کد خبر: ۳۱۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۵
طبق تبصره ماده 336 از قانون مدنی اجرت المثل ایام زناشویی مقرر میدارد: « چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهدة وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت المثل تعلق می گیرد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرّع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم مینماید.»
ناطقان: مطالبه اجرت المثل ایام زناشویی با تقدیم دادخواست از جانب زوجه به دادگاه خانواده بعمل می آید. همچنین زمانی که پرونده ها به خواسته طلاق در دادگاه مطرح باشد؛ دادگاه ضمن رأی خود باید تکلیف اجرت المثل را تعیین نماید.
در خصوص اجرت المثل توجه به نکات ذیل ضروری است :

الزام به پرداخت اجرت المثل ویژه ی کارهایی است که قانونی و مشروع باشد.
قصد تبرع (برای رضای خدا کارکردن) باید اثبات شود؛ یعنی اگر زوج دلیلی بیاورد یا شواهد و قرائنی باشد که زوجه از ابتدا قصد دریافت اجرت المثل نداشته است، زوجه مستحق دریافت اجرت المثل ایام زناشویی نمیباشد.

دادگاهها بر مبنای رویه تعیین اجرت المثل به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع میشود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید ویدیو زیر را مشاهده کنید.
شرایط دریافت اجرت المثل

اجرت المثل نه تنها به زنانی که در کابین شوهر از ابتداء تا زمان طلاق یا توافق زوجین بر مبنای طول مدت زندگی با نظر کارشناس (یا توافق زوجین) محاسبه میشود بلکه طبق مواد 336 و 337 قانون مدنی به سایر موارد مالی نیز تعلق میگیرد. که با زبان ساده میتوان گفت اجرت المثل وجهی است که بابت کارهائیکه به عهده زن نبوده و با درخواست شوهر (زوج) انجام شده است اطلاق میگردد.
نحوه ی محاسبه ی اجرت المثل

معمولاً اجرت المثل در زمانی به زوجه تعلق میگیرد که طلاق جاری شود زیرا در رسیدگی هایی که توسط دادگاهها بعمل آمده است بعضاً تحت این عنوان اگر اجرت المثل زوجه در حین ادامه زندگی محاسبه و از زوج وصول شود. ممکن است تحولاتی در وضعیت زندگی و اموال زوج حاصل شود که این قضیه میتواند در روند دریافت اجرت المثل مؤثر باشد.
 شرایط پرداخت اجرت المثل ایام زناشویی

محاسبه اجرت المثل بر مبنای سنوات زندگی زناشوئی است و نحوه محاسبه آن اگر توافقی بین زوجین نباشد. توسط کارشناس با بررسی اموال منقول و غیرمنقول زوج تعیین میشود و معمولاً عرف جاری حداقل از مبلغ هشتصد هزار تومان شروع میشود تا اکتساب میزان ثروت زوج و گاه بصورت عدم ملائت زوج دادگاه مخیرات ترتیب دیگری اتخاذ کند.
اجرت المثل
اجرت المثل
اجرت المثل ایام زناشویی بعد از فوت شوهر

اگر چه طبق مواد 336 و 337 قانون مدنی اجرت المثل تعریف و قابلیت وصول دارد و صراحت ماده 198 قانون آئین دادرسی مدنی میگوید. هرگاه دین یا حقی به عهده کسی ثابت شد اصل بر بقای آن است لذا منوط به ماترک و تعداد ورثه دارد که فرضاً اگر مهریه و اجرت المثل یکجا مطالبه شود و از ماترک حتی برای افراد صغیر چیزی باقی نماند قانونگذار اختیارات لازم را برای اتخاذ تصمیم در اینگونه موارد به قاضی تفویض نموده است.
دادخواست اجرت المثل ایام زناشویی

دادخواست اجرت المثل ایام زناشویی اگر چه هرگونه دادخواستی با فرمهای از پیش تنظیم شده که بوسیله قوه قضائیه در دسترس عموم قرار گرفته است مراجع به دعاوی حقوقی از جمله اجرت المثل بمثابه سایر دادخواستها میباشد لذا تا سقف 20 میلیون تومان از طریق شورای حل اختلاف و سپس بعد از 20 میلیون تومان به بالا از طریق دادگاههای عمومی (حقوقی) خانواده قابل رسیدگی میباشد.
اجرت المثل ایام زناشویی قبل از طلاق

اجرت المثل ایام زناشویی قبل از طلاق هم بطوریکه در گذشته تعریف شد مگر با توافق زوجین انجام شود. لکن معمولاً بنا به توضیح واضحاتی که در  قبل داده شد. هنگام جدا شدن محاسبه میشود. مگر دادگاه به حکم ضرورت تشخیص دیگری بدهد که قانونگذار میگوید قضات برای رسیدن به علم و یقین و صدور هرگونه حکم و احقاق حق از هیچ راهکاری قانونی منع و محدود نشده اند.
نحله چیست؟

نحله عبارتست از مهریه، صداق، فریضیه و اجراء که در کلمات مزبور مهریه مشخص است و صداق اگرچه میزان مهریه را تعیین میکند لکن ممکن است مثلاً زیارت ها، هدایا و موارد دیگر را شامل شود که بخش آخر راجع به ایفای تعهدات و اجرای مواردی است که در هنگام ازدواج مورد توافق واقع شده است.
چه زمانی نحله به جای اجرت المثل پرداخت می شود؟

اگرچه تهاتر در قانون راجع به اموال مشابه معمولاً انجام پذیر است لکن گاه ممکن است بین زوجین توافق های دیگری انجام شود که البته مفاد 10 قانون مدنی میگوید قراردادهای خصوصی که بین اشخاص منعقد میشود چنانچه خلاف قانون نباشد نافذ است.
نحله چگونه تعیین می شود؟

چگونگی تعیین نحله مقدمتاً در هنگام وقوع عقد و ازدواج و یا برحسب شرایط خاص میتواند متعاقباً جزو تعهدات زوج در مقابل زوجه باشد که مشمول صداق و مهریه و فریضه و اجراء هم خواهد شد.
مطالبه اجرت المثل ایام زناشویی توسط وکیل

مطالبه اجرت المثل ایام زناشویی توسط وکیل با تنظیم دادخواست و تعیین سنوات زندگی بوده اما گاه اتفاق می افتد که سالیان متمادی یا چند سال زوجه مبادرت به ترک زندگی نموده و بدون اینکه کوچکترین زحمت یا آورده مالی یا انجام امورات زوج را تقبل نموده باشد می بایست به حسب تشخیص قانون از استحقاق دریافت آن سنوات خالی از حضور برخوردار نخواهد شد.
اجرت المثل در نکاح موقت

 اجرت المثل ایام زناشویی نکاح موقت بین زن و مرد مستلزم بر توافقات اولیه برای اینگونه موارد بوده و حتی در صورت تولد فرزند باید تعهد حضانت بعدی مشخص شود و مخارج و نحوی ملاقات و غیره نیز در زمره توافقات بین نکاح کنندگان است.
نحوه ی اقامه دعوی اجرت المثل

اقامه دعوی اجرت المثل ایام زناشویی  به میزان 3 تا 5/3 درصد ابطال تمبر است که بعنوان هزینه دادرسی میباشد و اگر تا 20 میلیون تومان باشد توسط شورای حل اختلاف و در صورت مازاد بر 20 میلیون تومان توسط دادگاههای عمومی (حقوقی) اقامه میشود.
مراحل دادرسی اجرت المثل

مراحل دادرسی اجرت المثل ایام زناشویی عبارتست از تعیین کارشناس و بررسی اوضاع و احوال ملک یا محل یا نوع موضوع که البته تا سه مرحله نظریه کارشناس قابل اعتراض است و اینگونه موارد بدواً توسط یک کارشناس سپس هیئت 3 نفر و سرانجام هیئت 5 تا 7 نفره قطعی میشود.

در صورتیکه نیاز به مشاوره دارید میتوانید به صورت رایگان مورد حقوقی خود را از طریق شماره تماس 02177947264 با همکاران ما مطرح کنید و یا در صورت تمایل به مشاوره حضوری با مراجعه به سایت در قسمت قرار مشاوره ، زمان مشاوره خود را ثبت کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و قرار مشاوره شما را قطعی کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین