کد خبر: ۳۱۳۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
به گفته مقامات ارشد آمریکایی، واشنگتن سامانه‌های موشک دوربرد و دیگر تسلیحاتی به ارزش مجموعا ۷۰۰ میلیون دلار را به اوکراین می‌فرستد، بسته‌ای کمکی که روسیه آن را افزایش‌دهنده خطر تقابل مستقیم واشنگتن و مسکو دانست.
ناطقان: به نقل از وب‌سایت روزنامه هیل، بسته کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اوکراین شامل سامانه‌ موشکی توپخانه‌ای با قابلیت تحرک بالا (هیمارس) و مهمات است تا به کی‌یف در حمله دقیق‌تر به اهداف از فاصله دور در داخل خاک اوکراین کمک کند.

این مقامات افزودند که سامانه‌های مذکور در مقابله با سامانه‌های روسیه کاربرد داشته و برای حمله به خاک روسیه استفاده نخواهند شد.

این خبر در پی پیام‌های ضد و نقیض کاخ سفید مبنی بر ارسال سامانه راکت‌انداز چندگانه منتشر شد، سامانه‌ای که می‌تواند راکت‌ها را تا فاصله ۳۰۰ کیلومتری پرتاب کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر به خبرنگاران گفته بود که آمریکا «سامانه‌های موشکی که روسیه را مورد حمله قرار دهد به اوکراین نمی‌فرستد».

اما او در روز سه‌شنبه در مقاله‌ای که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، نوشت: سریعا اقدام کرده‌ایم تا اوکراین را به میزان چشمگیری از تسلیحات و مهمات مجهز کنیم تا بتواند در میدان نبرد جنگیده و در مذاکرات هم در قدرتمندترین موضع ممکن باشد.

سامانه هیمارس یک سامانه چرخ‌دار است که می‌تواند چندین عدد از یک نوع راکت را پرتاب کند. یک مقام آمریکایی گفت که واشنگتن این تصمیم را پس از آن گرفته است کی‌یف متعهد شده تا از این سامانه‌ها برای حمله به خاک روسیه استفاده نکند.

به گفته مقامات، علاوه بر هیمارس، این بسته کمکی همچنین شامل رادارهای نظارت هوایی، موشک‌های ضدتانک جاولین و سلاح‌های ضد زره است. این بسته همچنین شامل مهمات توپخانه، هلی‌کوپتر، خودروهای تاکتیکی و قطعات یدکی برای تعمیر سامانه‌هایی است که از قبل در اختیار اوکراین قرار گرفته‌اند.

این نخستین بسته کمکی از بودجه اضافه ۴۰ میلیارد دلاری آمریکا برای کمک به اوکراین است که کنگره در اوایل ماه میلادی جاری آن را تصویب کرد. آمریکا از آغاز به کار بایدن تاکنون پنج میلیارد دلار کمک نظامی به کی‌یف داده است که یک پنجم آن پیش از آغاز حمله روسیه به این کشور در اختیار اوکراین قرار گرفته بود.
واکنش روسیه
«هر نوع تامین تسلیحاتی خطر تقابل مستقیم آمریکا و روسیه را افزایش می‌دهد»

سرگئی ریابکوف، معاون وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این خبر گفت، این کار خطر تقابل مستقیم آمریکا و روسیه را افزایش می‌دهد.

ریابکوف ادعای لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل را رد کرد که گفته بود واشنگتن نمی‌خواهد طرف مناقشه باشد و با سلاح‌های آمریکایی به خاک روسیه حمله نخواهد شد. این دیپلمات روس گفت: هر نوع تامین تسلیحاتی که در جریان است و تشدید می‌شود، خطر چنین تحولی (تقابل مستقیم آمریکا و روسیه) را افزایش می‌دهد.

او گفت: واشنگتن به آنچه ما بارها به عنوان تلاش برای ایجاد جنگ تا کشته شدن آخرین اوکراینی توصیف کردیم، ادامه می‌دهد، که این نشان‌دهنده هدف آن‌ها -آنطور که خودشان می‌گویند- برای وارد آوردن شکست استراتژیک به روسیه است. این بی‌سابقه و خطرناک است.

معاون وزارت خارجه روسیه در انتها گفت، کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین تغییر بنیادینی در شرایط ایجاد نمی‌کند، ‌بلکه تنها خطر (تقابل مستقیم) را افزایش می‌دهد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین