کد خبر: ۳۱۳۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
چین تلاش‌های ژاپن برای اشاعه ادعاهایش درباره آب‌های پیرامون یک صخره در دریای فیلیپین را اقدامی در راستای "منافع خودخواهانه" توکیو توصیف کرد.
ناطقان: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت ژاپن برای ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی پیرامون صخره اوکینوتوری به بزرگی ۳۷۰ کیلومتر به سازمان ملل درخواست داده که بر این اساس به توکیو اجازه می‌دهد تا از منابع دریایی به گستردگی بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع استفاده کند.

توکیو همچنین درخواستی را به کمیسیون سازمان ملل در مورد محدودیت‌های فلات قاره ارائه کرده تا محدودیت‌های بیرونی فلات قاره را فراتر از خط پایه ۲۰۰ مایل دریایی گسترش دهد که در صورت تایید حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع به اداره آن اضافه خواهد شد.

صخره اوکینوتوری در ۱۷۴۰ کیلومتری جنوب توکیو است و چند کشور همسایه شامل چین و کره جنوبی هم می‌گویند این صخره متعلق به آنهاست و تاکید دارند، بر اساس کنوانسیون قانون دریای سازمان ملل این منطقه یک جزیره نیست و به همین دلیل، ژاپن نمی‌تواند آن را یک منطقه اقتصادی ویژه بداند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت: بر اساس کنوانسیون مذکور اوکینوتوری یک صخره است نه یک جزیره و نمی‌توان آن را یک منطقه ویژه اقتصادی یا فلات قاره دانست. ادعای ژاپن برای این منظور بر خلاف قانون بین‌الملل است.

وی افزود: اوکینوتوری یک منطقه مسطح دریایی کمتر از ۱۰ متر مربع بالای سطح آب آن هم در زمان جزر و مد است. ژاپن در حال نقض قوانین دریاهای آزاد و بستر بین‌المللی است و منافع کلی جامعه بین‌المللی را برای منافع خودخواهانه خود تضعیف می‌کند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین