کد خبر: ۳۱۳۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
یک روانشناس گفت: دو گروه سالمندان و کودکان و نوجوانان بیشترین ضرر روحی را متحمل شده‌اند.
ناطقان: مریم کاووسی، با اشاره به این‌که عوارض بیماری کرونا در دو بخش جسمی و روانی در فرد نمود پیدا می‌کند، اظهار کرد: یکی نوع خفیف عوارضی مانند مشکلات تنفسی و از دست دادن بویایی و... و دیگری عوارض شدیدتری که ممکن است فرد تا مدت‌ها در بیمارستان بستری باشد و شرایط دردناک و سختی را متحمل شود.

وی افزود: تجربه دردناک ابتلا به کرونا علاوه‌بر بیمار، برای خانواده آن‌ها نیز سخت و دردناک است، زیرا استرس شدیدی را متحمل می‌شوند تا بیمارشان بهبودی پیدا کند و هر لحظه نگران اتفاقات بد هستند.

کاووسی گفت: در مورد هر بیماری وقتی شرایط بیمار به حدی وخیم است که منجر به بستری بیمار در آی سی یو می‌شود، به دلیل خاص بودن محیط که کاملاً بسته و بدون محرک‌های محیطی است و فرد هیچ ارتباط حسی با بیرون ندارد، منجر به بروز مشکلات روانشناختی مانند افسردگی، بی‌قراری و کاهش سطح هوشیاری و حافظه و ... می‌شود.

این روانشناس بیان کرد: بیماری کووید به خودی خود می‌تواند اثراتی روی مغز بیمار داشته و بیمار حتی تا مدت‌ها پس از بهبودی احساس بی‌قراری و اختلال در تمرکز و توجه را داشته باشد.

وی افزود: برخی از این بیماران نیز دچار اختلال استرس حاد می‌شوند، زیرا تا مدت‌ها، خاطرات بستری و شدت بیماری و بدحالی‌ها در ذهنشان مرور می‌شود و حتی خواب روزهای بیماری را می‌بینند.

کاووسی بیان کرد: نوعی اضطراب فراگیر و عمومی نیز در جامعه وجود دارد که به دلیل نگرانی و ترس از ابتلا به بیماری بوده و ممکن است باعث بروز حالات وسواسی در فرد شود، به گونه‌ای که شخص، به طور افراطی، شروع به ضدعفونی کردن و شستن دست‌ها و محیط می‌کند.

این روانشناس ادامه داد: در حال حاضر با سیل گسترده اخبار و اطلاعات بی‌پایه و اساس، در فضای مجازی در مورد کرونا مواجه هستیم که این خبرها می‌تواند تأثیرات مخربی روی روان افراد داشته باشد.

وی عنوان کرد: این نوع خبرها به دو شکل منتشر می‌شوند، گروه اول، در مورد رعایت پروتکل‌ها و واقعیت‌های ویروس، افراط و زیاده روی می‌شود و اضطراب عمومی را افزایش می‌دهد و گروه دوم به عادی انگاری و تلاش برای بی‌خطر نشان دادن این بیماری و مخالفت با استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پرداخته می‌شود که هردوی این گروه‌ها می‌توانند تأثیرات منفی در جامعه و بر  روان افراد بگذراند.

کاووسی بیان کرد: افرادی که به واسطه کرونا، عزیزی را از دست داده‌اند، یکی‌از گروه‌های آسیب‌پذیر از نظر روانی هستند، زیرا فرصت و شرایط و امکانات عزاداری و تخلیه احساسی را ندارند.

این روانشناس با اشاره به این‌که دو گروه سنی هستند که در ایام کرونا بیشترین آسیب را متضرر می‌شوند، تصریح کرد: یکی کودکان و نوجوانان و دیگری سالمندان، کودکان و نوجوانان، به دلیل عدم آگاهی کافی و شناخت مناسب از ویروس و شرایط، در فشار روانی قرار می‌گیرند زیرا برایشان سخت است که تفریحاتشان را محدود کنند و در قرنطینه بمانند، همچنین مجازی شدن مدارس و دوری از همکلاسی‌ها و دوست‌ها به شدت در روحیه آن‌ها اثر می‌گذارد.

وی افزود: تحقیقات ثابت کرده که قرنطینه و در خانه ماندن، باعث افزایش خشونت‌های خانگی بین زن و شوهر و حتی فرزندان با پدر و مادرهایشان می‌شود و باید به منظور ایجاد پویایی هرچه بیشتر و جلوگیری از بروز اثرات روانی، با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ارتباطشان با دوستانشان را حفظ کنند، تا بعد از پایان اپیدمی دچار مشکلات روانشناختی‌ نشوند.

کاووسی عنوان کرد: سالمندان، چون از نظر جسمی ضعیف هستند بیشتر در معرض مشکلات روانی در روزهای کرونایی قرار دارند، به طور مثال یک فرد سالمند برای دکتر رفتن و انجام یک معاینه ساده، باید همراه فرزندانش باشد و به تنهایی نمی‌تواند همه کارهایش را انجام دهد.

این روانشناس بیان کرد: این افراد بعضاً مشکل در شنوایی یا بینایی، دچار محدودیت ارتباط هستند و خانه‌نشینی در قرنطینه، می‌تواند تحمل شرایط را برایشان خیلی سخت کند و به دلیل ناآگاهی از کار با فضای مجازی و دستگاه‌های ارتباطی هوشمند نیز قرنطینه تأثیر منفی بیشتری روی سالمندان دارد.

وی افزود: فرزندان این سالمندان موظفند که در حد توانایی سالمندانشان، به آن‌ها کار با وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی را بیاموزند و با رعایت ۱۰۰ درصدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی مراقب آن‌ها باشند و تنهایشان نگذارند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: روان ، سالمندان ، کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین