کد خبر: ۳۱۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
مدیر کل دامپزشکی البرز گفت: در ایران اولین بار در سال ۱۹۷۵ در مطالعه در مناطق دریای خزر و آذربایجان شرقی شناسایی شد.
ناطقان: آقای توکلی گفت: اولین بار در سال ۱۹۴۵-۱۹۴۴ ابتلای ۲۰۰ نفر در شبه جزیره کریمه و در سال ۱۹۵۶ کشف علایم مشابه در کشور کنگو منجربه شناسایی و نامگذاری این بیماری گردید و در  ایران اولین بار در سال ۱۹۷۵ در مطالعه در مناطق دریای خزر و آذربایجان شرقی شناسایی شد.

او گفت: بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام و عامل بیماری از خانواده بانیاویریده (Bunyaviridae) و جنس نایرو ویروس (Nairovirus) است.

آقای توکلی می گوید: ویروس در دمای ۵۶ درجه به مدت ۳۰ دقیقه از بین می رود و در خون به مدت ۱۰ روز در دمای ۴۰ درجه مقاومت می‌کند.

او گفت: ویروس در برابر ضدعفونی کننده‌ها خصوصا ترکیبات اسیدی مقاومت ندارد بنابراین در محیط اسیدی ایجاد شده پس از جمود نعشی در گوشت از بین می‌رود.

مدیرکل دامپزشکی البرز گفت: انتقال از طریق گزش کنه‌ای از گونه هیالوما واز طریق تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون و ترشحات و بافت‌های آلوده انجام می شود.

او گفت: گروه‌های در معرض خطر شامل دامداران، چوبداران، دامپزشکان، سلاخان، قصابان و کشتارگاه ها، پزشکان، پرستاران، بهیاران بیمارستان‌ها رستوران‌ها و کبابی‌ها است.

 آقای توکلی گفت: دام‌ها به ندرت علایم کلینیکی نشان میدهند و در اثر عفونت خونی تب به مدت یک هفته در دام دوام می‌یابد و پس از آن به عنوان ناقل بیماری ویروس را از خود دفع می‌کند.

اهم اقدامات انجام شده در البرز

او گفت:  ۴۱۶۸ لیتر سم و توزیع بین دامداران (به صورت رایگان) از طریق رایزنی گسترده جهت جذب اعتبارات استانی و کشوری تهیه  شده است.

آقای توکلی گفت: اطلاع رسانی به دامداران، بهره برداران و بخش‌های در معرض خطر از طریق ادارات دامپزشکی شهرستان در برای سمپاشی اصولی جایگاه‌ها و تکرار در فواصل دوهفته در فصول گرم و پشم چینی به موقع شده است.

او می گوید:  رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پیشگیری از تب کریمه کنگو در ضوابط حمل دام و صدور مجوز‌های مربوطه
کنترل بهداشتی در کشتارگاه‌های دام و عدم اجازه کشتار و ذبح غیر مجاز دام الزامی است.

به گفته مدیر کل دامپزشکی البرز برای کنترل بیماری و عدم انتقال به انسان هماهنگی لازم برای نگهداری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه کشتارگاه ها انجام شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین