کد خبر: ۳۱۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲
مسئول ستاد راهبردی جمعیت حوزه‌های علمیه گفت: مراکز علمی بیان می‌کنند که سقوط جمعیت در ایران سقوط آزاد است و دشمنان از این امر خوشحال هستند و نشانه‌هایی وجود دارد که دشمنان ما به صورت حساب شده این کاهش و پیری جمعیت را به واسطه دشمنی که با انقلاب دارند پیگیری می‌کنند.
ناطقان: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدناصر سقای بی‌ریا، مسئول ستاد راهبردی جمعیت حوزه‌های علمیه، بابیان اینکه حدود یک سال است که این ستاد تشکیل ‌شده است، عنوان کرد: در حوزه‌های علمیه ستادهای راهبر متعددی وجود دارد که فلسفه‌ وجودی آن‌ها فعالیت‌های اجتماعی حوزه در کشور است.

وی ادامه داد: فعالیت برای اهالی حوزه و فعالیت‌هایی که حوزه‌های علمیه می‌تواند در مسئله جمعیت انجام بدهند از مسئولیت‌های ستاد راهبردی جمعیت حوزه‌های علمیه است که بیشتر نیز جنبه مطالبه‌گری، فرهنگی سازی و گشود گره‌های ذهنی را دارد.

وی با اشاره به اینکه این ستاد باهدف پیگیری سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب ابلاغ نمودند؛ تشکیل‌شده است، اظهار کرد: زیرمجموعه‌های ستاد، زیرمجموعه‌های حوزه هستند مانند معاونت‌های حوزه، برخی سازمان‌هایی که فعالیت‌های حوزوی دارند و یا مسئولیت‌هایی در حوزه جمعیت دارند مانند بخش خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات، جامعه الزهرا، حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، دفتر تبلیغات اسلامی، صداوسیما که از اعضای حقوقی این ستاد نیز هستند.

وی بابیان اینکه از سال گذشته درصدد تدوین راهبردهای فعالیت‌های ستاد بودیم، گفت: در این راستا جلسات هفتگی شکل گرفت و مسائل به صورت علمی پیگیری شد و با افراد مختلفی که در زمینه‌های گوناگون جمعیت فعالیت داشتند گفت‌وگوهایی عمیق انجام و راهبردها و سیاست‌های آن‌ها جمع‌بندی شد و سعی شد این جمع‌بندی در برنامه‌های پنج‌ساله تدوین شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا افزود: در ضمن این فعالیت‌ها، قانون جوانی جمعیت در مجلس مطرح شد که در آنجا نیز فعال بودیم و نقش‌آفرینی کردیم و در جنبه‌های حوزوی مسئله مشورت دادیم.

وی با اشاره به اینکه وظایف و مطالبات خود را بر اساس بندهای قانون جوانی جمعیت که مخاطب آن حوزه‌های علمیه بودند، هماهنگ کردیم، اظهار کرد: یکی از موفقیت‌ها ما این است که اعضای حقیقی و حقوقی ستاد موفق شدند که همدلی و هماهنگی خوبی بین خودشان به وجود آورند.

مسئول ستاد راهبردی جمعیت حوزه‌های علمیه در رابطه با برخی از ظرفیت‌ها و کارهایی که انجام شده است، گفت: از جمله کارهایی که به کمک بخش مردمی جمعیت از سال گذشته شروع شد تبدیل روز جمعیت به هفته جمعیت و انتخاب شعار برای روزهای آن بود.

وی عنوان کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با مدیر حوزه‌های علمیه داشتیم که در آن گزارش یک‌ساله ارائه شد و ایشان نیز کارهای انجام شده را تائید کردند و فصل‌های جدیدی را برای فعالیت ستاد پیشنهاد کردند که ظرفیت ستاد را چندین برابر افزایش می‌دهد.

پیری جمعیت ایران حقیقت دارد؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا عنوان کرد: مراکز علمی بیان می‌کنند که سقوط جمعیت در ایران سقوط آزاد است و دشمنان از این امر خوشحال هستند و نشانه‌هایی وجود دارد که دشمنان ما به صورت حساب شده این کاهش و پیری جمعیت را به واسطه دشمنی که با انقلاب دارند پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی از سیاست‌مداران آمریکایی ابراز کردند کاری به ایران نداشته باشید و مذاکرات را ادامه دهید؛ زیرا ایران به دلیل اینکه دچار پیری جمعیت می‌شود، خودش درهم می‌شکند.

مسئول ستاد راهبردی جمعیت حوزه‌های علمیه افزود: کارشناسانی که تخصص دارند بیان می‌کنند که ما فرصت زیادی نداریم و اگر تا پنج سال آینده مشکل را حل کنیم در چاله پیری جمعیت گرفتار می‌شویم و روندی آغاز می‌شود که در پایان چهل سال به پیری جمعیت می‌رسیم.

وی اضافه کرد: درست است که این امر طول می‌کشد اما اگر علاج نشود و جلوی این روند کاهشی گرفته نشود به سرازیری می‌رسیم که نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم و الان باید جبران کنیم و نسل های بعدی بیایند و ادامه دار بشود تا جوانی جمعیت حفظ شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا بیان کرد: در کشور برخی دگراندیش هستند و یا توجه ندارند که این اظهارات را بیان می‌کنند؛ زیرا کسانی که علم جمعیت را می‌دانند هشدار داده‌اند و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب جدی گرفته‌اند ما نیز باید جدی بگیریم.

وی اظهار کرد: در دهه ۶۰ رشد جمعیتی داشتیم و به ازای هر مادر ۵ فرزند وجود داشت و قرار بود در برنامه‌ای این رقم به چهار فرزند به ازای هر مادر برسد که در اوایل دهه هفتاد نیز به این آمار رسیدیم اما این روند کاهشی همچنان ادامه‌دار شد و اکنون به ۱.۶ رسیدیم و کاهش چند برابری داشتیم.

مسئول ستاد راهبردی جمعیت حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه دو فرزند به ازای هر مادر طرح جایگزینی است، گفت: اگر بخواهیم به حدی برسیم که جلوی خطر را بگیرد باید به آمار ۲.۱ و ۲.۲ برسیم.

وی با تاکید بر اینکه جابجا کردن این ارقام بسیار سخت است، اظهار کرد: باید برنامه‌های گسترده باشد و همه مردم باید همدلی، فداکاری و سرمایه‌گذاری کنند تا به این هدف برسیم.

آیا قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ممنوعیت و اجبار به همراه دارد؟

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا عنوان کرد: در گذشته برخی تسهیلات برای جلوگیری از بارداری ایجاد و مجانی و یا به وفور توزیع می‌شد که باید این برنامه کاهشی متوقف می‌شد.

وی با اشاره به اینکه چندین برابر پیک کرونا سقط جنین داریم که به بهانه‌های مختلف مانند بهداشتی و یا به صورت غیرقانونی انجام می‌شود، ادامه داد: ممنوعیت سقط جنین در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و این امر در قانون ما نیز وجود داشت اما در نحوه اجرای آن مشکل داشتیم.

مسئول ستاد راهبردی جمعیت حوزه‌های علمیه بابیان اینکه فرآیند غربالگری باعث سقط می‌شود، اظهار کرد: بر اساس اینکه غربالگری را برای همه رایج کردند سقط آمارش بالا رفت در حالی که در هیچ جای دنیا این‌گونه نیست و غربالگری منحصر به موارد خاص، با تشخیص و ارجاع انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این قانون به معنای این نیست که با بگیر و ببند می‌خواهیم کار را اصلاح کنیم، بیان کرد: قائل هستیم که باید مسائل را توضیح بدهیم تا خود مردم به فرزندآوری روی بیاورند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا با بیان اینکه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت  هفتاد ماده و بیش از ۲۰۰ بند دارد، گفت: بند آن‌های در رابطه با جلوگیری و بگیر و ببند نیست و بلکه با تسهیل ازدواج و ایجاد تسهیلات برای فرزند آوری و کاهش مشکلاتی که بر سر راه مردم وجود دارد به دنبال تشویق مردم برای فرزندآوری است.

وی ادامه داد: وقتی در شرایطی قرار داریم که کشور به افزایش جمعیت نیاز دارد این کار مقدس خواهد بود مردم باید به عنوان وظیفه ملی و دینی بپذیرند مانند اینکه فردی که در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس که همه سرمایه‌های زندگی اش را می‌گذارد و مال، جان و فرزندش را می‌دهد.

مسئول ستاد راهبردی جمعیت حوزه‌های علمیه بیان کرد: سهم مادران در این جهاد مقدس بیشتر است؛ زیرا بارداری، شیردهی، حضانت و... کار سختی است و کسانی که اقدام به فرزندآوری می‌کنند باید از آن‌ها به عنوان قهرمان ملی تقدیر شود.

وی با اشاره به اینکه فرزندآوری در این شرایط بحرانی یک وظیفه ملی است، اضافه کرد: باید درک کنیم که کشور به فرزندآوری نیاز دارد و هرکسی که انجام بدهد در پیشگاه خداوند و مردم فضیلت بالایی دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سقای بی‌ریا اظهارکرد: هر بار شیردادن به فرزند، ثواب آزاد کردن چندین بنده را دارد همچنین کسی که در حین وضع حمل از دنیا برود ثواب شهید در راه خدا دارد و این‌ها مشوق ما برای اقدام است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین