کد خبر: ۳۱۳۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد، خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ بیشترین رشد گردشگری را ثبت کرده است و ایران جزو مقاصدی بوده که سریع‌ترین میزان رشد را داشته‌ است.
ناطقان: یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین راه‌آهن‌های جهان راه‌آهن سراسری ایران است. طول این مسیر ریلی حدود ۱۳۹۳ کیلومتر است. این راه‌آهن تاریخی از شمال کشور و سواحل زیبای دریای خزر شروع می‌شود و در دشت‌های خوش‌آب‌وهوای خلیج فارس خاتمه می‌یابد. در این بخش از مجله دلتا قصد داریم شما را با دیدنی ترین راه آهن جهان آشنا کنیم.
دیدنی ترین راه آهن جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو

این مسیر ریلی شگفت‌انگیز از ۴ اقلیم آب‌وهوایی مختلف می‌گذرد:

    رشته‌کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده
    دره‌های عمیق
    بیابان‌ها و شوره‌زارها
    جنگل‌های تاریخی و دشت‌های پهناور

در سال ۲۰۲۱ میلادی، این شاهکار بی‌نظیر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. ساخت این راه‌آهن زیبا که از ۱۷۴ پل بزرگ، ۱۸۶ پل کوچک و ۲۲۴ تونل می‌گذرد، از سال ۱۳۰۶ تا سال ۱۳۱۷ هجری شمسی طول کشید. برای ساخت این یادگار تاریخی از بیش از ۷۰هزار کارگر، نقشه‌برداری‌های گسترده و عکس‌برداری هوایی استفاده شد.
راه آهن جهان
مسیرهای دیدنی راه آهن ایران

این راه‌آهن کم‌نظیر طبیعت زیبا در شهرهای کویری مانند قم را به خانه‌های عشایری در رشته‌کوه‌های زاگرس پیوند می‌زند. زمانی که با قطار از تهران به‌سمت جنوب حرکت می‌کنید، نه‌تنها در عرض چند ساعت حس می‌کنید فصل‌ها تغییر کرده‌اند، بلکه این‌طور به‌نظرتان خواهید رسید که از کشوری به کشور دیگر سفر کرده‌اید. دلیلش هم تنوع فرهنگی شمال و جنوب ایران است. در گذر از این مناطق، خواهید دید که حتی گویش‌ها هم تغییر می‌کنند.
راه آهن ایران
گردشگری در خاورمیانه

پس از جنگ جهانی دوم، گردشگری در ایران رونق یافت. از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۶، ایران مقصد اصلی گردشگران در خاورمیانه و پربازدیدتر از کشورهایی مثل مصر بود. پس از انقلاب اسلامی و در پی جنگ ایران و عراق، حضور گردشگران در ایران کم‌رنگ‌تر شد.

راه‌آهن سراسری ایران از کنار ده‌ها پارک ملی و پناهگاه حیات وحش می‌گذرد، از جمله:

    جنگل‌های هیرکانی که در میراث جهانی یونسکو ثبت‌ شده است.
    قله دماوند، بلندترین قله ایران که کوه‌نوردان از سراسر جهان برای دیدنش می‌آیند.
    سازه‌های آبی شوشتر که در خوزستان واقع شده‌اند.

دیدنی ترین راه آهن دنیا
سخن پایانی

راه‌آهن سراسری ایران یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی کشورمان است. این مسیر ریلی یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین راه‌آهن‌های دنیاست. تا‌به‌‌حال به این مسیر ریلی توجه کرده بودید؟ با مطالعه سرگذشت این راه‌آهن می‌توانید یک‌ بار دیگر تاریخ ایران را مرور کنید.

اگر به دیدنی‌های پایتخت علاقه دارید خیابان‌گردی در تهران را از دست ندهید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین