کد خبر: ۳۱۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
وزیر دفاع آمریکا امروز (دوشنبه) با نخست‌وزیر تایلند دیدار کرد تا آنچه «شبکه اتحاد و شراکت بی‌نظیر» واشنگتن در این منطقه می‌نامد، تقویت کند.
ناطقان: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است که این سفر لوید آستین به تایلند، نخستین سفر وی به این کشور در قامت وزیر دفاع آمریکا بوده و گامی مهم به سوی به‌روزرسانی اتحاد و گسترش عمق و وسعت همکاری‌های نظامی تایلند و آمریکاست.

ژنرال پرایوت چان-اوچا، وزیر دفاع و نخست‌وزیر تایلند ماه گذشته میلادی نیز در واشنگتن با آستین دیدار کرده بود. بانکوک و واشنگتن متحدان نظامی دیرینه هستند، هرچند که با کودتای نظامی ۲۰۱۴ که پرایوت (فرمانده سابق ارتش تایلند) را به قدرت رساند، روابط این دو سردتر شده بود.

رسانه‌های تایلندی گزارش دادند که پرایوت احتمالاً در مورد خرید تسلیحات - از جمله جنگنده‌های اف‌۳۵ - با آستین صحبت کرده است، اما تا این لحظه جزئیاتی از گفت‌وگوی این دو منتشر نشده است.

تنش‌ها در روابط آمریکا و چین افزایش یافته است. اختلافی که تا حدی از ادعای مالکیت چین بر جزیره خودمختار تایوان و قدرت و نفوذ فزاینده پکن در این منطقه ناشی می‌شود.

آستین روز شنبه در نشست دفاعی سالانه «شانگری-لا» در سنگاپور گفت، «افزایش پایدار و مداوم فعالیت‌های نظامی بی‌ثبات‌کننده و محرک» چین در اطراف تایوان، امنیت و شکوفایی این منطقه‌ را تهدید می‌کند.

او گفت، از اینکه «شبکه اتحاد و شراکت‌های بی‌نظیر» واشنگتن در یک سال گذشته عمیق‌تر شده است، احساس افتخار می‌کند.

در همین کنفرانس، ژنرال وی فنگه، وزیر دفاع چین گفت که آمریکا سعی دارد کشورهای جنوب شرقی آسیا را علیه پکن بشوراند و می‌خواهد «تحت پوشش چندجانبه‌گرایی» منافع شخصی خود را پیش ببرد.

چین در دهه‌های گذشته به دنبال افزایش نفوذ خود در جنوب شرقی آسیا از طریق کمک و سرمایه‌گذاری بوده است، از جمله از طریق پروژه‌های زیرساخت طرح «کمربند و جاده» و استفاده از نیروی دریایی و دیگر منابع آبی خود برای اعمال ادعاهای مالکیتی خود در بخش‌های گسترده‌ای از دریای چین جنوبی.

تایلند و آمریکا در طول نبرد ویتنام متحدان نزدیکی بودند و واشنگتن در ۲۰۰۳ تایلند را یکی از ۲۰ متحد برجسته خود خارج از اتحاد ناتو نامید.

اطلاق این جایگاه بدین معناست که واشنگتن بانکوک را یک شریک استراتژیک می‌داند و این برخی جنبه‌های کمک و همکاری نظامی را تسهیل می‌کند. رزمایش سالانه چندملیتی «کبرا گلد» که یکی از بزرگترین رزمایش‌های جهان است، با مشارکت آمریکا و به میزبانی تایلند برگزار می‌شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین