کد خبر: ۳۱۴۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۲
دانشمندان اولین "دکمه شکم" دایناسور فسیل شده را کشف کردند اما در نقاشی‌ دایناسورها، معمولاً جانورانی را نمی‌بینیم که ناف‌هایی شبیه انسان داشته باشند.
ناطقان: خزندگان اسکار معادل ناف دارند و دانشمندان به تازگی اولین نمونه فسیل شده شناخته شده از آن را کشف کرده اند. در افراد و سایر پستانداران، ناف زخمی است که در نقطه اتصال بند ناف به بدن جنین باقی می‌ماند.
اگرچه جنین‌های دایناسور به خودی خود به بند ناف متصل نبودند، آن‌ها مستقیماً از طریق شکاف شکمی به کیسه زرده تخم مرغ خود متصل بودند. آن شکاف یک اسکار ناف بلند و نازک ایجاد کرد که در طول زندگی روی ناحیه شکم آن‌ها باقی ماند.

یک تیم بین المللی از دیرینه شناسان با استفاده از یک تکنیک نسبتاً جدید به نام تصویربرداری فلورسانس تحریک شده با لیزر (LSF)، اکنون چنین زخمی را بر روی پوست فسیل شده ۱۳۰ میلیون ساله یک دایناسور به نام Psittacosaurus کشف کرده اند.این موجود گیاهخوار ۲ متری (۶.۶ فوت) در دوره کرتاسه در چین کنونی زندگی می‌کرد.

این نمونه خاص در سال ۲۰۰۲ کشف شد و از آن زمان در موزه سنکنبرگ آلمان به نمایش گذاشته شده است. با این حال، تا به حال، ناف آن مورد توجه قرار نگرفته بود.

دکتر مایکل پیتمن، نویسنده مشترک این مطالعه، از دانشگاه چینی هنگ کنگ، گفت: با استفاده از تصویربرداری LSF، ما مقیاس‌های مشخصی را شناسایی کردیم که یک اسکار بلند ناف را در نمونه Psittacosaurus احاطه کرده است، شبیه به برخی از مارمولک‌های زنده و تمساح ها. این نوع اسکار را ناف می‌نامیم که در انسان کوچکتر است. این نمونه اولین فسیل دایناسور است که ناف را حفظ کرده است که به دلیل وضعیت استثنایی حفظ آن است.

مقاله‌ای در مورد این تحقیق – که همچنین شامل دانشمندانی از دانشگاه استرالیا نیوانگلند، Unidad Ejecutora Lillo آرژانتینی در سان میگوئل د توکومان و بنیاد پیشرفت علمی مستقر در آریزونا بود – اخیراً در مجله BMC Biology منتشر شده است.
برچسب ها: دکمه ، شکم ، دایناسورها
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین