کد خبر: ۳۱۲۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
مدیرعامل دخانیات با تاکید بر ضرورت حمایت جدی کمیسیون کشاورزی مجلس از صنعت دخانیات کشور گفت: استعمار فرانو در قالب پروژه نفوذ در حیاط خلوت اقتصادی کشور در خدمت کمپانی های چند ملیتی قرار گرفته است.
ناطقان: محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، بعداز ظهر امروز سه شنبه در جمع اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از عملکرد شرکت های چند ملیتی در تصاحب بازار سیگار و نابودی بخش کشاورزی توتون و تنباکوی کشور گفت: کمپانیهای چند ملیتی با ورود خرمن های آماده از کشورهای بیگانه، هیچ نقشی در توسعه کشاورزی و صنعت دخانیات کشور ندارند و تنها سود سرشار این صنعت را به جیب می‌زنند.

وی افزود: باید با حمایت جدی از صنعت دخانیات کشور ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، در راستای ایجاد اشتغال در کشور و حمایت از معیشت کشاورزان گام های موثری برداشت.

مدیرعامل دخانیات ایران از کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خواست تا با حمایت‌های خود در راستای خدمت به کشاورزان و قطع دست دلالان نقش آفرینی کنند.

شیخان سپس از اعضای کمیسیون هفت سوال مطرح کرد که بدین شرح است؛

1- چرا صنایع دخانی که جزء پرسودترین صنایع جهان محسوب می‌شود هیچ مزیت و ارزش افزوده‌ای برای کشاورزانِ کشتِ توتون و تنباکوی کشور ندارد و سود سرشار از این صنعت تنها به جیب صاحبان شرکتهای چندملیتی خارجی و دلالان این عرصه می‌رود؟

2- چرا سطح زیر کشت توتون و تنباکو از 20 هزار هکتار به 2000 هکتار تقلیل یافته است و چه کسانی به معیشت و اقتصاد کشاورزان آسیب زدند و منافع این واردات به جیب چه گروهی رفته است؟!

3- چرا سهم شرکت دخانیات ایران در بازار مصرف داخل کشور به کمتر از 10 درصد رسیده و کمپانی‌های چندملیتی بیش از 75 درصد بازار کشور را تسخیر کرده اند؟

4-چرا شرکت های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی، ژاپنی علی رغم سود سرشار از بازار داخلی ایران، هیچ تعهدی نسبت به عرصه کشت توتون و تنباکو نداشته و علی رغم وجود بخشی از مواد اولیه توتونی موردنیاز آنها در کشور، مبادرت به واردات بی رویه خرمن های توتون آماده از خارج می‌نمایند؟

5- چرا قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و مالیات بر ارزش افزوده، در راستای منافع شرکت‌های چند ملیتی تنظیم شده است؟

6- چرا پس از شکل‌گیری مرکز نظارت بر صنعت دخانیات، بخش کشاورزی آن کاملا رها شده و وزارت جهاد کشاورزی و مرکز نظارت بر صنعت دخانیات، هیچ گونه سیاست مشخصی نسبت به چگونگی تعامل با کشاورزان و برنامه‌های متناسب با آن را ندارند؟

7- چرا سیاستگذاریها و قوانین صنعت دخانیات کشور که می بایست در راستای کاهش مصرف سیگار و مبارزه با قاچاق دخانیات پیش میرفت، امروز نه تنها این دو مساله کاهش پیدا نکرده بلکه موجب حضور و توسعه فعالیت شرکتهای چندملیتی شده و در عمل به اشتغال و عرصه کشاورزی داخلی آسیب و منافع کمپانی های چندملیتی و کشاورزان خارجی تامین شده است؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین