کد خبر: ۳۱۱۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
ماماها یکی از مهمترین عوامل در اجرایِ مطلوبِ سیاستهایِ افزایشِ جمعیت هستند که می توانند در تقویت ِخدماتِ پزشکی و مراقبتی نقش آفرینی کنند .
ناطقان: اولین کسانی هستند نوزاد را در آغوش میگیرند. صحبت از ماماهایی است که این روزا کم کارتر از گذشته شده اند. ماماهایی که بیش از ۲۵ سال سابقه دارند و می گویند زایمان ها خیلی کمتر شده و شیفت های شلوغ قدیم به شیفت های خلوت امروز تبدیل شده است تا جایی که در گذشته بیش از ۲۵ زایمان انجام می دادند و این روزها ۲ زایمان دارند.

آمارها هم نشان می دهد زنگ خطر رشد جمعیت سالهاست به صدا درآمده است.

خسروی، مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی می گوید: اولین باروری بعد از ازدواج با تاخیر صورت می گیرد و سن بالای باروری می تواند بر سلامت باروری جامعه و زنان تاثیرگذار باشد.

وی افزود: تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری. موضوعی که در سیاست های کلی جمعیت ابلاغی برای جبران نرخ رشد جبران ونرخ باروری بر آن تاکید شده و ماما ها به عنوان عضو مهمی از شبکه بهداشت و درمان میتوانند در تحقق آن تاثیر گذار باشند.

ناطقی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران هم معتقد است: مهمترین کمکی که ماماها برای افزایش نرخ باروری می توانند انجام دهند ترویج زایمان طبیعی در بین مادران است.

دکتر قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه گفت: میزان سرازین در ایران بیش از دو برابر نرمال جهانی است.

یک کارشناس مامایی هم تاکید کرد: سرازین بالا درست نقطه مخالف فرزندآوری است، چرا که پس از این عمل، حاملگی های بعدی احتمالا با خطر بیشتری مواجه است،
اما نقش ماماها در افزایش جمعیت فقط به زایمان ختم نمی شود.

ماماها می گویند میتوانند این باور را در مادر ایجاد کنند که تک فرزندی حس خوبی به فرزندشان نمی دهد و مادر را برای آوردن فرزند دوم ترغیب کنند.

در حال حاضر حدود ۱۴ هزار مامای شاغل در کشور وجود دارد که به نظر می رسد به نسبت تعداد مادران خیلی کم است.

چنگیزی، مسئول اداره بهداشت مادران وزارت بهداشت تصریح کرد: به نسبت هر یک یا ۲ مادر، باید یک ماما داشته باشیم اما در حال حاضر این نسبت ۸ مادر به یک ماما است.

در پایان باید یادآور شد، یک شاخصه مهم در موفقیت قانون جوانی جمعیت و تحقق سیاست های کلی سلامت جمعیت جذب نیروی انسانی ماما است که نباید ازآن غفلت کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین