طلاق از طرف زن در دوران عقد و باکره بودن

علاوه بر طلاق توافقی ، طلاق از طرف زن در دوران عقد نیز تحت شرایط خاصی امکان پذیر است . به این معنا که در برخی موارد ، قانون این اجازه را به زن داده است که بتواند حتی بدون رضایت شوهر ، از وی جدا شده و طلاق بگیرد . به عنوان نمونه ، زمانی که زن ، در زندگی مشترک با همسر خود دچار عسر و حرج و سختی غیر متعارف می شود ، می تواند به استناد آن ، تقاضای طلاق نماید . علاوه بر این ها ، در سند ازدواج نیز شروط ضمن عقدی درج شده که بعضا حق طلاق را به زن می دهد .

زمانی که زن و مردی در دوران عقد هستند و هنوز رابطه زناشویی برقرار نکرده اند نیز ممکن است بنا به دلایلی ، زن بتواند تقاضای طلاق نماید . به عنوان مثال ، اگر در همان دوران عقد مشخص شود که شوهر اعتیاد خطرناک و مضر به زندگی زناشویی دارد یا اینکه با همسر خود را کتک زده و بنا به هر دلیل ، زمینه سختی غیر متعارف یا عسر و حرج نوعروس را فراهم نموده باشد ، زن می تواند دادخواست طلاق دهد .

برای تنظیم دادخواست طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن ، می بایست به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه و ضمن تقدیم دادخواست ، مدارک و مستنداتی که اثبات کننده حق طلاق زن باشد ، ضمیمه آن گردد . البته انجام مشاوره های طلاق نیز ضرورت دارد . در هر حال ، این قاضی دادگاه است که باید حکم طلاق در دوران عقد را صادر کند و بر خلاف طلاق توافقی ، مرد نمی تواند از اجرای حکم دادگاه امتناع و از طلاق دادن زن خودداری نماید .

در طلاق از طرف زن در دوران عقد نیز باکره یا دوشیزه بودن زن باید توسط دادگاه با انجام آزمایش های پزشکی قانونی احراز شود و در این صورت ، حکم طلاق بائن غیر مدخوله صادر می شود . باکره بودن زن در طلاق از طرف زن نیز آثار مهمی در خصوص مهریه زن و نیز عده طلاق خواهد داشت که در ادامه ذکر می شود .

 
طلاق از طرف مرد در دوران عقد و باکره بودن

بر اساس قانون مدنی ایران ، حق طلاق اصولا با شوهر است ؛ به این معنا که مرد هر زمان که بخواهد ، می تواند با پرداخت کلیه حق و حقوق قانونی همسر خود از قبیل مهریه ، نفقه ، اجرت المثل ایام زوجیت و نیز پرداخت نصف اموالی که پس از ازدواج به دست آورده است ، زوجه خود را مطلقه نماید و برای طلاق از طرف مرد ، نیازی به ذکر دلایل موجه و مستند به قانون جهت طلاق دادن زن وجود ندارد .

حتی در زمان های گذشته ، مرد برای طلاق دادن همسر خود نیازی به مراجعه به دادگاه و گرفتن اجازه طلاق نداشت و می توانست با جاری نمودن صیغه طلاق ، همسرش را طلاق بدهد ؛ اما در حال حاضر ، مردان نیز برای طلاق دادن همسرشان باید به دادگاه دادخواست طلاق داده و پس از پرداخت حقوق قانونی ، وی را طلاق بدهند که این امر ، نیازمند ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات قضایی ، دریافت گواهی عدم سازش و ثبت طلاق در محضر است .

طلاق در دوران عقد از طرف مرد نیز امکان پذیر می باشد و علی القاعده نیازی به رضایت زن به طلاق در دوران عقد وجود ندارد . با این حال ، مانند سایر انواع طلاق ، اگر اثبات شود که در طلاق در دوران عقد ، زن باکره می باشد ، تنها به میزان نیمی از آنچه که در عقدنامه مشخص شده است به زن مهریه تعلق می گیرد .

 
آثار و تبعات طلاق در دوران عقد و باکره بودن

همانطور که در قسمت های قبل اشاره گردید ، طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن در طلاق توافقی ، طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد تحت شرایط مخصوصی که در قانون مشخص شده است ، امکان پذیر می باشد . منتها از آن جهت که باکره بودن زن در دوران عقد ، آثار و تبعات حقوقی مهمی را به دنبال خواهد داشت ، این موضوع ( دوشیزه بودن ) باید در دادگاه اثبات شود .

به همین منظور است که به جای گواهی عدم بارداری در طلاق خانم های غیر باکره ، دختران دوشیزه برای طلاق در دوران عقد باید گواهی سلامت بکارت خود را ارائه نمایند و معمولا از طرف دادگاه ، به پزشکی قانونی معرفی می شوند و در صورت باکره بودن ، طلاق آنها از نوع طلاق بائن غیر مدخوله خواهد بود . لذا در این قسمت قصد داریم به مهم ترین آثار و تبعات طلاق در دوران عقد و باکره بودن خانم اشاره نماییم .

یکی از مهم ترین آثار و تبعات طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن آن است که اصولا این نوع طلاق ، از نوع طلاق بائن به شماره می رود . به این معنا که مرد ، پس از طلاق زن باکره نمی تواند در دوران عده طلاق ، به همسر خود رجوع نموده و مجددا با وی زندگی کند . در حالی که اگر هنگام طلاق در دوران عقد ، خانم باکره نباشد ، مرد می تواند در عده طلاق رجعی به همسر خود رجوع نماید .

دومین مورد آثار و تبعات مهمی که برای طلاق در دوران عقد متصور است ، آن است که اصولا اگر زن ، باکره یا اصطلاحا غیر مدخوله باشد و رابطه زناشویی میان زن و شوهر شکل نگرفته باشد ، نیازی به نگه داشتن عده طلاق بائن غیر مدخوله وجود ندارد . به این معنا که بلافاصله پس از اینکه طلاق انجام گرفت ، زن می تواند با مرد دیگری پیمان زناشویی ببندد و ایراد شرعی و قانونی بر این موضوع مترتب نیست ؛ در حالی که خانم های غیر باکره پس از طلاق باید عده طلاق نگه دارند و سپس ازدواج مجدد نمایند .

سومین مورد آثار و تبعات حقوقی مهم که در خصوص طلاق در دوران عقد و باکره بودن خانم وجود دارد آن است که در هنگام طلاق در دوران عقد ، از آن جهت که رابطه زناشویی ای میان زن و مرد شکل نگرفته است و ازدواج ، به جدایی ختم شده است ، صرفا نیمی از مهریه ای که حین ازدواج مشخص شده است بعنوان مهریه دختر باکره به وی تعلق می گیرد . در حالی که اگر در دوران عقد ، زن و شوهر با هم رابطه زناشویی داشتند ، مهریه زن به صورت تمام و کمال به وی تعلق می گرفت .

علاوه بر اینها ، در صورتی که زن و شوهر در دوران عقد و باکره بودن زن برای طلاق اقدام کرده باشند ، می توانند پس از طلاق اقدام به تعویض شناسنامه و حذف نام همسر از شناسنامه نمایند ؛ در حالی که اگر حین طلاق ، خانم باکره نباشد ، هم زن و هم مرد ، برای تعویض نمودن شناسنامه خودشان باید پس از ازدواج مجدد و اطلاع همسر دوم از این موضوع ، اقدام به حذف نام همسر قبلی نمایند .
برچسب ها: طلاق ، دوران عقد ، باکره
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین