کد خبر: ۳۱۳۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۵
فوق تخصص روماتولوژی کودکان گفت:آفت‌ها ممکن است به دلیل کمبود ویتامین، روی، آهن، رژیم غذایی نامناسب، گازگرفتگی و ضربات ایجاد شود.
ناطقان: رضا شیاری،فوق تخصص روماتولوژی کودکان در برنامه «طبیب» در خصوص طیف‌های تب در افراد توضیح داد: تب می‌تواند به صورت حاد و مثل یک سرماخوردگی ساده باشد، می‌تواند مرتب قطع و وصل شود و یا مزمن و طول کشیده باشد و فرد یک هفته تب بکند و همچنین می‌تواند دوره‌ای باشد که به عنوان یک نشانه از بیماری‌های روماتیسمی برای ما ارزشمند است. تبی که در عرض شش ماه حداقل سه بار تکرار شود تب دوره‌ای است و اگر همراه با این تب ویروس، باکتری یا بدخیمی برای تشخیص وجود نداشته باشد ما به روماتیسم شک می‌کنیم.

وی ادامه داد: در افرادی که زمینه دارند درجه حرارت‌های بالا ریسک ایجاد تشنج را هم بالا می‌برد، در واقع ضمن اینکه یک نشانه است که ما را متوجه بیماری می‌کند ما باید آن را به درجه معقولی برسانیم که برای بدن خطرناک نباشد؛ به همین دلیل با هر تبی باید به دنبال علت آن هم باشیم.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه تب‌های دوره‌ای که علت ویروسی یا باکتریایی ندارند، در ردیف بیماری‌های خودالتهابی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: در این میان بیماری‌های موروثی داریم مثل تب مدیترانه‌ای که شایع‌ترین تب ارثی دوره‌ای در کودکان است و تب‌های غیرارثی دوره‌ای داریم مثل تب مارشال که از جمله نشانه‌های آن آفت‌های دهانی است که همراه با تب ایجاد می‌شود، دل درد، بزرگی غدد لنفاوی و لوزه‌ها نیز می‌تواند از جمله نشانه‌های آن باشد و درمان آن با تک دز کورتون است.

شیاری در خصوص تب مدیترانه‌ای نیز عنوان کرد: در ایران شایع‌ترین تب دوره‌ای ارثی تب مدیرانه‌ای است که در نژادها و یا قسمت‌هایی که نژاد آذری و ارامنه هستند و در جنوب کشور که از نژاد عرب هستند بیشتر دیده شده و بیشتر بسته به ژنتیک است، اهمیت شناخت آن یکی به دلیل شیوع بالای آن است و دیگر اینکه اگر این بیماری تشخیص داده نشود موجب نارسایی کلیه می‌شود و اما اگر درمان شود نگرانی ندارد، نشانه تب مدیترانه‌ای فقط می‌تواند تب باشد.

این فوق تخصص روماتولوژی کودکان یادآور شد: این بیماری به دلیل یک جهش ژنتیکی است اما ما ژن‌درمانی نکرده و به صورت علامتی بیمار را درمان می‌کنیم، امروزه معتقدند برخی از جهش‌های این بیماری بد نیستند و اگر بیماری از جهش‌های خوب باشد، بعد از پنج سال پیگیری و استفاده از دارو درمان شده و اگر جواب آزمایشات مثبت باشد می‌توان دارو را قطع کرد.

وی اضافه کرد: تشخیص این بیماری نیز بالینی است، نه آزمایشگاهی؛ یعنی این بیماری علاوه بر تب هر بیماری طول کشنده‌ای را شامل می‌شود، مثل سردردها، پا دردها، آفت‌ها یا دل‌دردهای طولانی که همراه با تب باشند.    

شیاری همچنین آفت‌های دهانی اطفال را نیز به چند دسته تقسیم کرد و گفت: در آفت یک حاشیه خیلی قرمز و داخل آن یک زخم سفید می‌بینیم، در بچه‌ها آفت‌ها را به سه دسته تقسیم می‌کنیم، آفت‌های خفیف، شدید و هرپتی فرم.

این فوق تخصص روماتولوژی بیان داشت: البته 80 تا 85 درصد آنها خفیف است، آفت‌های شدید بیشتر از یک سانت هستند و تا بیشتر از یک ماه درمان آنها طول می‌کشد، آفت‌ها هپتی فورم هم شبیه تبخال هستند سایز آنها کوچک بوده و چند دانه کنار هم می‌زند و دوره درمان آنها هم کم است.

وی گفت: آفت‌ها ممکن است به دلیل کمبود ویتامین، روی، آهن، رژیم غذایی نامناسب و گازگرفتگی و ضربات ایجاد شود، اما علل جدی هم دارند مثل بیماری‌های خودالتهابی مثل مشکل کرون روده. البته تب مارشال هم می‌تواند با آفت همراه باشد؛ پس اگر کودکی به کرات دچار آفت می‌شود حتما باید به یک روماتولوژیست اطفال مراجعه کرد؛ضمن اینکه در بزرگسالان نیز باید علت آفت‌های مکرر مورد بررسی قرار بگیرد.    

این پزشک متخصص ابراز کرد: برای پاشویه اطفال به هیچ وجه از الکل یا آب نمک و آب یخ استفاده نکرده و از آب خالصی استفاده کنند که تنها چهار درجه کمتر از دمای بدن باشد.
منبع: فارس
برچسب ها: آفت ، دهان ، کودکان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین