کد خبر: ۳۱۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲
یکی از شروطی که میتوان در ضمن عقد نکاح، شرط و توافق نمود، شرط تنصیف دارایی زوج (نصف شدن اموال) در ازدواج می باشد که تحت شرایط خاصی که در قانون مشخص شده است به زن تعلق می گیرد و بموجب آن اگر طلاق به درخواست مرد باشد و تقاضای طلاق بدلیل سوء رفتار زن یا عدم تمکین او نباشد، مرد موظف است که نصف دارایی موجود خود را که در دوران زندگی مشترک بدست آورده است، به زن انتقال دهد.
ناطقان: نصف اموال یعنی از یک درصد تا پنجاه درصد و تشخیص این که چه مقدار از اموال باید به زوجه انتقال یابد با دادگاه می باشد و الزامی به تعلق پنجاه درصد اموال نیست.

شرط تنصیف دارایی، شرطی صحیح است و نکته مهم این است که اموال به ارث رسیده مرد، مشمول شرط تنصیف دارایی نمی شود.

مطلب مرتبط: نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت
شرایط مربوط به تعلق تنصیف دارایی زوج به زوجه

١) یکی از شروط تعلق نصف دارایی زوج به زوجه این است که طلاق واقع شود و بدون وقوع طلاق، این امر قابل اجرا نیست. نکته مهم این است که امکان الزام شوهر برای اجرا نمودن این شرط قبل از درخواست طلاق ناشی از درخواست او وجود ندارد.

٢) دلیل دادخواست طلاق، ناشی از تخلف زن نسبت به انجام وظایف زناشویی یا سوء رفتار یا اخلاق او نباشد. اما اگر سوء رفتار و سوء اخلاق زن، علت درخواست طلاق از سوی مرد، باشد با اثبات این امر، شرط تعلق نصف اموال به زن از بین می رود.

٣) مرد باید خواهان دادخواست طلاق باشد تا شرط تنصیف دارایی محقق شود اما اگر زن خواهان طلاق باشد، این شرط وجود نخواهد داشت.

۴) دارایی مرد باید در دوران زندگی مشترک او با زوجه بدست آمده باشد. بنابراین اموالی که مرد قبل از ازدواج داشته است و هم چنین اموالی که در اثر ارث به مرد تعلق بافته است حتی اگر در دوران ازدواج به او ارث رسیده باشد، جزء اموال بدست آمده در دوران زندگی مشترک محسوب نمی شود.

۵) ملاک تعلق اموال تا نصف دارایی مرد یا معادل آن می باشد که تعیین آن به نظر دادگاه بستگی دارد.

۶) دارایی مرد باید در زمان طلاق وجود داشته باشد. بنابراین اگر اموال مرد از بین رفته باشد (مفقود شده باشد یا تلف شده باشد) این شرط اجرا نمی شود.

نکته: اگر زوج قبل از ثبت دادخواست اموال خود را منتقل کرده باشد شامل این شرط نمی گردد.

٧) اگر مرد برای پرداخت مهریه همسر خود که می خواهد او را طلاق دهد، مدیون باشد، پرداخت مهریه مقدم بر شرط تنصیف دارایی می باشد.

مطلب مرتبط: نحوه توقیف اموال در مهریه چگونه است؟

در عقدنامه ازدواج ضمن عقد نکاح توصیه می گردد که زوجین در مورد شرط تنصیف اموال زوج، متن زیر را قید نمایند:

ضمن عقد نکاح، زوجه شرط نمود هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد (بنا به درخواست زوج باشد) و مطابق با نظر دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از انجام وظایف زناشویی یا سوء اخلاق و رفتاری وی نبوده، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با او بدست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل نماید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین