کد خبر: ۳۱۳۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازرمان دامپزشکی از شناسایی ۱۳ فرد مبتلا به بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در کشور خبر داد و گفت: یک نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده است.
ناطقان: سید محمد آقامیری روز پنجشنبه در حاشیه آیین آغاز رزمایش مشترک گروه‌های جهادی تخصصی دامپزشکی کشور در استقبال از کنگره ملی ۱۰هزار شهید جامعه عشایری با عنوان قرارگاه محرومیت‌زدایی در استان چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، انسان مبتلا خواهد شد.

وی افزود: این بیماری با رعایت اصول بهداشتی از جمله حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام‌ها و ضدعفونی مکان‌های محل نگهداری دام، جلوگیری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام و خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن با ترشحات و خون دام آلوده و جلوگیری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز، قابل کنترل و پیشگیری است و باید گوشت مورد نیاز را از محل‌های مطمئن و زیر نظر دامپزشکی خریداری کرد و گوشت تازه دام را به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری و از مصرف خام گوشت به خصوص جگر خودداری شود.

آقامیری یادآور شد: تب کریمه کنگو در فصل بهار و تابستان اوج می‌گیرد و میزبان واسط این بیماری "کنه" است و با رعایت اصول پیشگیری از جمله رعایت اصولی بهداشت و رعایت توصیه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی قابل کنترل است.

صادرات مرغ و تخم مرغ از کشور آزاد شد

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان دامپزشکی همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح مردمی‌سازی و هدفمندکردن یارانه ها در کشور گفت: با اجرایی شدن این طرح صادرات مرغ و تخم مرغ از کشور آزاد شد.

آقامیری یادآور شد: هم‌اکنون کمبودی در خصوص تامین مواد گوشتی از جمله مرغ و گوشت قرمز در کشور وجود ندارد و میزان تولیدات مرغ و گوشت قرمز مازاد بر نیاز کشور است و جوجه‌ریزی به میزان کافی در سطح کشور انجام شده و نظارت و کنترل بازار و واحدهای دامداری و طیور تحت افزایش پیدا کرده است.

آقامیری به افزایش و تشدید نظارت بر بازار و واحدهای تولیدی در سطح کشور از سوی جهادکشاورزی و دامپزشکی خبر داد و گفت: نظارت‌های مستمر از مراکز تولید و عرصه فراورده‌های دامی در سطح کشور در دستور کار قراردارد.

وی افزود: آزاد شدن صادرات تخم‌مرغ و مرغ از برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی پس از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌هاست.

به گفته وی، قبل از اجرای این طرح، به دلیل اینکه نهاده‌های دامی به صورت یارانه‌ای در اختیار واحدهای مرغداری‌ها قرار داشت و اجازه صادرات و خروج مرغ و تخم‌مرغ به دلیل استفاده از یارانه دولتی و نهاده با ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومان وجود نداشت که با  اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها صادرات مرغ و تخم‌مرغ آزاد و عوارض صادراتی نیز برداشته شد.

رییس سازمان دامپزشکی گفت: حذف ارز ترجیحی مهمترین دستاورد دولت در راستای توزیع ثروت عادلانه بین اقشار مختلف جامعه و افزایش تولید است.

به گزارش ایرنا، بیماری تب کریمه کنگو(CCHF)، اولین بار در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور تایید و شناسایی شد. از جمله روش‌های انتقال ویروس CCHF را می‌توان به گزش انسان توسط کنه آلوده، تماس انسان با ترشحات و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو برشمرد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: تب کریمه ، شناسایی ، فوت
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین