کد خبر: ۳۱۳۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که تلاش‌ها برای تعیین تاریخ سفر آتی ولی‌عهد عربستان به ترکیه در دست انجام هستند.
ناطقان: به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه پس از حضور در یک همایش فرهنگی در آنکارا در جمع خبرنگاران گفت: تلاش‌ها برای تعیین تاریخ سفر آتی محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان به ترکیه در دست انجام هستند.

کالین اظهار کرد: قرار بود ولیعهد عربستان ۲۵ مه به ترکیه بیاید اما این سفر به دلیل بیماری پدرش ملک سلمان بن عبد العزیز به تاخیر افتاد.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در ادامه گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که این سفر ظرف چند روز آینده در ژوئن انجام شود و همکاران ذی‌ربط ما درباره تعیین تاریخ این سفر در تلاش هستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اواخر آوریل گذشته سفر رسمی و دو روزه‌ای به عربستان داشت.

کالین در ادامه به تلاش‌هایی که برای ایجاد گذرگاهی امن جهت صادرات محصولات کشاورزی اوکراین از طریق دریا اشاره کرد و گفت: اردوغان دوشنبه در دو تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش این موضوع را به صورت تفصیلی بررسی کرده و آمادگی آنکارا برای ایفای نقشی جهت تسهیل مذاکرات در این خصوص را به همتایان روس و اوکراینی خود اعلام کرد.

او افزود: پوتین و زلنسکی نیز از این مساله استقبال کرده و موافقت کردند که مذاکرات از طریق ترکیه انجام شود.

این مسوؤل دفتر ریاست جمهوری ترکیه در ادامه گفت: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هشتم ژوئن به ترکیه سفر خواهد کرد و این موضوع بررسی خواهد شد و جزئیات بیشتری در این خصوص مطرح خواهند شد.

همچنین کالین اعلام کرد: موضوعات فنی نیز وجود دارند که باید درباره آنها مذاکره شده و تصمیماتی در خصوص آنها گرفته شود.

این مسؤول ترکیه‌ای پیش‌بینی کرد که این موضوعات طی یک یا دو هفته در نشست‌هایی که در ترکیه برگزار خواهند شد، حل‌وفصل می‌شوند، به این ترتیب ترکیه وظیفه مهمی را در زمینه جلوگیری از بروز بحران غذایی در جهان بر عهده می‌گیرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا طرف اوکراینی نیز سفری خواهد داشت یا نه، گفت: در حال حاضر هیچ سفر برنامه‌ریزی‌شده‌ای وجود ندارد اما درهای ما همیشه به روی دوستان اوکراینی‌مان باز هستند.

کالین با اشاره به مذاکرات اخیر با دو هیات سوئدی و فنلاندی در آنکارا درباره درخواست این دو کشور برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، گفت: بدون انجام اقداماتی که نگرانی‌های ترکیه درباره تروریسم را برطرف کنند، امکان تحقق هیچ پیشرفتی در این زمینه وجود ندارد.

اردوغان اخیرا اعلام کرد که "موضعگیری سوئد و فنلاند درمورد توجه به نگرانی‌ها و حساسیت‌های امنیتی کشورهایی می‌خواهند با آنها متحد شوند، میزان تمایل ترکیه به رویکرد این دو کشور به عنوان هم‌پیمان را تعیین خواهد کرد".
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین