کد خبر: ۳۱۱۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش گفت: اکنون ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور را کودکان تشکیل می‌دهد.
ناطقان: مجتبی همتی‌فر در حاشیه سفر به کاشمر یکی از عناصر اصلی در فرایند تربیتی را معلم یا مربی دانست و افزود: چون کودکان سنین زیر هفت سال خواندن و نوشتن نمی‌دانند و چیزی به عنوان کتاب درسی ندارند و با فعالیت‌هایی که دارند رشد می‌کنند به همین دلیل در این مرحله کار مربی بسیار حائز اهمیت و سخت است.

وی با تأکید بر اینکه مربی باید نحوه کار با کودک را به صورت تخصصی بداند و موقعیت‌های تربیتی را فراهم کند، اظهار کرد: در این خصوص رشته‌های مختلفی داریم که مربیان نه تنها خود فرا می‌گیرند بلکه به خانواده برای مهارت کار با کودک در خانه یاد می‌دهند.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: جایگاه رابطه بین مربی و کودک بسیار حائز اهمیت، با توجه به اثرپذیری که کودک از مربی دارد باید نیروهایی با ویژگی‌های خاص‌تری را آموزش داده و سپس گزینش کنیم.

وی در ادامه به مهم‌ترین آسیب‌هایی که کودکان را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: فضای مجازی در دوران کرونا به یک آسیب جدی برای کودکان تبدیل شده است.

همتی فر همچنین تک فرزندی را از دیگر تهدیدها دانست و افزود: هر چند در گذشته فرزندان ارتباط را با دیگران بیشتر تجربه می‌کردند اما اکنون در خانواده‌های تک فرزندی موجب شده تا محیط ارتباطی کمتر شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: چون کودکان در دوران کرونا مصرف فرهنگی کنترل نشده‌ای داشتند و از سویی فضای مجازی ایمن، سالم و مفید هم نبود به همین دلیل فضای مجازی از مهم‌ترین تهدیدهای عمومی کودک و نوجوان است.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کودکان زیر ۷ سال و حتی بالاتر تحت تأثیر اثرات منفی فضای مجازی قرار دارند، گفت: شاید فضای مجازی فرصت باشد اما چون کنترل شده نیست، والدین کنترل ندارند و فضا با سن کودکان متناسب‌سازی نشده افت‌های بسیاری را با خود به همراه دارد.

وی با بیان اینکه این بستر موجب ایجاد آسیب‌های اجتماعی دیگر هم شده است، افزود: هرچند سازمان آموزش و پرورش هم در ساماندهی فضای مجازی وظایفی بر عهده دارد اما تمامی مأموریت‌ها ذیل سند مصوب شورای عالی فضای مجازی به عنوان سند صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی است.

همتی فر تصریح کرد: بر اساس این سند نه تنها تمامی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی ایمن می‌شوند بلکه معرفی سایت‌هایی با محتوای مفید و سالم از دیگر اهداف است، این از وظایف وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد بوده که بتواند سایت‌هایی را شناسایی و معرفی نموده تا برای سنین مختلف بتوانند محتواهای سالم را تولید کنند.

وی بیان کرد: اکنون در سطح کشور ۹ میلیون کودک داریم که اگر بنا به سیاست‌های جمعیتی و تشویق خانواده‌ها به فرزند آوری باشد جمعیت افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش گفت: سازمان‌هایی که در فرزند پروری و فرزند آوری مسئولیت دارند باید ضمن اینکه خانواده‌ها را آماده نموده و آموزش‌های لازم را می‌دهند، خانواده را توانمند کرده و با ایجاد شرایط اجتماعی لازم کاری کنند که خانواده بتواند والدگری را به نحو مطلوب انجام دهد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین