کد خبر: ۳۱۱۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸
به موجب قانون به غیر از مهریه در شرایط خاصی حقوق دیگری نیز برای زن در نظر گرفته شده است . یکی از این حقوق ، نحله نام دارد که در لغت به معنی بخشش می باشد . زمانی که زنی مستحق دریافت اجرت المثل نبوده و دادخواست طلاق نیز از طرف مرد باشد مبلغی به عنوان نحله با توجه به وسع مالی زوج و مدت زمان زندگی مشترک در نظر گرفته می شود .
ناطقان: به طور کلی در قانون برای نقش ها و وضعیت های مختلف حقوق و تکالیف متفاوتی در نظر گرفته شده است . یکی از مهم ترین نقش های تعریف شده در جامعه نقش همسر و زن و شوهر است . همانطور که زوجین ( زن و شوهر ) نسبت به یکدیگر چه در طول زندگی مشترک و چه در زمان بروز اختلافات و تصمیم برای جدایی تکالیفی دارند ، حقوقی هم برای آن ها در نظر گرفته شده است .

یکی از حقوقی که برای زن براساس قانون ما در نظر گرفته شده است ، نحله نام دارد . احتمالا این اصطلاح برای شما نا آشنا بوده و کمتر با آن سر و کار داشته اید . نحله در واقع یک حق مالی است که بر عهده شوهر قرار دارد و تنها در شرایط خاصی به زن تعلق می گیرد . در ادامه به توضیحاتی در خصوص تعریف نحله و نحوه تعلق این حق به زن می پردازیم .


نحله در شرع و قانون به چه معناست

همانطور که گفته شد نحله یکی از حقوق مالی زن بوده که به بر عهده شوهر قرار دارد . نحله در لغت به معنی بخشش است و مستند شرعی آن آیه چهارم سوره نساء می باشد . البته این حق ، تنها از منظر شرعی معتبر نبوده و قانون گذار نیز آن را معتبر می داند .

با توجه به بند ب ماده 6 قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق ، زمانی که امکان تعیین اجرت المثل برای زوجه به دلیلی فراهم نباشد ، با توجه به مدت زمان زندگی مشترک و کارهایی که زن در طول زندگی انجام داده است ، مبلغی به عنوان نحله برای او در نظر گرفته می شود .

نحله با توجه به وسع مالی شوهر تعیین شده و قاضی به صلاح دید خود مبلغ آن را مشخص می کند ، بنابراین نیازی به نظر کارشناس رسمی دادگستری برای تعیین نحله نیست . یکی از شروط بسیار مهمی که در رابطه با استحقاق زن برای دریافت نحله وجود دارد ، آن است که باید مرد دادخواست طلاق داده و برای این دادخواست عذر موجهی وجود نداشته باشد .

به بیان ساده تر ، اولا در زمان زندگی مشترک نحله به زوجه تعلق نمی گیرد و این حق صرفا مربوط به زمانی است که مرد تقاضای طلاق داده باشد . ثانیا اگر زن از انجام وظایف زناشویی کوتاهی کرده و هر دلیل دیگری که از منظر دادگاه برای طلاق موجه محسوب شود ، دیگر نحله به زن تعلق نمی گیرد .
بیشتر بخوانید: طلاق از طرف مرد و مراحل آن

تفاوت ها و شباهت های نحله و اجرت المثل

اولین نکته ای که باید قبل از بیان شباهت ها و تفاوت های این دو مفهوم بیان کنیم آن است که تنها زمانی نحله به زن تعلق می گیرد که امکان تعلق گرفتن اجرت المثل وجود نداشته باشد . بنابراین در صورتی که اجرت المثل به زن تعلق گرفته باشد ، دیگر نوبت به پرداخت نحله نمی رسد .

اولین تفاوت اجرت المثل و نحله در تعریف این دو مفهوم می باشد ، باید گفت اجرت المثل در واقع حق الزحمه کارهایی است که زن در منزل شوهرش انجام داده اما وظیفه ای در خصوص انجام آن ها نداشته است . در این حالت زن مستحق دریافت اجرت المثل می باشد مگر آنکه قصد انجام رایگان این کارها را داشته باشد که اثبات این موضوع بر عهده شوهر است .

اما نحله همانطور که آن را تعریف کردیم در واقع یک بخشش از جانب شوهر بوده و لازم نیست حتما زن بابت دریافت آن کاری انجام داده باشد ، به نوعی این یک بخشش بلاعوض است .

از جمله شباهت های این دو مفهوم آن است که در زمان طلاق از طرف مرد و بدون عذر موجه به زن تعلق می گیرد . شباهت دیگر آن است که قبل از اجرای صیغه طلاق می توان نسبت به دریافت این حقوق اقدام کرد و لازم نیست که بعد از طلاق پرداخت شود .

تفاوت آن ها در آن است که اجرت المثل را کارشناس تعیین می کند در صورتی که برای تعیین نحله نیازی به نظر کارشناس نبوده و قاضی با توجه به وسع مالی زوج و سال های زندگی مقدار آن را تعیین می کند .
در ادامه بخوانید: مبلغ اجرت المثل زن در سال 99

 

قطعا شما هم می دانید که حق طلاق متعلق به شوهر است که احکام و آثار خاصی بر آن بار می شود . در واقع مرد برای طلاق دادن همسر خود نمی تواند راسا به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کند بلکه باید ابتدا دادخواست طلاق خود را در دادگاه مطرح کرده و حکم عدم امکان سازش بگیرد . در این حالت برای زن حقوق خاصی در نظر گرفته می شود که یکی از آن ها نحله می باشد . با مطالعه مقاله ذیل می توانید از این حقوق اطلاع پیدا کنید .
برچسب ها: نحله ، حقوق ، زن
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین