کد خبر: ۳۱۳۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
باشگاه استقلال در نامه‌ای به صداوسیما، درخواست کرده بود که جشن قهرمانی این تیم پخش نشود.
ناطقان: ماجرای حق پخش تلویزیونی فوتبال، و رعایت حق و حقوق باشگاه‌ها، در سال‌های اخیر یکی‌ از مهم‌ترین مشکلات فوتبال بوده که هیچ‌گاه باشگاه‌های فوتبال و صداوسیما، به توافق نرسیده‌اند تا مهم‌ترین منبع درآمد باشگاه‌های فوتبال، از آن‌ها سلب شود.

در سال‌های گذشته باشگاه‌ها گاهی اقدام به مقابله با صدا و سیما می‌کردند و در بعضی بازی‌ها، با ممانعت از ورود دوربین‌های صداوسیما به ورزشگاه، حق خود را طلب می‌کردند اما نقطه پایان همه این اعتراض‌ها، به نفع صداوسیما ختم می‌شد و نهایتا آن‌ها به کار خود ادامه دادند.

در ابتدای فصل جاری هم‌ دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با ارسال نامه‌ای به تهیه‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی و مدیران واحد مرکزی خبر و شبکه خبر سیما خواهان رعایت حقوق دو باشگاه برای باز پخش بخش‌هایی از مسابقات و همچنین مصاحبه مربیان و بازیکنان دو تیم در این برنامه‌ها شدند.

این نامه که به امضای مصطفی آجورلو و رضا درویش، مدیر عامل دو باشگاه رسیده بود به این مسئله اشاره کرده بود که برنامه‌های مورد اشاره در صورت تمایل برای پخش موارد مورد اشاره، مذاکره کنند و در صورت عدم توافق، از حضور عوامل برنامه‌ها در ورزشگاه ممانعت خواهد شد و اقدام قانونی نیز صورت می‌گیرد.

با این‌ وجود، مانند همیشه سمبه صداوسیما پر زورتر بود و بدون پرداخت حق و حقوق باشگاه‌ها، این موارد ادامه داشت.

حالا در حالی که قرار است در هفته پایانی لیگ‌برتر، جشن قهرمانی استقلال برگزار شود، مدیرعامل استقلال با ارسال نامه‌ای به صداوسیما، خواهان نمایش بازی در ۹۰دقیقه شده و درخواست کرده‌ که پس از آن، پخض زنده متوقف شده م جشن قهرمانی از برنامه باشگاه پخش شود

در مقابل اما صداوسیما به این موضوع توجهی نکرده و با تهیه ویژه برنامه برای پخش‌ جشن قهرمانی استقلال، درخواست آن ها را زیرپا گذاشته است.


در همین راستا، رسول باختر، وکیل ورزشی در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: طبق آیین‌نامه برگزاری، باشگاه استقلال موظف است که اقدامات لازم برای ضبط و تصویربرداری تلویزیونی را انجام دهد.

او ادامه داد: نکته جالب توجه این است که باید دید حق پخش، چگونه تعریف شده است؛ در واقع اینطور که هرگونه حق بهره‌برداری و استفاده از مسابقات، به منظور تولید، ضبط و پخش‌ سیگنال زنده تلویزیونی، اینترنتی و... که توضیحات مفصلی در ماده ۲ آیین برگزاری دارد دارد. اما سوال اصلی اینجاست که جشن قهرمانی هم شامل این ماده‌ است؟

باختر افزود: در همان ماده، مسابقه را شامل یک بازی ۹۰دقیقه‌ای تعریف می‌کند که طبق آیین‌نامه، در ۹۰دقیقه اجازه این پخش را دارند و بعد از آن، یعنی در واقع درباره برگزاری جشن، این الزام را ندارند.

این حقوقدان ورزشی، در پاسخ به این سوال که آیا کار صداوسیما خلاف آیین‌نامه است، گفت: این آیین‌نامه بین سازمان لیگ و باشگاه است، که باشگاه استقلال هم ملزم به تبعیت از این موضوع است. اگر دقت کنید، در نامه این باشگاه هم قید شده که بعد از پایان ۹۰دقیقه، مراسم جشن قهرمانی را پخش نکنند.

او درباره شرایط پیگیری حقوقی استقلال گفت: استقلال کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد، اما تعهدی مبنی بر اینکه اجازه دهد فیلمبرداری صورت بگیرد، نیست. یعنی بعد از پایان بازی، می‌تواند قبل از برگزاری جشن به دوربین‌های صداوسیما بگوید که اجازه ندارند جشن را پخش کنند و باشگاه چنین اجازه‌ای نمی‌دهد که باید دید این ممانعت از پخش، صورت می‌گیرد یا نه.

باختر در پایان گفت: در صورت پیگیری، باید دید استقلال می‌خواهد از چه بخشی شکایت کند؟ اگر از سازمان لیگ شکایت کند، که سازمان لیگ می‌گوید صداوسیما به حرف ما گوش نداده، و اگر هم قراردادی بین سازمان لیگ و صداوسیما باشد، باید بر اساس آن، استقلال علیه سازمان لیگ طرح دعوی کند و اگر قراردادی نباشد که هیچ کاری نمی‌توان کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین