کد خبر: ۳۱۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۷
اجرت المثل زن چیست؟ مطابق ماده 336 قانون مدنی زوجین باید باهم حسن معاشرت داشته باشند و از این ماده متوجه می شویم زن و مرد در زندگی مشترک وظایفی را در قبال یکدیگر دارند.
ناطقان: زن مکلف است که از شوهر تمکین عام و خاص انجام دهد. اما انجام هر نوع کاری وظیفه شرعی و قانونی زن نیست. شاید در عرف جامعه ایرانی زن معمولاً برای رسیدگی به فرزندان و امور منزل کل زمان خود را میگذرانند. در همین راستا زن می تواند از همسر خود مطالبه دستمزد این دست از اموری را که قانونا بر عهده او نیست از او بخواهد.

زن می تواند با دادن دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت (یعنی ایامی که در منزل همسر مشغول به کار بوده است) به طرفیت شوهر تقاضای مطالبه اجرت المثل با جلب نظر کارشناسی کند. مواردی مانند آشپزی، نگهداری از فرزندان، شستن ظروف و لباس ها و… از جمله کارهایی است که زن امکان دارد درخواست مطالبه آنها را بدهد. وکیل آنلاین قادر خواهد بود وضعیت شما را تجزیه و تحلیل کند و سپس توضیحات و جزئیات مربوط به پرونده شما را در اختیار شما قرار دهد. در هر صورت هرگز به تنهایی تصمیم نگیرید با وکیل خانواده همراه باشید!


گرفتن اجرت المثل ایام زندگی مشترک

در قانون مدنی و تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی: چنانچه زن کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت ‌المثل باشد و آن کارها را به دستور مرد و با عدم قصد تبرع انجام داده و برای دادگاه نیز ثابت بشود، دادگاه توسط کارشناس رسمی، اجرت‌ المثل کارهایی که توسط زن انجام گرفته را محاسبه و حکم صادر می‌نماید.

همچنین در ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده آمده است که باید دادگاه ضمن رأی خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه،مهریه و نفقه زن، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرت ‌المثل ایام زوجیت طرفین را مطابق تبصره(۳۳۶) قانون مدنی تعیین و در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه ‌های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ نماید.
شرایط گرفتن اجرت المثل ایام زوجیت زن در زندگی مشترک

چیزی که حائز اهمیت و تاثیر گذار است:

    اولاً زن باید ثابت کند که در منزل شوهر کارهایی را انجام داده که وظیفه او نبوده
    ثانیا این کارها را به دستور شوهر انجام داده است  
    ثالثاً قصد اینکه به صورت رایگان باشد را نداشته به معنای حقوقی یعنی تبرعی نبودن و رایگان انجام ندادن

آیا اجرت المثل برای همه زن ها یکسان است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت با توجه به اینکه اجرت المثل ایام زندگی مشترک توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین می شود که هر یک از زوجین می توانند نسبت به نظر کارشناس اعتراض نمایند و  دادگاه پس از تشکیل جلسه دادرسی و استماع اظهارات طرفین در صورت تشخیص مستحق بودن زن، کارشناس با توجه به فاکتورهای متعدد اجرت المثل زن را تعیین می کند، مواردی مانند تحصیلات زن، وضعیت اشتغال، تعداد فرزندان، محل زندگی، امکانات زندگی مشترک، داشتن خادم، نقل و مکان کردن های متعدد از موارد فاکتور هایی است که کارشناس مد نظر قرار خواهد داد.
رویه دادگاه ها برای قبول اجرت المثل ایام زوجیت

باید گفت که اکثر دادگاه ها به درخواست اجرت المثل زن نظر مثبت می دهند و در نهایت رای به نفع زن صادر می کنند. ولی اختلاف هایی هم بین بعضی شعب دادگاه ها وجود داشته و دارد. بعضی شعب مخالف اعتقاد دارند که در عرف جامعه ایرانی زنان به رایگان در منزل کار می کنند، یعنی اصل را بر تبرعی بودن کارهای زن می دانند. بنابراین کارهای که زن انجام داده است ظهور در مجانی بودن داشته؛ مگر اینکه زن خلاف آن را به اثبات برساند. از طرف دیگر بعضی دادگاه ها معتقدند که اثبات امر عدمی یعنی ثابت کردن عدم قصد تبرع دشوار است و همین قدر که زن بگوید که مجانی کار نمیکردم کافی است.
درخواست طلاق از طرف مرد و اجرت المثل ایام زوجیت

با تقدیم دادخواست طلاق از طرف مرد و عدم رضایت زن، رویه دادگاه ها در جلسه دارسی به این نحوی است که به محض درخواست زن یا وکیل او برای مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت، قرارکارشناسی صادر می کنند و در این خصوص دادگاه ها سخت گیری نمی کنند. اجرت المثل ایام زوجیت زن با شرط تنصیف که در عقد نامه مندرج است قابل جمع می باشد و منافاتی با یکدیگر نخواهند داشت.

    نکته قابل توجه اینکه نحله در صورتی به زن تعلق می گیرد که به هر دلیل اجرت المثل به او تعلق نگرفته است.

آیا در صورت عدم پرداخت اجرت المثل زن مرد جلب می شود؟

در صورت صدور رای قطعی محکومیت به پرداخت اجرت المثل و بعد از صدور اجراییه ظرف یک ماه از آن تاریخ اگر مرد اقدامی به جهت پرداخت انجام ندهد و دادخواست اعسار از پرداخت اجرت المثل نیز به دادگاه تقدیم نکند، زن می تواند با تقاضا از شعبه اجرای احکامی که اجرائیه را صادر نموده است تقاضای جلب مرد را انجام دهد.
آیا می توان برای پرداخت اجرت المثل تقاضای اعسار داد؟

مرد می تواند بعد از ابلاغ اجرائیه نسبت به پرداخت قسطی اجرت الثمل ایام زوجیت تقاضای اعسار نماید و در این صورت باید مرد مالی نداشته باشد یا اینکه اگر اموالی از او مشخص شود حتی بعد از اثبات اعسار آن اموال به میزان بدهی توقیف خواهد شد. در غیر این صورت دادگاه در صورت قبول اعسار مرد، پرداخت آن را قسط بندی خواهد کرد البته به شرطی که مرد مالی برای توقیف و پرداخت نداشته باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین