کد خبر: ۳۱۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
معاون درمان وزارت بهداشت، درباره وضعیت غربالگری‌های قبل از زایمان، توضیحاتی ارائه داد.
ناطقان: سعید کریمی، در نشست خبری وزارت بهداشت که به مناسبت هفته ملی جمعیت برگزار شد، گفت: از آنجا که در گذشته بحث کنترل جمعیت در برنامه وزارت بهداشت بود، هیچ یک از خدمات ناباروری تحت پوشش قرار نداشته است. در حالی که اکنون که ریل تغییر کرده و هدف فرزندآوری و افزایش جمعیت است، مهم‌ترین کار این است که بتوانیم خدمات درمان ناباروری و خدمات مربوط به افزایش جمعیت را تحت پوشش قرار دهیم.

وی افزود: طی دو سه روز گذشته بیش از ۵ میلیون نفر از جمعیت کشور که هیچ پوشش بیمه‌ای نداشتند و جزو سه دهک کم برخوردار بودند، به صورت رایگان تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتند و این یک قدم بسیار بزرگ است.

کریمی با عنوان این مطلب که تقریباً تمام خدماتی که در حوزه ناباروری ارائه می‌شود، مانند خدمات پاراکلینیک، سونوگرافی، IVF و…، داروهایی که استفاده می‌شوند، آزمایش‌ها و جراحی‌ها و…، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، درباره وضعیت غربالگری‌های پیش از زایمان، گفت: متأسفانه درباره غربالگری هجمه‌هایی اتفاق می‌افتد مبنی بر اینکه قرار است غربالگری حذف شود. اصلاً این طور نیست، قرار نیست که غربالگری حذف شود و در قانون هم کاملاً به آن اشاره شده است. اگر پدر و مادر خودشان درخواست و تمایل به انجام غربالگری داشته باشند، به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند و با توجه به صحبتی که با آنها می‌شود و ریسکی که وجود دارد، وارد پروسه غربالگری در آن بیماری خاصی که درباره آن نگرانند، می‌شوند. بنابراین غربالگری اصلاً حذف نشده، فقط مقداری تخصصی‌تر شده است. نگرانی که مطرح می‌شود مبنی بر اینکه غربالگری حذف شده و قرار است تعداد زیادی فرزند معلول متولد شوند و…، نادرست است و این طور نیست. غربالگری کاملاً قابل انجام است.

وی ادامه داد: در عین حال توصیه‌هایی که مبنی بر انجام غربالگری انجام می‌شد و به دنبال آن ناراحتی‌هایی که برای پدر و مادر ایجاد می‌شد و خانواده‌ها تا پایان بارداری نگران بودند که نکند که فرزند من معلول باشد، مقداری از آن فضای سنگین فاصله می‌گیریم و غربالگری حذف نشده است.

کریمی در پاسخ به سوالی درباره تمایل ۶۰ درصدی زنان به سقط جنین، گفت: من این عددها را تأیید نمی‌کنم و نمی‌دانم منبع این اعداد و ارقام کجاست. اصلاً این میزان تمایل به سقط جنین را در بانوان تأیید نمی‌کنم.

وی افزود: درباره ارتباط مسائل مالی و اقتصادی با فرزندآوری نیز باید توجه کرد که این موضوع فاکتوری مهم است اما رابطه آن خطی نیست. به طوری که اگر بررسی کنید خانواده‌های پرفرزند، خانواده‌های خیلی متمول نیستند. به نظر من یکی از عوامل مهم بحث امید به آینده است و نگرانی‌هایی است که خانواده‌ها دارند که رسانه‌ها باید روی آن کار کنند. ایجاد امید به آینده و رفع نگرانی‌ها باعث می‌شود که فرزندآوری افزایش یابد. وگرنه بسیاری از خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی مشکلی نداشته و متمول هستند، فرزندآوری ندارند یاتعداد فرزند کمی دارند. بنابراین مسائل اقتصادی مهم است، اما رابطه‌اش با فرزندآوری خطی و مستقیم نیست، بلکه بحث‌های فرهنگی بسیار پررنگ‌تر است.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین